هشدار؛ بازار تهران در وضعیت خطر قرار دارد

کدخبر: 2360295

محمود قدیری گفت: متاسفانه وضعیت ایمنی بازار تهران نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده و می‌توان گفت هنوز در وضعیت خطرناک قرار دارد.

محمود قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، درباره وضعیت ایمنی بازار تهران گفت: متاسفانه وضعیت ایمنی بازار تهران نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده و می‌توان گفت هنوز در وضعیت خطرناک قرار دارد و اقداماتی که قرار است جهت افزایش ایمنی آن انجام دهیم نیازمند همکاری بازاری‌هاست.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده طی چند سال گذشته برق مهم‌ترین عامل آتش‌سوزی در بازار تهران است که این حادثه‌ها بیشتر در فصل تابستان و زمان روشن کردن کولرها اتفاق می‌افتد.

قدیری تصریح کرد: بار اشتعال در بازار تهران بسیار بالاست بنابراین در صورت وقوع حادثه به سرعت گسترده می‌شود. از طرف دیگر نیز در بازار، مغازه‌هایی به عرض نیم متر وجود دارد که حتی یک نفر نمی‌تواند همراه با اجناس در آن بایستد، بنابراین برخی مغازه‌داران دیوارهای این مغازه‌ها را نازک می‌کنند تا بتوانند مساحت مغازه و فضای قابل استفاده را بیشتر کنند، این در حالی است که این دیوارها مقاومت خود را برابر آتش‌سوزی، زلزله و… از دست می‌دهند و همین امر سبب می‌شود حریق به راحتی گسترش پیدا کند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی ادامه داد: بازار یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌هاست به گونه‌ای که حتی از سایر شهرهای ایران هم آنجا هم رفت و آمد می‌کنند بنابراین اگر آتش‌سوزی اتفاق بیفتد ریسک بسیار بالایی خواهد داشت چراکه جمعیت هنگام خروج و فرار از کانون حادثه می‌تواند موجب به وجود آمدن تلفات بسیاری شود.

او درخصوص معضل حضور دستفروشان در بازار تهران گفت: از طرفی حضور دستفروشان مقابل مغازه‌ها و حجره‌های بازار که حتی درآمد بیشتری دارند، باعث می‌شود حریق منتقل شود و زنجیره آن قطع نشود به همین دلیل یکی از معضلات کنونی ما همین دستفروشان در بازار هستند که ساماندهی نمی‌شوند.

قدیری درباره یکی دیگر از معضلات بازار تهران بیان کرد: بازار دارای فضاهای پنهانی است که دیده نمی‌شود، برخی از این فضاها کارگاه، انبار و.. هستند و حتی بعضی از این فضاها کارگاه‌های تولید کفش هستند که در آن‌ها از مواد قابل اشتعال و انفجار استفاده می‌شود که یک جرقه کوچک می‌تواند باعث وقوع آتش‌سوزی شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی با تاکید بر خروج انبارها گفت: یکی از مسائل دیگر بازار تهران وجود انبارها در محیط بازار است در حالی که این انبارها برای ایمنی بیشتر باید به محلی خارج از این ناحیه منتقل شوند. از طرف دیگر ما اگر بیش از این بازار را به خرده فروشی تبدیل کنیم هم جمعیت بیشتری را به سمت بازار می‌بریم و هم مجبوریم انبارهای بسیاری از کالاها را در این مناطق داشته باشیم که همین موضوع نیز بار جمعیت و بار اشتعال را افزایش می‌دهد و ریسک خطر را بالا می‌برد.

او افزود: جداسازی فضاهای بازار می‌تواند از گسترش حریق جلوگیری کند. می‌توان فضاهای بازار را با مصالح مقاوم برابر حریق مثل بتن یا آجر از فضاهای دیگر جداسازی کرد تا در صورتی که یکی از بخش‌ها درگیر آتش‌سوزی شد بخش دیگر درگیر نشود. یکی از اقداماتی که قرار است انجام دهیم همین است که باز هم تاکید دارم بستگی به همکاری بازاری‌ها دارد.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به مشکلاتی که برای اجرای ایمن سازی بازار تهران وجود دارد، اظهار کرد: سازمان‌ها برای ایمن سازی بازار تهران از برخی جهات با مشکل مواجه هستند. یکی از این مسائل این است که بخشی از بازار به عنوان میراث فرهنگی شناخته شده و اجازه مرمت و ایمن سازی به سختی فراهم می‌شود در حالی که می‌توان با سرمایه گذاری بخش‌هایی را به سبک اصلی خود بازسازی کرد.

او افزود: مشکل دیگر نیز سرقفلی مغازه‌های بازار است، فردی که دارای سرقفلی است به نوعی مستأجر است. مستاجری که اجاره بسیار کمی پرداخت می‌کند و حق انجام بازسازی را ندارد، در عین حال از آن جایی که مالک نفعی از بازسازی نمی‌برد فاقد انگیزه لازم برای بازسازی است.

قدیری با بیان اینکه تأسیسات بازار تهران از نظر برقی از ایمنی کافی برخوردار نیست، گفت: چند سالی است استفاده از کولرهای گازی در بازار تهران افزایش پیدا کرده است. استفاده از این کولرها بار مصرف را بسیار بالا برده و همین موضوع موجب تولید حرارت می‌شود چراکه جریان بیش از ظرفیت کابل‌هاست.

معاون سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: هر کابلی بر حسب سایز خود تحمل مقدار خاصی از جریان مصرفی دارد که به آن جریان مجاز گفته می‌شود، اگر جریان مصرفی از جریان مجاز بیشتر شود حرارت تولید می‌شود و باعث سوختن رویه کابل و لخت شدن آن خواهد شد سپس در مجاورت دیگر کابل‌ها پدیده اتصال کوتاه اتفاق می‌افتد به طوری که دو سیم لخت با یکدیگر برخورد می‌کنند و جریان تشدید می‌شود و باعث وقوع آتش‌سوزی خواهد شد.

او با اشاره به یکی دیگر از مشکلات بازار تهران که عرض کم معابر است، عنوان کرد: یکی از مشکلات بازار کم عرض بودن معابر است، البته ما خودروهای کم عرض داریم اما خود اینها نیز هنگام چرخش دچار چالش می‌شوند، ضمن اینکه همین عرضی که وجود دارد توسط برخی از فروشندگان اشغال شده و در رسیدن به محل حادثه زمان طلایی از دست می‌رود.

قدیری گفت: گرچه عامل اصلی اطفا در تمام دنیا آب است و می‌توانیم با نصب شیرهای هیدرات در سطح تمام بازار در صورت وقوع حریق عملیات لازم را انجام دهیم.

او افزود: ما هر جلسه‌ای که لازم باشد برگزار و تمام تصمیمات لازم را اتخاذ کردیم اگر بازاریان با ما همکاری کنند تا بتوانیم در بحث برق، جداسازی فضاها، سیستم‌های اعلام و اطفا حریق و.. اقدامات لازم را انجام دهیم می‌توانیم حریق در بازار را بسیار کاهش دهیم اما این موضوع نیازمند همدلی است که بازاریان و کسبه باید همکاری بسیار بیشتری با سازمان‌ها داشته باشند و میراث فرهنگی باید راه‌حلی برای بازسازی و ایمن‌سازی نقاط خاص بازار پیدا کند.

قدیری عنوان کرد: سازمان آتش‌نشانی این انتظار را از انجمن صنفی بازار و شوراهای پاساژهای مختلف دارد که همکاری‌های لازم را انجام دهند و با توجه به دستورالعمل رایگانی که سازمان آتش‌نشانی در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد ایمن سازی های لازم را انجام دهند هرچند این دستورالعمل‌ها، ایده‌آل‌ترین حالت نیست اما معتقدیم متناسب با شرایط موجود و رعایت چند مورد ایمنی می‌توان از وقوع حریق و گسترش آن جلوگیری کرد.

«خبرگزاری برنا»

ارسال نظر: