آمریکا به دنبال گشودن دفتر در پیونگ‌یانگ

کدخبر: 2359329

خبرگزاری ژاپنی به نقل از یک منبع ناشناس گزارش داد آمریکا برای احیای مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی، امکان گشایش دفاتر ارتباطی متقابل در واشنگتن و پیونگ‌یانگ و مستقر کردن مقاماتی از دو کشور در آن‌ها را بررسی می‌کند.

خبرگزاری ژاپنی «کیودو» مدعی شده آمریکا به دنبال گشودن دفتر ارتباطی در واشنگتن و پیونگ‌یانگ به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای احیای مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی است.

طبق گزارش این خبرگزاری، یک منبع دیپلماتیک گفت ایالات متحده امکان این اقدام و مستقر کردن مقاماتی از هر دو کشور در پایتخت‌های کشور دیگر را به گونه‌ای که این دفاتر مشابه سفارتخانه عمل کنند، بررسی می‌کند. در حال حاضر هیچ ارتباط دیپلماتیکی بین دو کشور برقرار نیست.

ابن منبع افزود کره جنوبی و ژاپن هم از این قصد آمریکا باخبر هستند. کیودو مدعی است این مسئله در نشست هانوی بین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی مطرح شد اما به دلیل شکست مذاکرات به نتیجه نرسید.

تشدید تحرکات برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با پیونگ یانگ از سوی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن کره جنوبی و ژاپن در حالی انجام می‌شود که «کیم جونگ اون» به تازگی بر تداوم هسته‌ای بودن کشورش تاکید کرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) گزارش داد کیم در جلسه با کهنه‌سربازان ارتش این کشور، گفت این بازدارندگی «مؤثر و مطمئن» پیونگ‌یانگ است که آینده و امنیت ملی دائمی برای کره شمالی به ارمغان می‌آورد.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در هفته‌های گذشته تشدید شده است. کره شمالی که درباره اقدامات تبلیغاتی کره جنوبی در نواحی مرزی چندین بار هشدار داده بود، به تازگی دفتر ارتباطات میان دو کره را منفجر و تخریب کرد تا پیام هشداری به سئول ارسال کرده باشد.

بحث مربوط به توافق پایان جنگ کره در مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره شمالی نیز مطرح شده بود که با شکست مواجه شد.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، او دو بار در نشستی رسمی (ابتدا در سنگاپور و بار دوم در ویتنام) با کیم جونگ اون شرکت کرد و دو طرف یک بار هم در منطقه غیرنظامی دو کره دیداری غیر رسمی ترتیب دادند.

دیدارهای سران آمریکا و کره شمالی نتوانست به توافق در زمینه خلع سلاح اتمی کره شمالی، پایان رسمی جنگ در شبه جزیره کره و توقف تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه کره شمالی کمکی کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: