توئیت پمپئو پس از تمسخر اظهاراتش درباره مکانیسم ماشه

کدخبر: 2359989

وزیر خارجه آمریکا که پیامش درباره حق استفاده واشنگتن از «مکانسیم ماشه» علیه ایران مورد تمسخر قرار گرفته بود، سخنانش را به «باراک اوباما» نسبت داد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا که طبق گزارش شبکه روسی «آرتی» به دلیل توییتش درباره حق استفاده واشنگتن از «مکانسیم ماشه» علیه ایران علیرغم مخالفت تمامی کشورها، مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود، در توییتی دیگر شبکه آرتی را مورد خطاب قرار داد و گفت این حرف «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پشین آمریکا بوده نه او.

پمپئو خطاب به آرتی نوشت: شما باز هم اشتباه متوجه شدید. این سخنان درباره اسنپ بک (مکانیسم ماشه) مال من نیست-رئیس‌جمهور اوباما آن‌ها را گفته. او به درستی به کنگره گفت ایالات متحده می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را در هر زمانی به سرعت بازگرداند و هیچ کشوری نمی‌تواند مانع آن شود. این همچنان درست است. منتظر اصلاح (گزارش) از سوی شما هستم.

او سپس عکسی از این سخنان درباره حق استفاده واشنگتن از «مکانسیم ماشه» را منتشر کرده که زیر آن نام باراک اوباما به عنوان گوینده آن و تاریخ ۱۹ اوت ۲۰۱۵ به عنوان زمان گفتن آن درج شده است.

ادعای پمپئو در این خصوص بعد از مورد تمسخر قرار گرفتن، در حالی است که سخنان اوباما مربوط به زمانی بود که آمریکا عضوی از برجام بود و از آن خارج نشده بود. این در حالی است که اکنون آمریکا بنابر اعلام رسمی رئیس‌جمهور این کشور در تاریخ هشتم مه ۲۰۱۸، عضوی از برجام نیست.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، پامپئو بامداد دوشنبه در صفحه توییتر خود در خصوص حق آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نوشت: «[...] اگر هر زمان، ایالات متحده به این باور برسد که ایران به تعهداتش پایبند نبوده است، هیچ کشور دیگری نمی‌تواند توانمندی ما برای «اسنپ‌بک» (بازگرداندن سریع) آن تحریم‌های چندجانبه را متوقف کند».

پیام وزیر خارجه آمریکا به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و مورد تمسخر کاربران اینترنتی قرار گرفت.

شکست قطعنامه بازبینی‌شده واشنگتن در رأی‌گیری روز جمعه شورای امنیت که از سوی بسیاری از ناظران شکستی تحقیرآمیز تلقی شد، خشم مقام‌های آمریکایی را برانگیخت تا در اظشهارنظرهای بعدی بنابر استدلالی حقوقی که از سوی دیگر اعضای شورای امنیت تاکنون پذیرفته نشده، از فعال‌سازی مکانیسم ماشه سخن بگویند.

رئیس‌جمهور آمریکا هم بامداد یکشنبه مدعی شد که واشنگتن این هفته برای فعال کردن مکانیسم احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند.

بسیاری از مقام‌های بین‌المللی و بعضا آمریکایی تأکید دارند که با توجه به خروج یکجانبه آمریکا از برجام، واشنگتن حق فعالسازی مکانیسم ماشه را ندارد.

سخنگوی «جوزپ بورل»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت از آنجا که آمریکا از برجام خارج شده است توانایی فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی نیز در یک پیام توییتری با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را "پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام" قرار داد. عاقلانه خواهد بود به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود.»

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: