سقط درمانی در ایران افزایش یافته است

کدخبر: 2359760

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده ضمن هشدار در مورد کاهش جمعیت کشور با سرعت غیر قابل تصور گفت: سقط درمانی و عمد در ایران افزایش یافته است.

کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده، ‌اظهار داشت: لذت‌های تعالی خانواده پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به اقدامی فرهنگی شده است. همچنین این موضوع به صورت مهندسی فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و بحث‌های مفصلی در این زمینه مطرح می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های خانواده و مهندسی فرهنگی توسط دو رئیس‌جمهور پس از انقلاب ابلاغ شده است و مجلس هم به این موضوع پرداخته و بودجه‌هایی نیز تا کنون در نظر گرفته شده است.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده با اشاره به نقش قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی در مورد سیاست‌های تحکیم و تعالی خانواده گفت: مجلس به نظر من اصلا نمره مطلوبی در حوزه جمعیت ندارد چرا که 4 بار لایحه و طرح‌هایی درباره سیاست‌های جمعیتی مطرح شده ولی همه آنها عقیم مانده است.

خزعلی گفت: در حال حاضر نیز دست‌های پیدا و ناپیدا در کشور تلاش می‌کنند و می‌گویند موضوع جمعیت در این مجلس نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی اعلام کرد: کاهش جمعیت در کشور با سرعت غیرقابل تصوری پیش می‌رود و تا سال 1430 بر اساس پیش‌بینی‌های انجام گرفته توسط سازمان ملل و کارشناسان کل جمعیت کشور پیر و ناتوان خواهند شد و با این شرایط مجبور می‌شویم جامعه را به دست مهاجران بسپاریم.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده با تأکید بر ضرورت توجه به موضوع رشد جمعیت در کشور گفت:‌باید اقدامات اساسی در این راستا صورت گیرد متأسفانه در بسیاری از برنامه‌ها سلیقه‌ای عمل شده به طور مثال در سال 92 به بعد با اخطار سازمان ملل در مورد کاهش رشد جمعیت در کشور و صحبت‌های مقام معظم رهبری اقدامات اندکی صورت گرفت و در حال حاضر نیز در مسأله مرخصی مادران شاغل به صورت سلیقه‌ای عمل می‌شود که امیدواریم هر چه سریع‌تر کمک‌های لازم در این راستا صورت گیرد.

خزعلی گفت: سیاست‌های جمعیتی در مراکز بهداشتی به صورت کنترل جمعیت است و همه اقلام کنترل جمعیت با اسم‌ها و عناوین دیگر ارائه می‌شود. به طور مثال حتی بهورز مشوق می‌گیرد که زن 35 ساله را تشویق به عقیم شدن کند که قوه قضائیه و دستگاه‌های مربوطه باید به این حوزه ورود کنند.

وی به مسأله سقط‌های عمد اشاره کرد و گفت:‌سقط عمد سه تا پنج سال زندان،‌دیه و حتی مجازات در حد اعدام دارد ولی به این موضوع توجه نمی‌شود و در حال حاضر برخی از پزشکان با گرفتن مبالغ ناچیزی حدود یک میلیون تومان دست به قتل می‌زنند و سقط جنین انجام می‌دهند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده گفت:‌همچنین در فضای مجازی تبلیغات زیادی در مورد سقط جنین انجام می‌گیرد و زمانی که افراد با شماره‌های مربوطه تماس می‌گیرند قرص و داروهایی برای افراد مورد نظر ارسال کرده که سلامت جنین و مادر را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و حتی خطر مرگ برای مادر هم به همراه دارد که باید نظارت ارزیابی‌های لازم در این راستا صورت گیرد.

خزعلی گفت:‌وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید موضوع سقط را در مطب‌های ظاهری و مخفی بررسی کنند مدتی پیش 11 مورد مطب که در زمینه سقط جنین در کرج فعال بودند شناسایی و برخوردهای لازم صورت گرفت و این موضوع حکایت از نظارت‌های بیشتر دارد.

وی اعلام کرد: معاون وزیر بهداشت مطرح کرده که روزانه 2 هزار مورد سقط جنین در کشور انجام می‌گیرد که آمار بسیار بالایی است تا کنون کرونا در کشور سبب فوت 20 هزار نفر شده و اقدامات اساسی جهت مقابله با ویروس کووید ـ‌ 19 صورت گرفته و به نظرم باید جهت مقابله با سقط جنین جدی عمل شود چرا که بسیاری از جنین‌های سقط شده می‌توانند در صورت تولد تبدیل به افرادی مانند بوعلی‌سینا، احمدی روشن، حججی‌ها و ... باشند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده تصریح کرد: تا کنون 120 نفر از پرسنل بهداشت و درمان کشور در مقابله با کرونا شهید شده‌اند ولی متأسفانه در این دستگاه تعدادی به صورت نفوذی رفتار کرده و سبب اختلال در رشد جمعیت می‌شوند که باید این افراد شناسایی شوند سازمان بازرسی و مجلس در این حوزه جهت بررسی‌ها نقش مهمی دارند.

خزعلی در مورد موضوع ازدواج گفت: بر اساس قانون‌های تصویب شده جوانان باید وام، کمک هزینه و تسهیلات رفاهی جهت ازدواج دریافت کنند ولی این موضوع به صورت دقیق و جامع انجام نگرفته است.

وی تصریح کرد: کمیته ملی ازدواج قرار بود در هر استانی تشکیل شود و الان این سؤال مطرح است که قضیه تشکیل این کمیته به کجا رسید؟

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده گفت: به غیر از دولت دستگاه‌های غیردولتی هم مانند حوزه‌های علمیه، بسیج و سپاه در موضوع رشد جمعیت نقش مهمی دارند که خوشبختانه این بخش‌های غیردولتی اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

خزعلی یادآور شد: برخی از دستگاه‌ها کم کاری و بی‌توجهی می‌کنند و یا اینکه در مورد جمعیت گزارش‌های غلط می‌دهند که هر کدام از این اقدامات مجازات خاص خودش را دارد. آمار سن ازدواج از 27 سال بالاتر رفته و باید بررسی شود که چرا برخی از دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند.

وی افزود: رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده که نشان می‌دهد کارها دچار مشکل است دستور کنترل جمعیت به اسم فاصله‌گذاری مطلوب و بهداشت باروری در حال حاضر انجام می‌شود و باید قوه قضائیه به این موضوع ورود یابد.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده گفت:‌ به غیر از موضوع سقط‌های عمد طی چند سال اخیر سقط درمانی نیز افزایش و از 6 هزار مورد به 9 هزار مورد در سال رسیده که بخشی از آن به دلیل تحت فشار گذاشتن پزشکان برای انجام برخی از غربالگری‌ها است.

خزعلی عنوان کرد: غربالگری علمی ، استاندارد و جهانی را همه قبول داریم ولی باید توجه داشت چرا بدون پایه علمی و بدون تغییر کردن آمار معلولان غربالگری‌های شدید توصیه می‌شود پزشکان را از دادگاه می‌ترسانند که اگر کودکی با مشکل به دلیل انجام نشدن غربالگری به دنیا آید باید همه هزینه‌های آن را بپردازند.

وی گفت:‌این در حالی است که برخی از دانشمندان معتقدند که کودکانی دارای معلولیت مانند سندروم برای تعادل در طبیعت آفریده شده‌اند و چه بسا این افراد در حوزه‌های خودشان هم مدال‌های هنری و ورزشی کسب کرده‌اند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده تصریح کرد: دشمن به دنبال کاهش جمعیت ایران است چرا که قرص‌های مربوط به درمان بیماری‌های صعب‌العلاج تحریم شده ولی قرص‌های ضدبارداری به وفور یافت می‌شود.

خزعلی اعلام کرد:‌البته ناگفته نماند که برخی در مدیریت‌های میانی کشور جهت مقابله با رشد جمعیت شیطنت‌هایی می‌کنند که قوه قضائیه و مجلس باید به این حوزه ورود یابد.

وی درباره سن باروری در زنان گفت: اکبری مشاور وزیر بهداشت اعلام کرده که بر اساس آخرین مقالات علمی سن باروری تا 45 و 48 سال ادامه دارد که البته بارداری در سنین بالاتر باید با توجه به تغذیه بهتر و نظارت بیشتر خود فرد انجام شود.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان خانواده گفت:‌البته در زمینه سن باروری نباید قیم‌وار عمل کرد این مسأله به شرایط جسمی فرد بستگی دارد و خود خانواده باید در این راستا تصمیم‌ گیرد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: