نبیه بری، سعد حریری را برای نخست‌وزیری آینده معرفی کرد

کدخبر: 2359999

در جریان تحولات سیاسی اخیر لبنان و روند تشکیل دولت٬ رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد که گزینه مدنظر وی برای نخست‌وزیری آینده سعد حریری است.

وزنامه الاخبار لبنان در خصوص تحولات سیاسی اخیر این کشور نوشت که «میشل‌ عون» رئیس جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در یک تماس تلفنی قرار گذاشته بودند امروز با یکدیگر دیدار کنند٬ اما به‌دلیل هم‌زمانی این تاریخ با صدور حکم دادگاه بین‌المللی درباره پرونده ترور رفیق حریری٬ این دیدار به پنجشنبه یا جمعه هفته جاری موکول شد.

پس از استعفای دولت «حسان دیاب» که یک هفته بعد از انفجار بیروت صورت گرفت٬ این کشور بار دیگر وارد یک بن‌بست سیاسی شده است و مسئولان مربوطه هنوز نتوانسته‌اند به یک توافق جمعی در خصوص سازوکار تشکیل دولت جدید و انتخاب نخست‌وزیر برسند. اما روزنامه الاخبار در این زمینه گزارش داد که نبیه بری رسماً اعلام کرده است که برای نخست‌وزیر آینده لبنان گزینه‌ای به‌جز «سعد حریری»٬ نخست وزیر سابق این کشور و رئیس جریان المستقبل مدنظر ندارد. البته این موضع بری برای کسی شوکه‌کننده نبود؛ چرا که رئیس پارلمان پس از اعتراضات اکتبر 2019 و استعفای دولت حریری٬ همچنان بر بازگشت وی به قدرت تأکید داشت و مخالف استعفای او بود.

نبیه بری در این زمینه گفته که سعد حریری گزینه مورد نظر او و پارلمان است و سایر احزاب می‌توانند گزینه‌های خود را معرفی کنند؛ اما در زمان حاضر هیچ گزینه‌ جدی به‌جز سعد حریری وجود ندارد.

رئیس پارلمان لبنان همچنین افزود که تاکنون شرط و شروطی از سعد حریری برای بازگشت به سمت نخست وزیری نشنیده است و تنها چیزی که الآن اهمیت دارد فقط اصلاحات است٬ اصلاحات یک مسئله داخلی نیست و یک موضوع بین‌المللی نیز هست؛ چرا که باب ورود صندوق بین‌المللی پول و حمایت‌های بین‌المللی را برای کشور باز می‌کند.

نبیه بری ترجیح داد تا زمانی که تکلیف انتخاب نخست‌وزیر روشن نشده است درباره ویژگی‌ها و نوع دولت جدید صحبت نکند. البته بری برخی نکات کلی درباره مبانی دولت جدید را به این شکل مطرح کرد: دولتی فراگیر٬ قدرتمند در تصمیم‌گیری‌ها٬ متشکل از افراد سیاسی و غیرسیاسی و از داخل و خارج پارلمان باشد که در آخرین فرصتی که کشور دارد بتواند به الزامات آن رسیدگی کند؛ با توجه به این که زمانی برای تلف کردن وجود ندارد.

نبیه بری در ادامه و در زمینه فتنه‌جویی برخی طرف‌ها٬ تاریخ جنگ‌های داخلی در لبنان را یادآوری کرده اظهار داشت عامل دائمی این درگیری‌ها همواره احساسات فرقه‌گرایانه و طائفه‌ای بوده که مانع رسیدن به یک دولت مدنی در لبنان شده است و در زمان حاضر و پس از اتفاقات اخیر٬ لبنان بیش از هرچیز به یک دولت مدنی نیاز دارد.

اما رئیس پارلمان لبنان در خصوص موضوع ترسیم مرزها میان این کشور و رژیم صهیونیستی در سایه مذاکرات وی با «دیوید هیل» معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا و نیز دیدار قریب‌الوقوع با «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه ایالات متحده گفت: این پرونده از 11 سال قبل در دست من است و اولین مشکل در این زمینه میان من و سازمان ملل بود تا مسئولان آن را درباره ترسیم مرزها قانع کنم. پس از آن آمریکایی‌ها در سال ششم وارد این روند شده و تاکنون 5 نفر از مسئولان خود را برای پیگیری این پرونده فرستاده‌اند که الآن به آخرین آنها رسیده‌ایم. ما اکنون در مرحله تعیین زمان اعلام توافق در چارچوب مذاکرات برای ترسیم مرزها و سازوکار آن هستیم که قبل از ترسیم نهایی مشخص می‌شود. من به‌محض اعلام زمان این موضوع٬ پرونده را به مسئولان مربوطه در مذاکرات یعنی ارتش و دولت و ریاست‌جمهوری واگذار می‌کنم.

اما از سوی دیگر رسانه‌های لبنانی امروز از برگزاری دادگاه ویژه پرونده ترور رفیق حریری برای صدور حکم نهایی در این خصوص خبر دادند.

سازماندهی‌کنندگان این دادگاه مدعی هستند که 4 تن از عناصر حزب‌الله متهم به ترور رفیق حریری بوده‌اند و در این دادگاه حکم غیابی علیه آنها صادر خواهد شد.

قرار بود رأی این دادگاه 7 اوت صادر شود که به‌دلیل انفجار بیروت به امروز موکول شد. در این راستا، سعد حریری، بیروت را به‌مقصد لاهه برای شرکت در جلسه دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان ترک کرد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: