ابلاغ شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

کدخبر: 2359757

وزارت آموزش‌وپرورش به مناسب آغاز سال تحصیلی و با توجه به ادامه‌دار بودن شرایط کرونا در کشور، شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را به ادارات کل استان ابلاغ کرد.

با توجه به ادامه‌دار بودن شیوع بیماری کووید ۱۹ در آغاز سال تحصیلی جدید و لزوم در نظر گرفتن فرض‌های متفاوت و اقدامات متناسب در وضعیت‌های سه‌گانه (سفید- زرد - قرمز)، از سوی آموزش‌وپرورش شیوه نامه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ادارات کل استان ابلاغ شد.

بر اساس بندهایی از این شیوه نامه حضور مداوم و فعال مدیر و تمام همکاران در شبکه آموزش دانش‌آموزی شاد به‌عنوان بخشی از محیط کار،شناسایی، ثبت‌نام، آموزش و نگهداشت تمام دانش آموزان مدرسه و عضویت آن‌ها در شاد، اصلاح اطلاعات و مشخصات همکاران و دانش‌آموزان مدرسه در سناد برای تشکیل کلاس‌ها در بستر شاد، تعیین روش دسترسی دانش آموزان به هریک از روش‌های آموزشی متناسب با شرایط و اقتضائات هرکدام از آن‌ها، پایش مستمر کیفیت ارتباط و تعامل دانش‌آموزان با معلمان و دبیران و کنترل مستمر و مداوم جریان آموزش تک‌تک دانش آموزان با روش‌های ذکر شده در وضعیت‌های سه‌گانه، تعامل و ارتباط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان با استفاده از فرصت‌های مختلف حضوری، غیرحضوری و مجازی و ضدعفونی مستمر کلاس‌ها تعریف شده است.

همچنین در بخش های دیگر این شیوه نامه سرویس‌های بهداشتی و محیط مدارس با مشارکت اولیا و نهادهای مسئول، نظارت بر وضعیت بهداشتی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزی و توجیه والدین، تعامل مستمر با راهبران آموزشی، کارشناسان معین و مسئولان ادارات آموزش‌وپرورش و حضور مستمر مدیر و کارکنان اجرایی مدرسه در محل کار در تمام‌ روزهای کاری هفته در تمام و وضعیت‌ها به‌عنوان شرح وظایف مدارس در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌ شده است.

براین اساس مدیران موظفند در تنظیم قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و نوآموزان پیش‌بینی‌های لازم در خصوص آثار ناشی از تغییر احتمالی وضعیت سفید، زرد و قرمز در ضمن سال تحصیلی مورد توجه قرار دهند.

براساس این شیوه نامه در وضعیت زرد و در صورت ضرورت تقسیم دانش‌آموزان و نوآموزان یک کلاس به دو گروه به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری الزامی است.

مدیر مدرسه موظف است دانش‌آموزان و نوآموزان هر کلاس را با توجه به مساحت کلاس و تعداد دانش‌آموز و نوآموز به‌گونه‌ای توزیع کند که حفظ حداقل فاصله مورد انتظار مطابق پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد. بنابراین ممکن است در وضعیت زرد مدارس با حضور تمام یا بخشی از دانش‌آموزان و نوآموزان دایر باشد. در این صورت لازم است مدیران مدارس از سامانه شاد برای انجام فعالیت‌ها و تکالیف درسی نوآموزان یا دانش‌آموزان با نظارت و هدایت والدین و ارائه بازخورد توسط معلمان آن‌ها استفاده شود و در زنگ تفریح در شرایط آموزش‌های حضوری تراکم دانش‌آموزان و نوآموزان را در رفت‌وآمد در حیاط مدرسه کاهش دهند.

همچنین در وضعیت قرمز فعالیت‌های آموزشی و تربیتی به‌صورت مجازی در سامانه شاد یا با استفاده از سایر روش‌ها متناسب در تمام‌روزهای هفته انجام می‌شود. در این وضعیت حضور و غیاب دانش آموزان و نوآموزان، ارائه درس جدید، ارزشیابی، تعیین تکالیف و سایر فعالیت‌های مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری در سامانه شاد استمرار می‌یابد.

با توجه به مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، فعالیت رسمی مدارس در سال تحصیلی جدید به‌صورت حضوری و غیرحضوری از ۱۵ شهریورماه ۹۹ با رعایت شرایط و ضوابط اعلام‌شده، آغاز خواهد شد.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: