ماکرون: فرانسه حضور نظامی در مدیترانه را افزایش می‌دهد

کدخبر: 2359690

رئیس جمهور فرانسه از افزایش حضور نظامی این کشور در شرق مدیترانه خبر داده است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: فرانسه حضور نظامی اش در شرق مدیترانه را افزایش خواهد داد.

وی از ترکیه خواست تا اکتشاف نفت و گاز در آبهای مورد مناقشه با یونان را متوقف کند.

یونان و ترکیه بر سر منابع نفت و گاز منطقه اختلافات شدیدی دارند. ترکیه اخیرا یک گروه حفاری را برای آغاز فعالیت به منطقه اعزام کرده است، این اقدام با مخالفت شدید یونان روبرو شده و آتن آن را غیرقانونی و عامل تشدید تنش در روابط دو کشور ارزیابی کرده است.

دفتر ماکرون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با نخست وزیر یونان، نگرانی خود را نسبت به اکتشافات یکجانبه ترکیه در مدیترانه ابراز نگرانی کرده است.

ماکرون همچنین خواستار توقف همه این اقدامات در مدیترانه شده است تا زمینه لازم برای گفتگوی مسالمت آمیز بین ترکیه و یونان دو عضو ناتو فراهم شود.

در این بیانیه آمده است: فرانسه حضور نظامی اش در مدیترانه را به طور موقت افزایش خواهد داد تا اوضاع منطقه را زیر نظر بگیرد و به تعهدات خود برای برقراری نظم و قوانین بین‌المللی عمل کند.

ماکرون ماه گذشته خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ترکیه به خاطر نقض حاکمیت ارضی یونان و قبرس شده بود. روابط ترکیه و فرانسه به خاطر تنش‌های نظامی و سیاسی در لیبی نیز بسیار متشنج شده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: