کیم جونگ اون کمک خیرخواهانه انجام داد

کدخبر: 2359800

جاری شدن چندین سیل در پی باران‌های موسوی در کره شمالی، رهبر این کشور را وادار کرد تا به اوضاع پیش آمده واکنش غیر معمولی دهد که نشان از یک وضعیت وخیم در این کشور منزوی در بحبوحه پاندمی کرونا دارد.

کره شمالی اعلام کرده، تا اول اوت سال جاری میلادی، نزدیک به ۱۵۰۰ هکتار شالیزار برنج سیل‌زده شده‌اند و حدود ۷۳۰ خانه و ۱۷۹ آپارتمان تخریب شده‌اند.

باران‌ها در فصل‌های موسومی معمولا به کره شمالی به خاطر نداشتن زیرساخت‌های لازم خسارت‌های جدی وارد کرده است. براساس برآوردها و مطالعات صورت گرفته، حدود ۱۵ درصد از اراضی قابل کشت کره شمالی به خاطر سیل‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی تخریب شده‌اند و بیش از دو میلیون تن نیز جان خود را از دست داده‌اند. اما کره شمالی مدعی است که در این دوران حدود ۲۲۵ هزار تن جان باخته‌اند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اوایل ماه جاری میلادی از روستاهای آسیب دیده بر اثر سیل‌های اخیر بازدید کرد. اگرچه بازدیدهای کیم از سراسر کشورش اقدام غیر معمولی نیست چرا که به رسانه‌های دولتی اجازه تبلیغ این سفرها و بازدیدها را نیز می‌دهند اما دستوراتش در شرایط کنونی توجه ناظران کره شمالی را به خود جلب کرده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به (KCNA)، کیم دستور داده تا غلات از ذخایر ویژه غذایی‌اش در بین قربانیان سیل‌ اخیر توزیع شود. دولت پیونگ‌یانگ همچنین مدعی است که هیچ‌کس از شهرستانی که کیم از آن بازدید کرده در این سیل جان خود را از دست نداده است، اگرچه سیل‌ مشابه در کره جنوبی و چین جان ده‌ها تن را گرفته است.

خبرگزاری KCNA به نقل از کیم جونگ اون گفت: بسیار مهم است که رخت‌خواب، وسایل روزانه ضروری، دارو و دیگر نیازها فورا برای قربانیان سیل تامین شود تا هر چه سریع‌تر زندگی خود را سامان دهند.

این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد: افراد سیل‌زده به محض دریافت غلات، از پدر خیرخواه مردم که درد و رنج آنها را همانند درد و رنج خود تلقی کرده و برای تسکین آن از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، صمیمانه تشکر کردند.

با این حال، این اقدام توجه و دقت تائه یونگ-هو، دیپلمات ارشد سابق کره شمالی را که به کره جنوبی فرار کرده و اخیرا کرسی در پارلمان بدست آورده، برانگیخت. وی که معاون سفیر کره شمالی در انگلیس بود، عالی‌رتبه‌ترین مقامی است که از کره شمالی فرار کرده و اطلاعات مفصلی را درباره رهبری کره شمالی فراهم کرده است.

تائه یونگ-هو گفت: فکر می‌کنم همه اطلاع دارند که ذخایره غلات کیم جونگ اون انبار ویژه‌ای از غلات است که تنها در مواقع جنگ می‌توان از آنها استفاده کرد. به نظر من این اقدام کیم اولا نشان می‌دهند که وضعیت غدایی کره شمالی در حال حاضر بسیار بد و وخیم است و دوما به خاطر پاندمی کرونا، کره شمالی در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. معتقدم که کیم جونگ اون می‌خواهد یک علامت کمک به چین بفرستد که تنها کشوری است که می‌تواند کمک‌های فوری و اورژانسی برای کره شمالی ارسال کند.

وی افزود: اگر کره شمالی نیاز دارد که به کمک‌های چین تکیه کند، احتمالا باید اقدامات تحریک آمیز خود نسبت به آمریکا را کاهش دهد. اگر کیم جونگ اون به کمک فوری چین نیاز دارد، در نیمه دوم امسال نمی‌تواند اقدامات تحریک آمیز نظامی بزرگ علیه آمریکا انجام دهد.

این در حالی است که کره شمالی اعلام کرده شیوع ویروس کرونا را تحت کنترل گرفته و جزئیات اندکی را درباره شمار مبتلایانش ارائه کرده و در اواخر ماه ژوئیه مدعی شد که در این کشور تنها یک نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: