لاوروف: امنیت جهان روز به روز رو به بدتر شدن می‌رود

کدخبر: 2359609

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تلاش آمریکا برای حفظ تسلط خود بر جهان سبب افزایش تمایل به تسلیحات اتمی در دنیا شده است.

وزیر خارجه روسیه شرایط استراتژیک و امنیتی جهان را در نتیجه اقدامات آمریکا رو به وخامت ارزیابی کرد.

سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اعلام کرد مسکو در حال همکاری با دیگر قدرت‌های هسته‌ای دنیا است تا اصول عدم پذیرش جنگ اتمی را مورد تایید دوباره قرار دهد. بنا به گفته وزیر خارجه روسیه شرایط ثبات و امنیتی جهان روز به روز رو به بدتر شدن می‌رود و مکانیسم‌های کنترل تسلیحاتی وجود ندارند. لاوروف گفت دکترین‌های نظامی برخی کشور‌ها سبب افزایش خطر بکارگیری تسلیحات هسته‌ای در دنیا شده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: افزایش تمایل به تسلیحات اتمی در درجه اول به خواست واشنگتن برای اطمینان از تسلط بر جهان با توسل به هر ابزاری و ایجاد توهم خطرناک مبنی بر اینکه آمریکا می‌تواند برنده یک جنگ اتمی باشد، برمی‌گردد. روسیه به نوبه خود تلاش می‌کند تا پیامد‌های احتمالی چنین رفتاری را تبیین کند.

لاوروف تاکید کرد: بسیار مهم است که در چنین شرایطی اصول حاکم بر روابط میان قدرت‌های اتمی دنیا و نیز روابط کشور‌ها مورد باز تایید قرار بگیرد. ما ارتباط نزدیک با دیگر کشور‌های هسته‌ای را به منظور تایید دوباره این اصول حفظ خواهیم کرد.

اوایل سال میلادی گذشته آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه همان سال نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت سال گذشته میلادی [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد. از آن زمان تاکنون اختلافات آمریکا و روسیه بر سر توافق کنترل تسلیحاتی به اوج خود رسیده است.

در پی اختلاف نظر‌های مسکو و واشنگتن در موضوع کنترل تسلیحاتی، دو کشور چند دور مذاکره را به منظور حل اختلافات برگزار کرده اند.

«بشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: