رادیو بین‌المللی چین: آمریکا، سیلی سختی نوش جان کرد

کدخبر: 2359734

قلدری محکوم به شکست است و ترجیح دادن منافع خود بر منافع مشترک جامعه جهانی، به بن بست منتهی خواهد شد.

شامگاه 14 اوت (24 مرداد)، 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه ای که ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران پیشنهاد داده بود رأی دادند. این پیش نویس با نتیجه 2 رای موافق، 11 رای ممتنع و 2 رای مخالف به تصویب نرسید.

این نتیجه قابل پیش بینی بود و همانطور که همگان می دانند تصویب یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل حداقل به 9 رای نیاز دارد و در این صورت پنج عضو دائم نمی‌توانند آن را وتو کنند.

دور از انتظار این بود که این پیشنویس قطع نامه فقط دو رای موافق آورد؛ یکی خود آمریکا و دیگری از جانب جمهوری دومنیکن. 11 عضو دیگر از جمله سه کشور متحد ایالات متحده یعنی اروپا انگلستان، فرانسه و آلمان رای ممتنع دادند.

چین و روسیه عضو دائم شورای امنیت هستند، این دو کشور بارها مخالفت صریح خود را با پیشنهاد ایالات متحده ابراز کرده بودند و در حقیقت پیشاپیش نتیجه رد این طرح مشخص شده بود. با این حال پس چرا ایالات متحده که نتیجه آن را می دانست بازهم لجوجانه از آن دست بر نداشت و در شورای امنیت مطرح کرد؟ یکی از اهداف اساسی آن این بود که می خواست انزوی چین و روسیه در شورای امنیت در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را نشان دهد.

اما نتیجه آن عکس شد و به چهره خودش سیلی محکمی زد. آمریکا فقط حمایت یک کشور کوچک را به دست آورد، متحدان مهمش مانند انگلستان، فرانسه و آلمان با رای ممتنع، ملاحظاتشان را بیان کردند.

این نتیجه موجب شرمساری و خشم «مایک پومپئو» وزیرخارجه آمریکا شد. وی با انتقاد از این موضوع گفت شورای امنیت در ماموریت خود که حفظ امنیت جهانی است ناکام مانده و نتوانسته ایران را در برابر اعمالش پاسخگو کند.

آمریکا برای جذب آرای بیشتر از طرح پیشنهادیش، روز سه شنبه این طرح را به میزان زیاد اصلاح کرده و در نهایت فقط چهار بند از آن را حفظ کرد و واشنگتن فقط خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی تهران شد، اقدامات تحریمی دیگر را برداشت تا شورای امنیت تصمیم بگیرد.

اما با این حال ایالات متحده بازهم نتوانست 9 رای حمایت را بیاورد، به این سبب آرا به حد نصاب نرسید و به وتو نیاز نداشت.

مجید تخت روانچینماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا باید از این افتضاح درس بگیرد و بداند که تلاش این کشور برای بازگرداندن فوری تحریم‌های علیه ایران، اقدامی غیرقانونی است و از سوی جامعه بین‌المللی رد شده است. رای‌گیری امروز گواهی بر این بود.»

تخت‌روانچی درباره رای منفی روسیه و چین هم گفت: من از رای منفی روسیه و چین به این قطعنامه تشکر کنم. این دو کشور از شرکای نزدیک ما هستند و روابط تجاری- سیاسی بسیار خوبی داریم.

پیش از رای گیری شورای امنیت، رسانه های آمریکایی خاطرنشان کردند که در روند تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، واشنگتن بطور فزاینده ای منزوی شده است و حتی متحدان اروپایی هم به آن کمک نخواهند کرد.

خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه مقاله ای را منتشر و تاکید کرد، اروپایی ها دیگر تمایل ندارند در شورای امنیت به ایالات متحده کمک کنند. دولت فعلی آمریکا از زمان روی کار آمدن بی دلیل با رهبران اروپایی درگیر بوده است و اکنون نمی تواند به آنها متکی باشد و توقع داشته باشد از ایالات متحده حمایت کنند تا مانع دستیابی ایران به سلاح های قدرتمند شود.

در سالهای اخیر رفتار ایالات متحده نسبت به اروپا متکبرانه بوده است، نه بر پایه احترام و تعامل متقابل. در واقع این کشور مکرراً به منافع اروپا آسیب رسانده و به خطوط قرمز اروپایی ها تعرض کرده است.

در روزهای اخیر نارضایتی کشورهای اروپایی از آمریکا به اوج رسیده؛ اقداماتی مانند تهدید به تحریم پروژه خط لوله گاز طبیعی " نورد استریم 2 " و یا اخیراً خروج یک جانبه نیروهای این کشور از آلمان و یا دلخور کردن برخی از کشورهای اروپایی با اعمال فشار بر آنان برای پیوستن به این به اصطلاح "جنگ سرد جدید" علیه چین و دیگر رفتارهای بی پروای ایالات متحده نارضایتی و واکنش شدید طرف های اروپایی را به دنبال داشته است.

پس از رای گیری شورای امنیت، وزارت خارجه آمریکا مدعی شد باز هم از راه دیگری برای تمدید تحریم های علیه ایران استفاده خواهد کرد.

آمریکا نمی خواهد شکست خود را بپذیرد، ایران و جامعه جهانی همچنان باید برای مبارزه با آن آماده باشند. ایالات متحده همیشه با نادیده گرفتن مخالفت عمومی جامعه جهانی، منافع خویش را بر منافع جامعه جهانی ترجیح داده است.

قلدری محکوم به شکست است و ترجیح دادن منافع خود بر منافع مشترک جامعه جهانی، به بن بست منتهی خواهد شد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: