مصباحی مقدم: جامعه روحانیت مبارز به موضوع انتخابات ورود نمی‌کند

کدخبر: 2359312

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر کسی سابقه وزارت یا نمایندگی مجلس یا یک مدیریت عمده را داشته است رجل سیاسی محسوب نمی‌شود؛ رجل سیاسی حکایت از یک نوع برجستگی سیاسی دارد و رجل سیاسی مذهبی هم نشان دهنده از یک جایگاه متفاوت از عامه مردم دارد و باید آن فرد درک و فهم مذهبی باشد.

غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی با پرداختن به مسائل سیاسی جاری کشور و همچنین موضوع انتخابات ۱۴۰۰، بیان داشت: در آستانه ۱۴۰۰ انتظار می‌رود مردم با شور بیشتری نسبت به انتخابات مجلس شرکت کنند، اما چشم انداز وضعیت متفاوتی را نسبت به ادوار قبل نشان می‌دهد.

در انتخابات مجلس جریان اصلاح طلب به صورت حداقلی شرکت کرد و این موضوع در کنار شیوع بیماری کرونا سطح مشارکت را پایین آورد. نسبت به انتخابات سال آینده این نگرانی وجود دارد و این اعتماد در صورتی بر می‌گردد که دولت و مجلس در ماه‌های باقی مانده اقداماتی انجام دهند که اعتماد کاهش یافته برگردد و مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رای علاقمند کنند؛ اما اینکه موقعیت جریان اصولگرا در انتخابات آینده چگونه است، به نظرم شرایط در اصولگرایان وضعیت بهتری را نسبت به رقبای آنان نشان می‌هد.

وی با پرداختن به مفهوم رجل سیاسی، عنوان داشت: معتقدم اگر کسی سابقه وزارت یا نمایندگی مجلس یا یک مدیریت عمده را داشته است رجل سیاسی محسوب نمی‌شود؛ رجل سیاسی حکایت از یک نوع برجستگی سیاسی دارد و رجل سیاسی مذهبی هم نشان دهنده از یک جایگاه متفاوت از عامه مردم دارد و باید آن فرد درک و فهم مذهبی باشد؛ متدین بودن شرط رجل مذهبی بودن نیست. رجل مذهبی یا باید یک آیت الله باشد یا درک نسبتا عمیق از دین داشته باشد و با قرآن و روایات آشنا باشد؛ اگر این تعریف را از رجل سیاسی مذهبی داشته باشیم افراد بسیار اندکی در کشور پیدا می‌شوند که چنین موقعیتی را دارا باشند.

مصباحی مقدم با اشاره به فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز، گفت: جامعه روحانیت مبارز در آستانه انتخابات مجلس اعلام کرد که ما در حال بازسازی عقبه تشکیلاتی خود هستیم و آمادگی نداریم که ورود اساسی به انتخابات داشته باشیم؛ بنابراین با توجه به اقبالی که شورای ائتلاف کرد قرار شد که نقش نظارت و داوری را بر عهده داشته باشد که سه نفر ناظر هم برای حضور در جلسات شورای ائتلاف تعیین کردند و البته کار به نظارت و داوری نکشید.

عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص عملکرد مجلس یازدهم، بیان داشت: بر خلاف خیلی افراد و رسانه‌ها که می‌بینم درباره عملکرد مجلس یازدهم اظهار نظر می‌کنند، به نظرم این اظهار نظرها شتابزده است؛ مجلس در ماه‌های اول در حال شکل گیری خود بوده و وقت زیادی برای تایید اعتبارنامه‌ها و تشکیل کمیسیون‌ها گذشته است و نمی‌توان گفت که مجلس عملکردی داشته تا درباره آن اظهار نظر کنیم؛ به نظرم زود است و باید چند ماه صبر کنیم و بعد درباره آن قضاوت کنیم.

مصباحی مقدم در خصوص سند همکاری ایران و چین، اظهار داشت: ارتباط بین ایران و سایر کشورها باید بر اساس مصالح ملی رقم بخورد و این چیزی است که رهبر انقلاب هم عنایت و نظارت کافی روی آن دارند، مجلس هم باید ورود کند و آنچه می‌خواهد اتفاق بیفتد براساس مصالح ملی باشد. ما نیازمند همکاری‌های بین المللی با حفظ عزت و حکمت و مصلحت برای جمهوری اسلامی هستیم و در شرایط برابر این توافق‌ها را در راستای استفاده از ظرفیت‌های بین المللی انجام دهیم. ایران هم از نظر ظرفیت‌های داخلی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و هم از نظر منطقه‌ای موقعیت خوبی در منطقه دارد و باید بتواند از آن استفاده کند.

وی تأکید کرد: ارتباط گرفتن با کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه هم به نفع عزت و اقتدار و هم به نفع اقتصاد ماست، ما باید محصولات خود را صادر کنیم، نیازمندی‌های خود را از کشورهای خارجی تامین کنیم و باید این ارتباطات بین کشورها اتفاق بیفتد.

مصباحی مقدم در پایان در خصوص جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: جلسات مجمع به صورت منظم، هر دو هفته یک بار با حضور اکثریت برگزار می‌شود و به طور عمده ساز و کاری که مجمع برای عملیاتی کردن مصوبات خود در دستور کار خود دارد را بررسی می‌کند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: