چند درصد مردم تماشاگرِ تلویزیون‌اند؟

کدخبر: 2360248

وقتی به آمار نظرسنجی برنامه‌های مردادماه صداوسیما نگاه می‌کنیم دو نکته مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اول بیش از ۸۱ درصد بیننده و دوم رقابت شبکه سه و شبکه نسیم و دو برنامه "دورهمی" و "عصرجدید" است که برای برنامه‌سازانش برای حفظ و تقویت آن بیندیشند.

برنامه تلویزیونی "دورهمی" چند روز پیش به پایان فصل چهارم رسید و حالا برای سری جدید، مهران مدیری وعده ساختاری متفاوت و اتفاقات جدید را داده و اعلام کرده بعد از محرم و صفر دوباره به آنتن بازخواهد گشت. فصل دوم "عصر جدید" در آستانه محرم، پرونده دور دوم خودش را بست تا در زمان بازگشت روزهای پایانی و سرنوشت‌ساز فصل دوم را به مخاطب نشان دهد.

دو اتفاق در این نظرسنجی جدید سازمان صداوسیما قابل تأمل و هشدار است:

اول اینکه چقدر تلویزیون برای حفظ و تقویت برندهایش تلاش می‌کند؟ دوم چرا برنامه‌سازان در همان افکار قبلی مانده‌اند و مخاطب ناگزیر در برهوت و فقدان برنامه و سریال، دوباره همان فکرهای نخ‌نما شده و تکراری را ببیند. چرا که به غیر از دو برنامه، آمار بقیه برنامه‌ها را نگاه کنیم می‌بینیم خیلی مخاطب، برنامه‌های دیگر را نپسندیده. شاید چند برنامه برند را هم به خاطر عقبه، مجری و یا فقدان برنامه‌ جذابِ پربیننده، می‌بینند.

اگر تلویزیون نتواند با خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی پیش برود، پربیننده‌ها و برندهایش با همان افکار قبلی مخاطب را همراه کنند، طولی نخواهد کشید که با تولد هر روز رسانه‌های جدید و برنامه‌ها و اتفاقات متفاوت، مخاطب به سراغ شبکه‌هایی غیر از شبکه‌های تلویزیونی می‌رود.

البته بنابر نظرسنجی صداوسیما هنوز بیش از ۸۱ درصد مردم بیننده رسانه‌ملی‌اند و این خبر خوبی است که تلویزیون می‌تواند در سایه این اعتماد و محبت بیننده، به رویکردهای جدید در برنامه‌سازی بیندیشد و در عین‌حال که برندهایش حفظ شوند به انواع جدید برنامه‌سازی در حوزه‌های مختلف روی آورد.

کما اینکه در روزهای محرمی، برنامه‌های جدیدی به آنتن رسیده‌اند که جزئیات و تحلیل‌های آن را به بعد از این ایام موکول می‌کنیم.

جزئیات آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات از برنامه‌های مردادماه ۱۳۹۹:

بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۱.۴ درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامه‌های سیمای رسانه ملی شامل مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامه‌های گفت‌وگو محور، ورزشی و اخبار بوده‌اند.

طبق این نظرسنجی، «دورهمی» شبکه نسیم با ۵۰.۷ درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس‌ از آن، «عصر جدید ۲» شبکه سه با ۴۸.۸ درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با ۳۷.۳ و ۳۴ درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

«مستند حیات وحش» شبکه مستند با ۲۶.۵ درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبه‌ها»ی شبکه سه به ترتیب با ۲۰.۷ و ۱۸.۷ درصد مخاطب، «به خانه برمی‌گردیم» شبکه پنج با ۱۸.۴ درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با ۱۸.۲ درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با ۱۷.۸ درصد بیننده، رتبه‌های پنجم تا دهم را در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب شبکه‌های مختلف سیما کسب کرده‌اند.

در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب دارد به‌طوری‌که «دورهمی» ۵۰.۷، تکرار «خندوانه» ۳۷.۳، «کودک شو» ۳۴، «شکرستان» ۱۷.۸، «شوتبال» ۱۵.۳، «ویتامین خ» ۱۴.۶ و «نسیم آوا» ۱۳.۲ درصد بیننده داشته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، این برنامه‌ها به ترتیب موفق شدند رضایت ۹۲.۹، ۹۱.۲، ۹۱.۸، ۹۴.۴، ۹۰.۳، ۸۱.۵ و ۹۱.۳ درصد مخاطبان را در حد زیاد به دست آورند.

شبکه سه هم ۶ برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید ۲» ۴۸.۸، «سمت خدا» ۲۰.۷، «اعجوبه‌ها» ۱۸.۷، «طبیب» ۱۸.۲، «فوتبال برتر» ۱۵.۲ و «میدون» ۱۳.۱ درصد بیننده داشته‌اند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامه‌ها هم به ترتیب، ۹۳.۹، ۹۵.۲، ۷۹.۶، ۹۵.۵، ۸۸ و ۷۹.۷ درصد بوده است.

شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» ۱۶.۲، «سیمای خانواده» ۱۵.۲، «مسابقه ایران» ۱۲.۱، «آفتاب شرقی» ۱۰.۴ درصد و «صبح بخیر ایران» ۱۰ درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» ۸۶.۷، «سیمای خانواده» ۹۰.۲، «مسابقه ایران» ۸۶.۳، «آفتاب شرقی» ۹۰.۵ و «صبح بخیر ایران» ۸۵ درصد بوده است.

شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال ۱۲۰»، «شب‌های فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئو چک» را در باشگاه برنامه‌های بالای ۱۰ درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامه‌ها به ترتیب ۱۲.۷، ۱۲، ۱۱.۸ و ۱۰.۴ مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت ۹۶.۱، ۹۴.۵، ۹۳.۱ و ۹۶.۷ درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.

«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک به ترتیب با ۲۶.۵ و ۱۰.۴ درصد بیننده، توانستند رضایت ۹۲.۵ و ۹۲.۱ درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.

شبکه دو سیما هم با «بچه محل» (۱۵.۲ درصد) و «عصر خانواده» (۱۰ درصد بیننده) توانست به ترتیب رضایت در حد زیاد ۹۱.۳ و۸۴ درصد مخاطبان این برنامه‌ها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمی‌گردیم» توانست ۱۸.۴ درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت در حد زیاد ۹۳.۷ درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود ۱۰ درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه ۸۱ درصد رضایت در حد زیاد مخاطبانش را فراهم آورد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: