واکسن ایرانی کرونا به فاز انسانی ورود کرد

کدخبر: 2359655

وزیر بهداشت گفت: سه چهار مورد از پروژه‌های تحقیقاتی واکسن کرونا در ایران پیشرفت‌هایی داشته و این واکسن‌ها وارد کارآزمایی بالینی شده‌اند.

دکتر سعید نمکی امروز در جلسه پرسش و پاسخ مجازی با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا خبر خوشی درباره واکسن کرونا وجود دارد، گفت: حرف‌های زیادی درباره واکسن کرونا وجود دارد اما عملاً در هیچ جای دنیا به نتیجه قابل قبول نرسیده است.

وی افزود: ویروس کرونا ویروس پیچیده‌ای است که تا به حال مشابه آن در بشریت دیده نشده است و واکسن آن هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

وزیر بهداشت گفت: ما هم برای اینکه از دنیا عقب نیافتیم همزمان با دنیا در شرکت‌های دانش بنیان، انستیتو پاستور ایران و انستیتو رازی کارهای واکسن را آغاز کردیم.

وی گفت: امروز می‌گویم که در سه چهار مورد این همکاری چند جانبه واکسن پیشرفت‌هایی داشته است و این واکسن‌ها مراحل مدل حیوانی را پاس کرده است و وارد کارآزمایی بالینی شده است. اما اینکه این واکسن و یا واکسن‌های جهانی چه زمانی به بازار می‌آید مورد تردید است.

نمکی خاطرنشان کرد: همچنین برای خرید واکسن هم اقدامات لازم انجام شده و در مجمع جهانی که سازمان جهانی بهداشت برای واکسن تشکیل داده است سبد خودمان را در صف خرید گذاشته‌ایم تا برای شهروندانمان بخریم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم که تا واکسن و داروی موثر برای کروناویروس نیامده است به همه مردم تاکید کنید که شستن دست‌ها، اجرای شیوه‌ها نامه بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: