از تدبیر کنکور تا کنکور تدبیر

بحران مدیریت!

کدخبر: 2359660

با اصرار حسن روحانی تصمیم بر برگزاری کنکور در همان تاریخ قبلی گرفته می شود تا هم دهن کجی آشکاری به تصمیمات کارشناسی باشد و هم بی ارزش پنداشتن سلامت جوانان و نظرات وزرای خود دولت دوازدهم!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: در حالیکه در سال پایانی دولت دوازدهم قرار داریم، آنچه طی این هفت سال برای مردم عیان شده است، نه بحران های طبیعی و غیرطبیعی ناشی از زلزله، سیل، شیوع کرونا و تحریم و امثالهم است، چنانچه در دوره های گذشته نیز به فراخور زمان کشور با بحران های متعددی روبرو بوده است، بلکه آنچه امروز تبدیل به امر مسلم و روند ثابتی شده است « بحران مدیریت» است.

امری که روزی خود را در شیوه توزیع سبدکالا و صف های طولانی نشان داد، روزی در مدیریت بازار گوجه و مرغ، روزی در تصمیمانه شبانه گران کردن بنزین که منجر به وقایع تلخ آبان ماه 98 شد، روزی هم برای جبران کسری بودجه چوب حراج زدن بی ضابطه برای اموال ملت به نام خصوصی سازی و بیکارشدن کارگران و اعتصاب های کارگری!

حالا این روزها مجددا بحران مدیریت دولت دوازدهم و شخص جناب رئیس جمهور اوج گرفته است. چندی پیش رسما اعلام کردند صندوق های دارا دوم ETF شامل نمادهای پلایشی به بورس عرضه خواهد شد، بورس قوتی می گیرد و شاخص کل به بالای 2 میلیون می رسد و مردم هم با اعتماد به وعده های دولت سرمایه های خود را روانه بازار می کنند. پس از مدتی به دلیل ناهماهنگی بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت ناگهان اعلام می شود خبری از عرضه دارا دوم نخواهد بود و ناگهان بورس سقوط می کند و قرمز می شود و این وسط سرمایه های خُرد مردم ارزش خود را از دست می دهند و موج بی اعتمادی فراگیر می شود. پس از چند روز تایید و تکذیب و وقتی مردم متضرر شدند اعلام می شود دارا دوم را عرضه خواهیم کرد!

بحران مدیریت بعدی در جایی رخ داد که بسیار حساس و سرنوشت و آینده جوانان درگیر آن بود یعنی برگزاری کنکور سراسری. پس از تعویق های مکرر و تشدید استرس ناشی از آن و همچنین ترس از کرونا میان کنکوری ها، بالاخره در آخرین جلسه وزرای علوم و بهداشت با سازمان سنجش و کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس، تصمیم وزرا و نمایندگان بر این شد که با توجه به اصرار وزارت بهداشت بر اجرای پروتکل های سختگیرانه، کنکور سراسری یک ماه به تاخیر بیافتد تا مجریان آزمون، برای رعایت دستورالعمل‌ها آماده شوند.

تمامی نهادها و مسئولین امر بر روی موضوع اتفاق نظر پیداکردند و پس از پایان جلسه روز دوشنبه خبر تعویق کنکور رسما از طرف وزیر بهداشت و وزیرعلوم اعلام شد و البته منوط شد به تصویب نهایی در ستاد ملی کرونا به ریاست حسن روحانی!

باتوجه به اینکه دو وزیر کلیدی در موضوع همراه با نمایندگان مجلس با بررسی کارشناسی موضوع به این تصمیم رسیده بودند و اعلام اولیه و رسمی نیز شد، همگان به این باور رسیدند که کنکور سراسری با یکماه تعویق برگزار می شود و قطعی است.

اما ناگهان 48 ساعت بعد در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا آن هم در شرایطی که 25 استان در شرایط قرمز و وضع هشدار قرار دارند، با اصرار حسن روحانی تصمیم بر برگزاری کنکور در همان تاریخ قبلی گرفته می شود تا هم دهن کجی آشکاری به تصمیمات کارشناسی باشد و هم بی ارزش پنداشتن سلامت جوانان و نظرات وزرای خود دولت دوازدهم! حال این دانش آموزان کنکوری هستند که باید هم با استرس کنکور و استرس سلامتی و کرونا مقابله کنند و هم برای تصمیمات نابخردانه دولت و رئیس جمهور فکری کنند. امیدواریم بحران مدیریت در دولت دوازدهم مجددا کار دستمان ندهد و بحران دیگری خلق نکند و یک میلیون دانش آموزی کنکوری با صحت و سلامت کنکور خود را بدهند.

این مصادیق خودگواه آن است که مشکلات اساسی کشور ریشه در بحران مدیریت و بی کفایتی دارد نه مساله ما تحریم است و نه آمدن جوبایدن دموکرات! وقتی دولت در تصمیمات ساده کشوری آن هم باوجود نظرات کارشناسی تصمیم خلق الساعه با تبعات گسترده می گیرد.

ماجرا زمانی جالب تر و قابل تاسف تر می شود که همین شخص یعنی حسن روحانی که حاضر نیست کنکور سراسری را به تعویق بیندازد تا بلکه تدبیری برای رعایت پروتکل های بهداشتی شود، خود در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی صمت به دلیل ترس از کرونا حاضر نمی شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر "سلیمی" نماینده مجلس که گفته بود چرا آقای رئیس‌جمهور برای دفاع از وزیر پیشنهادی صمت به مجلس نیامده گفت: ‌آقای امیری از معاونت ریاست جمهوری به بنده نامه زده و گفته ریاست جمهوری چند روز گذشته نامه رسمی برای ما ارسال کرده است.

گویا رئیس‌جمهور از ستاد ملی مقابله با کرونا استعلام کرده و ستاد همه به خاطر مباحث مربوط به کرونا حضور رئیس‌جمهور را مصلحت ندیده بود.

«سلیمی»، عضو هیأت رئیسه مجلس در انتقاد به عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت عنوان کرده بود: آقای روحانی پاسخ دهد که آیا خونش رنگین‌تر از یک میلیون دانش‌آموزی است که باید بروند و سر جلسه کنکور حاضر شوند.

ارسال نظر: