آمریکایی‌ها از عراق خارج نخواهند شد

کدخبر: 2359848

رئیس سابق پارلمان عراق با بیان اینکه آمریکا از عراق خارج نخواهد شد، گفت: واشنگتن با شروط و تعهدات متعدد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به ستوه خواهد آورد.

سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان عراق امروز اعلام کرد که آمریکا نظامیان خود را از عراق خارج نخواهد کرد و واشنگتن با شروط و تعهدات تحمیلی خود به بغداد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به ستوه خواهد آورد.

وی با بیان این مطلب افزود: خلع سلاح و وضع قوانینی برای رابطه اقتصادی با ایران از جمله شروط و تعهدات آمریکا خواهد بود.

سلیم الجبوری در ادامه گفت: همه می‌دانند که آمریکا از عراق خارج نخواهد شد. آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های سیار در عراق است تا از دسترس خارج شود و دیگر هدف قرار نگیرد. هر بار که پارلمان عراق خواست تا قضیه حضور نیروهای آمریکایی را بررسی کند، آمریکایی‌ها از تمام توان خود در مقابل آن استفاده می‌کنند زیرا می‌دانند که بقای آنها در عراق مطلوب مردم این کشور نیست.

نمایندگان پارلمان عراق بر لزوم اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تاکید دارند و گروه‌های سیاسی منتظر هستند تا مصطفی الکاظمی، مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی را اجرایی کند. اجرای این مصوبه یکی از شروط گروه‌های سیاسی برای رای دادن به نخست وزیری الکاظمی بوده است.

چند روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس حشد شعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفتگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفتگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

قرار است مرحله دوم این گفتگو با حضور شخص نخست‌وزیر عراق برگزار شود اما هنوز زمان آن تعیین نشده است. از سوی دیگر بنا به اعلام کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری عراق، الکاظمی هفته جاری به واشنگتن خواهد رفت و در بیستم ماه جاری میلادی با ترامپ دیدار خواهد کرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: