رایزنی ترامپ و مکرون درباره ایران و ترکیه

کدخبر: 2359712

رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در تماسی تلفنی درباره قضیه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفتگو کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز (شنبه) در تماسی تلفنی درباره تحریم تسلیحاتی ایران و تنش میان ترکیه و یونان در دریای مدیترانه بحث و تبادل نظر کردند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: دونالد ترامپ در گفتگو با رئیس جمهور فرانسه درباره «نیاز مبرم» به اقدام اقدام سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفتگو کردند.

این در حالی است که تلاش آمریکا برای تصویب پیش نویس قطعنامه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران ناکام ماند.

بر این اساس، تنها کشور دومینیکن و آمریکا به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده کشور عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع دادند. همچنین چین و روسیه با مخالفت خود، این قطعنامه را وتو کردند. این قطعنامه برای تصویب نیازمند ۹ رای موافق اعضا و عدم مخالفت ۵ عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آمریکا بود.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در این‌باره اعلام کرد که شورای امنیت در رسیدن به این تصمیم شکست خورده است و آمریکا به تلاش برای تصویب تمدید تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در این تماس تلفنی درخصوص تنش‌های فزاینده میان همپیمانان ناتو یعنی ترکیه و یونان در شرق دریای مدیترانه ابراز نگرانی کردند و بر ضرورت پایبندی طرفین به گفتگو که تنها راه حل و فصل اختلافات آنهاست، تاکید کردند.

ترکیه در ماه‌های اخیر عملیات کاوش نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه و در سواحل یونان و قبرس را افزایش داده است و تصمیم دارد سومین کشتی خود را به این محدوده اعزام کند که این اقدام با مخالفت و اعتراض سایر کشور‌های حوزه دریای مدیترانه به ویژه یونان مواجهه شده است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: