مسکو: انتظار پیشرفت چشمگیر در رایزنی با آمریکا را نداریم

کدخبر: 2359839

معاون وزیر امور خارجه روسیه با غیرمحتمل دانستن حضور چین در رایزنی‌های مسکو و واشنگتن در وین گفت، انتظاری ندارد که این مذاکرات پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبر‌گزاری تاس گفته انتظاری ندارد که رایزنی‌هایی بین نمایندگان مسکو و واشنگتن درباره مسائل ثبات راهبردی، پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی در این باره گفت: «من انتظار هیچ پیشرفت مهمی در این نشست را ندارم، زیرا مواضع دو طرف به شدت از چند لحاظ با یکدیگر متفاوت است و پیشرفت اگر به وجود آید خیلی آهسته خواهد بود.»

ریابکوف همچنین گفت که انتظار ندارد که هیچ توافقی بین واشنگتن و مسکو شکل بگیرد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین حضور نمایندگان چینی در این رایزنی‌ها را غیر‌محتمل دانست.

وی گفت: «من قطعاً این گزینه که نمایندگان چینی بتوانند در آنجا حاضر شوند را غیر‌محتمل می‌دانم. آنها (چینی‌ها) بار‌ها این را گفته‌اند و من هیچ دلیلی ندارم که به آنها اعتماد نکنم».

این مقام روس در ادامه مصاحبه با این خبرگزاری روسی درباره تمدید معاهده استارت جدید از سوی آمریکا ابراز ناامیدی کرد.

ریابکوف گفت: «هیچ پیشرفتی در معاهده استارت جدید وجود ندارد. هیچ شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهد رویکرد آمریکا تغییر کرده است. بله، گاهی اشاره‌هایی را می‌شنویم که البته از آنچه که آمریکایی‌ها در ابتدا می‌گفتند متفاوت است.»

وی افزود: «اما این نشانه‌ها کمتر به معاهده استارت جدید مربوط می‌شود، آنها به آنچه در آینده قصد انجام دارند و چگونگی انجام آن اشاره می‌کنند.»

ریابکوف همچنین گفت مسکو معتقد است که در طول مذاکرات آینده در مورد ثبات راهبردی، ضروری است که پتانسیل همه کشورها در نظر گرفته شود و آنها در این گفت‌و‌گو‌ها شرکت کنند.

وی افزود: «اما تصمیم در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در این مذاکرات یک تصمیم مستقل برای هر کشور است.»

نمایندگان مسکو و واشنگتن قرار است هفته آینده روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در وین با یکدیگر دیدار و در مورد مسائل ثبات راهبردی گفت‌وگو کنند.

پیش از این نیز «مارشال بیلینگزلی»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی گفت، آمریکا از موضع خود درخصوص لزوم انجام مذاکرات تسلیحاتی به‌شکل سه‌جانبه با روسیه و چین کوتاه آمده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: