ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم ماشه از اساس بدون مبنا است

کدخبر: 2359870

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اظهارات اخیر جان بولتون عنوان کرد: توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه شب در توئیتی با اشاره به اظهارات روز یکشنبه جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا عنوان کرد که توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.

ظریف نوشت: « امروز بولتون نکته ای را تکرار کرد که در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ نیز، وقتی که مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ بود، بیان کرده بود. حداقل بولتون ثبات رای داشته است- خصیصه ای که به ویژه در دولت آمریکا غائب است. توسل ایالات متحده به مکانیسم حل اختلاف مندرج در [قطعنامه] ۲۲۳۱ از اساس بدون مبنا است.»

گفتنی است، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به دولت آمریکا درباره به خطر انداختن حق وتو برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی ایران هشدار داد.

وی در این مقاله نوشت که سازوکار بازگشت تحریم‌های ایران ارزش خطر نداشته و می‌تواند حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل را که در راستای منافع آمریکا در سازمان ملل است، تضعیف کند.

ترامپ طی سخنرانی در باشگاه گلف خود در شهر «بدمینستر» پس از عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا با اذعان به اینکه واشنگتن از قبل می‌دانست قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت رأی نمی‌آورد، گفت: «ما می‌دانستیم که نتیجه رأی‌گیری چه می‌شود، ولی بازگشت تحریم‌ها را امتحان می‌کنیم. هفته آینده آن را خواهید دید».

به گزارش فارس، ظریف همچنین روز یکظنبه در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت خارجه عنوان کرد: همه ما می‌دانیم گام بعدی آمریکا اسنپ بک هست. هیچ حق قانونی ندارد. اگر اسنپ بک اینقدر برای آمریکا سهل و ساده بود چرا دو سال پیش نکرد؟ چرا دیروز انجام نداد؟

ظریف پاسخ داد: چون یک اقدام کاملا غیرقانونی است. اقلا روی این قطعنامه می‌شد یک رای گرفت. اسنپ بک آمریکا آنچنان غیرقانونی است که قابل پذیرش نیست و آمریکایی‌ها این را می‌دانند. خیال نکنید اگر حرفی را بلند زدند و تکرار کردند حق دارند. آمریکا می‌داند نمی‌تواند اسنپ بک کند. هشتم می ۲۰۱۸ آقای بولتون در اوج سرخوشی از اینکه برجام را نابود کرد و ظرف سه ماه ایران را هم نابود می‌کند در مصاحبه مطبوعاتی‌اش در کاخ سفید اعلام کرد که ما دیگر عضو برجام نیستیم که از اسنپ بک استفاده کنیم. هنوز صورت جلسه این روی سایت کاخ سفید است مگر اینکه من بگویم بروند آن جمله را بردارند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: