پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم

کدخبر: 2359751

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه اعلامیه حقوق بشری که بین کشور‌های اسلامی قطعی شد باید ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: از جمله ضمانت اجرایی حقوق بشر، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی است که ناقضان و ضایع کنندگان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند.

حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه‌قضاییه در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: توفیقی است که در جمع عزیزان فعال در حوزه دفاع از حقوق بشر شرکت می‌کنم و از مسؤولین محترمی که در خارج از کشور، امروز سخنرانی کردند و دغدغه‌های خود را در مورد حقوق بشر مطرح کردند، از جمله آقایان فائق زیدان رئیس دادگاه عالی عراق، وزیر خارجه ونزوئلا، وزیر حقوق بشر پاکستان و وزیر اوقاف سوریه تشکر می‌کنم.

حجت الاسلام رئیسی گفت: حقوق بشر از نگاه ما که مبتنی بر دین است، نشأت گرفته از کرامت انسانی و حقوق انسانی می‌باشد که از جانب خداوند بر بشریت ارزانی داشته شده است و هیچ کس حق تضییع این کرامت و حقوق را ندارد. از سوی دیگر مبنای حقوق بشر غربی مبتنی بر قرارداد است که البته آنچه را هم که قرارداد می‌شود، انجام نمی‌دهند. ضرورت ضمانت اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اجرایی کردن و ضمانت اجرایی یافتن اعلامیه حقوق بشر که میان کشورهای اسلامی در مصر منعقد شد، اظهار کرد: از جمله ضمانت‌های اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، تشکیل دادگاه بین المللی اسلامی می باشد که این دادگاه ناقضان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند و مردم دنیا بفهمند کسانی که نقض حقوق انسان می‌کنند، مورد مؤاخذه و برخورد قرار می‌گیرند. عاملان ترور قهرمان مبارزه با تروریسم باید در دادگاه صالح بین‌المللی محاکمه شوند

حجت الاسلام رئیسی گفت: مگر می‌شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور دیگر ترور کنند و مورد مؤاخذه قرار نگیرند؟ این مسأله حتما باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مطرح شود و عاملان آن مورد محاکمه قرار گیرند.

ضرورت محاکمه تروریست‌های اقتصادی

رئیس قوه قضائیه به موضوع تروریسم اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: حتما باید با عاملان تروریسم اقتصادی که عرصه را برای بسیاری از مردم دنیا تنگ کرده‌اند و در لبنان با محاصره اقتصادی برای مردم این کشور مشکل ایجاد کردند و در یمن نیز مردم را در سختی قرار داده‌اند، برخورد شود و آنها مورد محاکمه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: شرایط یمن که با اقدامات تروریستی به سرکردگی آمریکا و امتداد راهبردی آن در منطقه یعنی سعودی به وقوع پیوسته است، دل هر انسان منصفی را به درد می آورد؛ لذا ضرروی است عاملان این امر مورد محاکمه قرار گیرند و در یک دادگاه بین المللی به این تضییع حقوق انسان‌ها رسیدگی شود. حجت الاسلام رئیسی با اشاره به ضرورت استمرار نشست‌های حقوق بشری برای تبدیل مصوبات آنها به ضمانت اجرایی، گفت: محاکمه سردمداران استکبار جهانی و نظام سلطه که با قدرت و نفوذ خود در حال تضییع حقوق انسان‌ها هستند، امری شدنی است؛ همانطور که داعش که ساخته دست آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها بود، با مجاهدت امثال حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و بسیاری از نیروهای دل داده به خدا مضمحل شد. قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه دشمن را عصبانی کرده است

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه دشمن را عصبانی کرده است، گفت: امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف‌تر است؛ همانطور که مشاهده شد، تلاش‌های این رژیم برای اعمال مجدد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به یک افتضاح برایش انجامید. حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: ماه‌ها تلاش می‌کنند که یک تحریم تسلیحاتی برای ایران مجددا به تصویب برسانند؛ آنچه که نتیجه شد افتضاح آمریکا در دنیا و جلوی چشم همگان بود. وی افزود: مگر ممکن بود مردم یمن سال‌ها با شکم گرسنه و با محرومیت اینگونه برای دفاع از کرامت انسانی و حقوق انسان بایستند؟ این موضوع از نظر خیلی‌ها شاید امکانپذیر نبود؛ ولی اتفاق افتاد و مقاومت و ایستادگی مردم یمن برای همه عالم زبانزد شد. رئیس قوه قضائیه، اخلاقی که جریان حقوق بشر غربی به دنبال آن است را اخلاقی انتفاعی عنوان کرد که بر اساس آن اگر به دیگران احترام می‌گذارد و اسم از مردم دیگر می‌برد، برای حفظ منافع است. نتایج حقوق بشر ادعایی غرب!

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: نتیجه این حقوق بشر و این سیاست‌ورزی، تضییع حقوق انسان‌ها، افزایش کلاهک‌های هسته‌ای، هفتاد سال ظلم به مردم فلسطین و این همه ظلم‌هایی است که در دنیا شاهد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز مسأله حقوق بشر، مسأله بسیار محوری است که باید مورد توجه همه فرهیختگان در همه عالم باشد، گفت: مسأله اعتراض به بی‌عدالتی در آمریکا و در اروپا و ایستادگی مردم علی‌رغم گذشت بیش از دو ماه از حادثه‌ای که اتفاق افتاد، نشان‌دهنده این است که این موضوع جرقه‌ای بوده است و نقاب را از چهره آمریکا و اروپا کنار زده است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این موضوع نشان داد که داعیه داران حقوق انسان بزرگترین ناقضان حقوق بشر در عالم هستند که این موضوع باید مورد توجه ملت‌ها قرار گیرد.

حجت الاسلام رئیسی بیان داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکایی‌ها به دنبال دشمنی نسبت به کشور چین و روسیه و دیگر کشور‌ها هستند و این در حالی است که اولین دشمن آنها مردم کشور خودشان هستند؛ چون آنها را ضایع کننده حقوق انسان، عدالت و خواسته‌های به حق انسانیت و تضییع‌کنندگان اولین حقوق انسان می‌دانند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: امروز تبعیض نژادی در آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی مردم را به ستوه آورده است و جلوی چشم همه عالم است.

وی یادآور شد: تبعیض نژادی در ذات نظام سلطه و نظام آمریکاست و تا زمانی که ریشه‌کن نشود، شرایط همین است. به نظر ما اراده مردم در آمریکا و اروپا و اراده مردم در عالم این است که جریان مبارزه با بی‌عدالتی و ضایع کردن حقوق انسان ادامه پیدا کند تا این جرقه مشتعل شود و این اشتعال دامن نظام سلطه را بگیرد و آنها را به زیر بکشاند و اراده مردم حاکم شود. این نکته قطعی و اراده الهی است و قطعا و بدون هیچگونه تردیدی تحقق می‌پذیرد.

پرچم عدالتخواهی و حفظ حقوق انسان بر زمین قرار نخواهد گرفت

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: یقین داریم پرچمی که ایران اسلامی به برکت انقلابی که امام راحل(ره) رهبری کردند و امروز به دست رهبر معظم انقلاب اسلامی است، در دنیا جلوه‌های بسیاری خواهد داشت. برخی از آنها بر عالم روشن شده است و برخی دیگر در طول تاریخ روشن خواهد شد.

حجت الاسلام رئیسی اظهار کرد: پرچم عدالتخواهی و حفظ حقوق انسان بر زمین قرار نخواهد گرفت و همچنان برافراشته است و تا زمانیکه احقاق حقوق انسان‌ها صورت نگیرد و بی عدالتی ریشه کن نشود، این خیزش و نهضت و عدالتخواهی در عالم ادامه پیدا خواهد کرد و روز به روز وضعیت برتر و بهتر خواهد شد.

وی با اشاره به توافق امارات و رژیم صهیونیستی، گفت: این اتفاقی که در امارات افتاد و پیوندی که با صهیونیست‌ها و آدم کش‌ها و کودک کش‌های تاریخ برقرار کردند، چهره ارتجاع عرب را روشن می‌کند.

پیوند بین امارات و رژیم صهیونیستی را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مردم عرب و کشور‌های عربی از ابتدای انقلاب فریاد امام و انقلاب اسلامی ایران این بوده که ملل عرب مردمانی دلداده به انقلاب، ارزش‌های الهی و حقوق انسانی هستند و با تروریسم و صهیونیست‌ها و ظلم به مردم عالم ضدیت دارند؛ لذا این پیوند بین امارات و رژیم صهیونیستی را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم؛ بلکه پیوند جریان وابسته به نظام سلطه با حاکمان از خدا بی خبر و از مردم، بی خبرِ کشورشان است که چهره آن‌ها را برملاتر کرده و آن‌ها را کنار صهیونیست‌ها نشانده است.

حجت الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: البته چهره دولت امارات با کاری که در یمن کردند و زنان و کودکان را کشتند، روشن شد؛ ولی امروز برملاتر شده است و پیوند آنها با سعودی‌ها و صهیونیست‌ها بر مردم عرب و خود امارات و کشور‌های دیگر روز به روز روشن‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: این حرکت‌ها، چهره‌ها را روشن‌تر خواهد کرد و نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان و ضدیت با نظام سلطه را در بین کشور‌های عربی، منطقه و جهان روز به روز رونق خواهد داد.

روشن‌تر شدن شناخت جریان سلطه و چهره ناقضان حقوق انسان مرهون خون شهداست

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: تصور ما این است که با شرایطی که امروز در منطقه و عالم داریم، نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر و تمایز بین کسانی که واقعا مدافع حقوق انسان هستند با کسانی که ناقضان حقوق بشر هستند و خودشان را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کنند، روز به روز بیشتر می‌شود و حتما این موضوع به نفع کسانی است که مدافعان واقعی حقوق انسان و بشر هستند.

حجت الاسلام رئیسی گفت: بسیاری از فریاد‌هایی که امروز در جای جای عالم برای حفظ حقوق بشر بلند است، در کنار هم قرار می‌گیرد و یک هماهنگی و هم نوایی و همدلی در عالم پیدا می‌شود و شرایط برای شناخت جریان نظام سلطه و تروریسم اقنصادی و دولتی و حمایت از جریان ظلم فاحشی که به حقوق انسان در عالم و منطقه می‌شود، روز به روز بهتر می‌شود. وی روشن‌تر شدن شناخت جریان سلطه و چهره ناقضان حقوق انسان را مرهون خون شهدا دانست و افزود: این روشن‌تر شدن به برکت خون شهدای یمن، ایران، منطقه و کسانی است که خونشان در جای جای عالم برای حق خواهی و عدالتخواهی به زمین ریخته شده است. رئیس قوه قضائیه یادآور شد: در ایران اسلامی خود را موظف می‌دانیم از همه کسانیکه امروز در عالم فریاد عدالتخواهی و حق خواهی آن‌ها بلند است، با همه وجود حمایت کنیم.

لزوم ایجاد اتحادیه حقوقی کشور‌های اسلامی حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: در ستاد حقوق بشر به دنبال این موضوع هستیم که با ارتباط گرفتن با دیگر کشور‌های اسلامی یک مجموعه بهم پیوسته، منسجم و فعال در عرصه دفاع از حقوق بشر به ویژه در حوزه مسایل حقوقی که در این زمینه ظرفیت بسیاری در کشور‌های اسلامی داریم، داشته باشیم. وی ابراز امیدواری کرد که مجموعه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با همکاری کشور‌های اسلامی بتواند یک مجموعه منسجم حقوقی به عنوان اتحادیه حقوقی کشور‌های اسلامی را فعال و از حق مردم در منطقه و عالم دفاع کند.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این ظرفیت کاملا در منطقه و در بین کشور‌های اسلامی وجود دارد و فعال شدن این ظرفیت می‌تواند به حمایت از حقوق مردم در عالم کمک کند. حجت الاسلام رئیسی با تقدیر و تشکر از همه فعالان عرصه حقوق انسان و دفاع از حقوق انسان، بیان داشت: امروز کرونا برای مردم در عالم مشکل ایجاد کرده و هرکسی در این عرصه با همه وجود به مردم کند که در خط مقدم آن پزشکان و پرستاران هستند، مدافعان حقوق انسان است و کسانی که امروز علی‌رغم وجود کرونا، تحریم برای کشور‌های مختلف ایجاد می‌کنند، ضد انسان هستند و این موضوع بر همه روشن است. وی ادامه داد: در شرایطی که مردم گرفتار کرونا و کمبود‌ها به ویژه در زمینه لوازم پزشکی هستند، کسانیکه به سرکردگی آمریکا برای کشور‌های مختلف مضیقه ایجاد می‌کنند، ضد حقوق انسان و ضد حقوق بشر هستند. رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: کسانیکه از حقوق عامه و حق آب و خاک و محیط زیست دفاع می‌کنند، مدافعان حقوق انسان در عالم هستند؛ آن دسته از کسانی که حق مردم را در استفاده از منابع طبیعی و مواهب خدادادی ضایع و محیط زیست را تخریب می‌کنند، ضد حقوق انسان هستند. وی با بیان اینکه امروز کسانیکه از عدالت و حق خواهی و آزادی انسان دفاع می‌کنند، طرفداران حقوق انسان هستند، گفت: افرادی که امروز از خاک و امکاناتشان در برابر ظلم صهیونیست‌ها دفاع می‌کنند، بزرگترین مدافعان حقوق انسان و کسانیکه با این افراد برخورد می‌کنند، تروریست واقعی هستند. رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگرچه امروز رسانه‌ها و امپراطوری رسانه‌ای نمی‌خواهد حق روشن شود و حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد، اما در هرحال شعور و وجدان بیدار مردم عالم بین حق و باطل تمیز می‌دهد و وظیفه فعالان حقوق بشر است که در عرصه‌های تبیینی و تنویر افکار عمومی تلاش کرده و ظلمِ ظالمان و حقِ حق داران و ترفند‌های دشمن و مظلومیتِ مظلومان را روشن نمایند. حجت الاسلام رئیسی تأکید کرد: کسانی که اهل قلم و بیان و جایگاه و تریبون در عالم هستند، در موضوع حقوق بشر وظیفه دارند؛ به ویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی و کسانی مثل قضات و حقوقدانان و مسؤولان سیاست خارجی و مسؤولان حقوق بشر که جایگاه اجتماعی حساس دارند، وظیفه دارند که تنویر افکار عمومی را به عهده داشته باشند و در برابر امپراطوری رسانه‌ای حتما حرف حق می‌تواند جای خودش را در دل‌ها باز کند و تأثیر خودش را داشته باشد. وی با درود بر روح شهدای دفاع از حقوق انسان به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، رمضان عبدالله و شهدای حماس و حزب الله و یمن و لبنان و ایران و شهدای دفاع از حریم و حرم، ابراز امیدواری کرد که بتوان در زمینه حقوق بشر گام‌های بلند برداشت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: