مداخله بایدن در انتخابات بلاروس؛ «به حق تظاهرات احترام بگذارید»

کدخبر: 2359496

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با تکرار اتهاماتی علیه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، از دولت این کشور خواست به حق مردم برای تظاهرات احترام بگذارد.

بعد از مقام‌های مختلف آمریکایی و اروپایی در اتهام‌زنی به انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌روی ایالات متحده نیز در تلاش برای عقب نماندن از آنها نتایج آن انتخابات را محکوم کرد.

بایدن امروز (سه‌شنبه) با صدور بیانیه‌ای در وبگاه «مدیوم»، مدعی شد که انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس «عادلانه و آزاد» نبود و از دولت این کشور خواست تا «به حقوق بلاروسی‌ها برای شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز احترام بگذارد».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این سیاستمدار آمریکایی که به رویه دیگر مقامات این کشور همواره سعی در زیر سوال بردن انتخابات و تضعیف دولت‌های غیرهمسو با واشنگتن دارند، از «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس خواست تا «از به کار بردن قوه قهریه علیه معترضان اجتناب کرده و افرادی را که به نادرستی بازداشت شده‌اند، آزاد نماید».

وی با ادعای اینکه دسترسی به اینترنت در کشور بلاروس قطع شده، تهدید کرد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، دولتش «هرگز برای دفاع از اصول دموکراتیک و حقوق بشر تعلل نخواهد کرد».

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از پیشتازی ۸۰.۲۳ درصدی «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور فعلی خبر داد.

به دنبال اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس، اعتراضاتی در این کشور به راه افتاد و آنطور که نماینده گروه راستگرای «اسپرینگ۹۶» (بهار ۹۶) در بلاروس به رویترز گفته، اعتراضات و درگیری‌ها بعد از پایان رأی گیری انتخابات ریاست‌‌ جمهوری این کشور، یک کشته و بیش از ۱۲ زخمی بر جا گذاشته است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که حداقل در ۲۰ شهر بلاروس از جمله در مینسک پایتخت این کشور تجمعات اعتراضی برگزار شده و پلیس نیز علیه معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: