چین و روسیه دلار آمریکا را کنار می‌گذارند

کدخبر: 2359910

سهم دلار از تجارت بین روسیه و چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی برای اولین بار به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

چین و روسیه برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا متحد شده اند. برخی متخصصان عقیده دارند این اقدام باعث «اتحاد مالی» بین دو کشور می شود.

جدیدترین اطلاعات بانک مرکزی روسیه و خدمات گمرکی فدرال این کشور نشان می دهد سهم دلار از تجارت بین روسیه و چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی برای اولین بار به زیر 50 درصد رسیده است.

از دلار تنها برای 46 درصد از نقل و انتقال‌های مالی بین چین و آمریکا طی این دوره استفاده شده بود. در همین حین، سهم یورو از معاملات بین دو کشور به بالاترین رقم 30 درصد رسید. 24 درصد دیگر را هم ارز داخلی دو کشور تشکیل می‌داد که یک رکورد جدید بود.

روسیه و چین طی چند سال گذشته به شدت استفاده از دلار در تجارت دو جانبه را کاهش داده‌اند. حدود 90 درصد از نقل و انتقال‌های مالی بین دو کشور در 2015 با دلار انجام می‌شد. به دنبال جنگ تجاری بین آمریکا و چین و تاکید مسکو و پکن برای دور شدن از دلار، این رقم در 2019 تا 51 درصد کاهش یافت.

الکسی مازلوف، مدیر موسسه مطالعات خاور دور در دانشکده علوم روسیه می گوید:« همکاری بین روسیه و چین در فضای مالی نشان می‌دهد این دو کشور بالاخره شاخصهای خود را برای یک اتحاد جدید پیدا کرده اند. بسیاری انتظار داشتند این یک اتحاد نظامی یا اتحاد تجاری باشد ولی حالا این اتحاد به سمت بخش های بانکداری و مالی پیش می‌رود. این همان عاملی است که استقلال دو کشور را تضمین می کند».

دوری از دلار اولویت سیاست های چین و روسیه از 2014 یعنی زمان آغاز توسعه همکاری‌های اقتصادی بین مسکو و پکن بوده است. جایگزین کردن دلار در معاملات تجاری برای دوری از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه یک ضرورت است.

پس از اینکه دولت ترامپ بر صدها میلیارد دلار از کالاهای چینی عوارض وضع کرد، پکن هم سیاست دوری از دلار را ضروری دانست.

روسیه و چین در 2014 یک قرارداد سه ساله مبادله ارزی به ارزش 150 میلیارد یوان امضا کردند. طبق این قرارداد دو کشور می توانستند بدون نیاز به خرید در بازار ارز خارجی، به ارزهای یکدیگر دسترسی داشته باشند. این قرارداد در 2017 سه سال دیگر تمدید شد.

علاوه بر تجارت ارزهای ملی، روسیه به سرعت ذخایر یوان خود را به جای دلار افزایش داد. بانک مرکزی روسیه در اوایل 2019 اعلام کرد دارایی‌های دلار خود را 101 میلیارد دلار پایین آورده است. یکی از بزرگ‌ترین ذینفعان این اقدام یوان بود که سهم آن در ذخایر ارز خارجی روسیه از 5 درصد به 15 درصد رسید. بانک مرکزی 44 میلیارد دلار در یوان چین سرمایه گذاری کرد. روسیه با این اقدام یک چهارم ذخایر یوان دنیا را بدست آورد.

کرملین در اوایل سال جاری میلادی اجازه سرمایه‌گذاری در یوآن و اوراق قرضه دولتی چین را به صندوق ثروت ملی روسیه داد.

افزایش ذخایر یوان توسط روسیه تنها با هدف دور شدن از دلار صورت نگرفته است، بلکه مسکو می‌خواهد پکن را تشویق کند بیش از پیش قدرت رهبری اقتصادی واشنگتن را در جهان به چالش بکشد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: