الیوت آبرامز؛ بازیگر سوخته علیه ایران

کدخبر: 2359576

باتوجه شخصیت افراطی آبرامز و کارنامه سیاه او در نقاط مختلف جهان احتمالا ضمن حفظ فشار تحریم ها، باید شاهد افزایش اقدامات اطلاعاتی، امنیتی آمریکا علیه ایران باشیم.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: بیش از 2 سال از آغاز رسمی و علنی راهبرد فشارحداکثری آمریکا علیه ایران می گذرد. پروژه ای که بصورت متمرکز در قالب گروه ویژه اقدام علیه ایران به ریاست برایان هوک اجرایی و عملیاتی شد. راهبرد فشارحداکثری آمریکا که به اذعان هوک ترکیبی از فشار اقتصادی، انزوای دیپلماتیک و بازدارندگی نظامی بود تا به امروز با شکست مواجه شده است. از سویی جان بولتون که قرار بود جشن پایان انقلاب اسلامی را انتهای 97 بگیرد، بعد از ناکامی از کاخ سفید اخراج شد و پس از او نیز برایان هوک هم در رسیدن به اهداف خود جهت تغییر رژیم یا تغییر رفتار ایران و به پای میزمذاکره آمدن ایران ناکام ماند و او نیز مجبور به استعفا شد. از سوی دیگر ایران با ایستادگی در برابر تحریم ها، ارسال 5 نفتکش به ونزوئلا و راهبرد مقاومت فعال در منطقه و توسعه روابط با چین و روسیه توانسته راهبرد فشارحداکثری آمریکا را بدون نتیجه ناکام بگذارد.

درحالیکه دونالد ترامپ مستاصل شده و فشارحداکثری اش علیه ایران به نتیجه دلخواه نرسیده، یک مهره سوخته و شکست خورده را جایگزین برایان هوک کرده است. «الیوت آبرامز» نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا که تلاش هایش از کودتا و حمایت رئیس جمهور خودخوانده خوان گوایدو، حملات سایبری و اغتشاشات گسترده و تحریم بی نتیجه ماند و دولت مادورو سرجای خود ماند، حالا این فرد شکست خورده رئیس گروه ویژه اقدام علیه ایران شده است.

الیوت آبرامز یک نئوکان تندرو حامی رژیم های نظامی و راست گرا در آمریکای لاتین و از حامیان سرسخت رژیم صهیونیستی است. آبرامز در دوره ریاست جمهوری ریگان دستیار وزیر امور خارجه در حوزه حقوق بشر و دستیار وزیر خارجه در امور کشورهای قاره آمریکا بود. آبرامز در ماجرای مک فارلین جزو تیم پنهانی مذاکره کننده آمریکایی بود که با بعضی مقامات ایرانی مذاکره کرد. که پس از رسوایی ماجرای ایران_کنترا به دلیل گمراه کردن کنگره آمریکا در آن ماجرا در دادگاه محکوم شد که البته پس از چندی توسط جرج بوش پدر بخشیده شد.

الیوت آبرامز از چهره های بدنام و امنیتی آمریکاست که سوابق سیاهی چون حمایت از کودتای نظامی در گوآتمالا، حمایت از قتل 500 نفر از مردم غیرنظامی السالوادور، حمایت از حمله رژیم صهیونیستی به راکتور سوریه، حامی و طراح حمله به عراق در سال2003، حمایت از کودتا علیه هوگو چاوز، حمایت از شورشی های نیکاراگوئه را در پرونده خود دارد.

رسانه آمریکایی «لوبلاگ» از ارتباط آبرامز با خاندان پهلوی بویژه شخص رضا پهلوی، گزارش داده و می‌نویسد: «آبرامز فردی است که به گواهی خود سلطنت طلبان در جلسات و سخنرانی‌های رضا پهلوی حاضر می‌شود. آبرامز روی جریانی حساب کرده که لیدرش از سیا پول و از اسرائیل مشورت می‌گیرد و مشکلی با بمباران اتمی ایران ندارد، با همه اینها امیدوار است که مردم ایران را به خود جذب کند و رضا پهلوی و تشکیلاتش به آبرامز تکیه کرده؛ کسی که به «مهندس جنگ عراق» معروف است و برایش اشغال خونبار کشورها مایه افتخار است.»

اکنون آبرامز مشهور به سیاست های خشن و سرکوبگرایانه که در آخرین سابقه اش در ونزوئلا شورش و اغتشاشات، کودتا و حمایت از دولت غیرقانونی گوایدو از خود به جای گذاشته اما ناکام و شکست خورده بوده است در جایگاه مدیریت گروه ویژه اقدام علیه ایران قرار گرفته است تا با حمایت مایک پمپئو شاهد تقویت نگاه رادیکال و سخت در وزارت خارجه آمریکا باشیم.

هرچند این تغییر خود گواهی بر شکست سیاست فشارحداکثری آمریکا علیه ایران و بطور خاص فشارهای اقتصادی و تحریم ها است، اما باتوجه شخصیت افراطی آبرامز و کارنامه سیاه او در نقاط مختلف جهان احتمالا ضمن حفظ فشار تحریم ها، باید شاهد افزایش اقدامات اطلاعاتی، امنیتی آمریکا علیه ایران باشیم. حضور آبرامز می تواند باعث تقویت نگاه های براندازانه و تغییر رژیم در وزارت خارجه آمریکا باشد و فرض پروژه های هرج و مرج، آشوب و حمایت از عملیات های خشن در ایران و عملیات هایی علیه بازوهای منطقه ای دور از ذهن نیست. آنچنان که چندماهی است فعالیت های امنیتی و خرابکارانه آمریکایی ها در ایران و منطقه تشدید شده است. همچنین باتوجه به روابط نزدیک آبرامز با سلطنت طلبان، تقویت تشکیلات ضدایرانی سلطنت طلبان نیز بیش از پیش در دستور کار آمریکا قرارخواهد گرفت.

چندماه تا برگزاری انتخابات 2020 آمریکا باقی نمانده و ترامپ درگیر مشکلات داخلی شده است، اجماع علیه ایران در شورای امنیت در ماجرای تمدید تحریم تسلیحاتی توسط چین و روسیه با شکست مواجه شده، ایران در مسیر روابط راهبردی بلند مدت با چین و روسیه قرار گرفته، با ارسال نفتکش به ونزوئلا دیوار تحریم را شکسته و بازدارندگی نظامی را به بالاترین سطح رسانده، حالا باید تماشا کرد که چگونه الیوت آبرامز این مهره سوخته و شکست خورده در برابر ایران مانند اسلاف خود با حقارت و شکست روبرو می شود.

ارسال نظر: