چرا قیمت بلیط هواپیما در کلاس های پروازی مختلف، متفاوت است؟

کدخبر: 2359608

همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی بر روی قیمت بلیط پرواز تاثیر می‌گذارند که برخی از آنها ابداً به نوع هواپیما، امکانات درون آن و عواملی از این دست بستگی ندارند و به نوعی عامل بیرونی هستند. به طور مثال فصل سفر، فاصله میان مبدا و مقصد و ساعت پرواز از جمله عوامل بیرونی ای هستند که باعث می‌شوند که یک بلیط هواپیما گرانتر یا ارزانتر از سایر بلیط ها به فروش برسد. اما همه چیز هم به عوامل بیرونی خلاصه نمی‌شود و عوامل درونی نیز به همین اندازه، در تعیین تعرفه بلیط هواپیما موثر هستند.

نسیم آنلاین : همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی بر روی قیمت بلیط پرواز تاثیر می‌گذارند که برخی از آنها ابداً به نوع هواپیما، امکانات درون آن و عواملی از این دست بستگی ندارند و به نوعی عامل بیرونی هستند. به طور مثال فصل سفر، فاصله میان مبدا و مقصد و ساعت پرواز از جمله عوامل بیرونی ای هستند که باعث می‌شوند که یک بلیط هواپیما گرانتر یا ارزانتر از سایر بلیط ها به فروش برسد. اما همه چیز هم به عوامل بیرونی خلاصه نمی‌شود و عوامل درونی نیز به همین اندازه، در تعیین تعرفه بلیط هواپیما موثر هستند. به همین دلیل است که با تغییر نوع هواپیما، برند ایرلاین، کلاس پروازی و شناسه نرخی، قیمت بلیط هواپیما نیز تغییر می‌کند. اما کلاس پروازی چگونه می‌تواند بر روی قیمت بلیط هواپیما تاثیر بگذارد؟ برای یافتن پاسخ تنها کافی است تا با قاصدک 24 در ادامه این مطلب با عنوان " چرا قیمت بلیط هواپیما در کلاس های پروازی مختلف، متفاوت است؟ " همراه باشید. روند قیمت گذاری در بلیط های چارتر و سیستمی هواپیما قیمت بلیط چارتر توسط چارترکننده آن و قیمت بلیط هواپسما سیستمی توسط ایرلاین ارائه کننده آن، تعیین می‌شود. بر این اساس قیمت بلیط چارتر چندان از قوانین موجود برای بلیط های سیستمی تبعیت نمی‌کند و گاه حتی ممکن است چارتر کننده در آخرین دقایق مانده به پرواز، قیمت بلیط چارتر بخش فرست کلاس را بسیار پایین تر از قیمت همان بلیط در بخش اکونومی به مسافران ارائه نماید تا تنها، پرواز پر شود و چارترکننده متحمل ضرر و زیان نگردد. در نتیجه می‌توان گفت که در قیمت گذاری بلیط های چارتر زمان باقی مانده به پرواز و تعداد صندلی های به فروش نرفته، مهمترین عوامل در تعیین قیمت بلیط هواپیما هستند. در مقابل اما قیمت گذاری بلیط های سیستمی کمی متفاوت است. این بلیط ها در سه کلاس پروازی گوناگون یعنی فرست کلاس، بیزینس کلاس و اکونومی به مسافران ارائه می‌شوند و قیمت آنها نیز به همین ترتیب کاهش می‌یابد. به همین دلیل نیز بلیط کلاس اکونومی، اقتصادی ترین بلیطی است که در یک هواپیما به فروش می‌رسد و بلیط بخش فرست کلاس از بلیط دو بخش دیگر گران تر است. البته ناگفته نماند که در ایرلاین های داخلی، بخش فرست کلاس وجود ندارد و مسافران می‌توانند بلیط هواپیما خود را در یکی از دو بخش بیزینس یا اکونومی رزرو نمایند. چرا بلیط فرست کلاس هواپیما گرانتر است؟ در فرست کلاس هواپیما یا در واقع همان قسمت VIP یک پرواز دیگر خبری از صندلی هایی که به ردیف کنار هم چیده شده اند، نیست. صندلی هایی که در این بخش به فروش می‌رسند در واقع اتاقک های مبله مجهزی هستند که حریم شخصی مسافران را حفظ می‌کنند. این صندلی های تخت خواب شو اغلب مجهز به تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، سرویس اینترنت ماهواره ای، سرویس بهداشتی و حتی حمام جداگانه هستند.

پذیرایی فرست کلاس معمولاً از طریق منوهای غذایی بسیار اصیل و حرفه ای صورت می‌پذیرد و مسافران آن خدمات ویژه ای را دریافت می‌کنند. به طور مثال برای دریافت کارت پرواز در اولویت قرار می‌گیرند، زودتر سوار هواپیما شده و زودتر از آن خارج می‌شوند و به نوعی برای دریافت هیچ نوع خدمتی در صف قرار نمی‌گیرند. بنابراین بدیهی است که مسافرانی که تمایل دارند تا این خدمات را در پرواز خود دریافت نمایند، پول بیشتری را نیز برای آنها بپردازند. بیزینس کلاس یا کلاس پروازی C

خرید بلیط هواپیما در بخش تجاری به منزله خرید یک بلیط اتوبوس VIP است. چرا که در این کلاس پروازی نیز صندلی ها با فاصله بیشتری نسبت به هم قرار گرفته اند و حریم شخصی بیشتری را نسبت به بخش اکونومی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. مسافرین این بخش نیز سیستم های صوتی و تصویری و پذیرایی با غذاهای گرم و سرد را در اختیار دارند و مهمانداران هم در طول پرواز به آنها رسیدگی می‌کنند. با این حال چون کیفیت کلیه خدمات در این بخش از قسمت فرست کلاس هواپیما کمتر است، قیمت بلیط هواپیما بیزینس کلاس نیز در بازه نرخی متوسط قرار دارد.

کلاس اکونومی؛ ارزانترین کلاس پروازی

اگر در میان کلاس های پروازی به دنبال بخشی هستید که ارزانترین بلیط های هواپیما در آن به فروش می‌رسد، می‌توانید بلیط خود را در بخش اکونومی هواپیما رزرو کنید. این بخش بیشترین صندلی های یک پرواز را به خود اختصاص می‌دهد در نتیجه فواصل میان صندلی ها در آن کمتر است و مسافران به نوعی جای کمتری برای دراز کردن پاهای خود دارند. این بخش به طور معمول امکانات زیادی را در اختیار مسافران قرار نمی‌دهد در نتیجه خریداران بلیط هواپیما اکونومی معمولاً خود را با خواندن کتاب و مجله سرگرم می‌کنند و از پذیرایی عادی پرواز استفاده می‌نمایند. جالب است بدانید ردیف صندلی های قرار گرفته در این بخش شباهت زیادی به صندلی های قطارهای اتوبوسی دارد. بنابراین شما همانطور که بعد از خریدن یک بلیط قطار اتوبوسی، نیاز دارید تا برای خوابیدن صندلی خود را بخوابانید و با مسافر پشت سری خود در این خصوص هماهنگ کنید، در بخش اکونومی نیز باید همین کار را انجام دهید. البته فراموش نکنید که به دلیل همین محدودیت ها و امکانات کم است که شما بلیط این بخش را با پرداخت هزینه کمتری خریداری می‌کنید. در پایان یادآور می‌شویم که برای خرید بلیط هواپیما در تمامی کلاس های پروازی تنها کافی است تا سری به وب سایت یا اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 بزنید. شما در این سامانه می‌توانید بیمه مسافرتی خود را نیز به صورت اینترنتی بخرید و رزرو هتل خود در سراسر کشور را نیز به صورت آنلاین به انجام رسانید.

ارسال نظر: