وام ودیعه به مستاجران، مُسَکّنی برای کاهش التهاب اجاره‌بهای مسکن

کدخبر: 2359293

وام ودیعه مسکن به عنوان مُسَکّنی برای کاهش التهاب اجاره‌بها در جهت کمک به مستاجران لازم و ضروری است؛ اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را کافی دانست و از کم کاری دولت در زمینه مسکن چشم پوشی کرد.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: افزایش قیمت مسکن و به تبع افزایش چشمگیر نرخ اجاره بها در ایران و به خصوص در تهران و کلان شهر‌های دیگر، سبب شد دولت در جهت حمایت از مستاجران تصمیم به اعطای وام به عنوان ودیعه یا همان رهن بگیرد. گمانه‌زنی‌ها در خصوص چند و چون این وام و مقدار آن در چند هفته گذشته ادامه داشت تا اینکه حسن روحانی در جلسه هیات دولت در اینباره گفت: دولت تصمیم گرفته برای کسانی که حقوق ثابت دارند یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک تر ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن اعطا کند.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

دریافت وام ودیعه مسکن مستاجران، دارای شرایطی است به گونه‌ای که طبق گفته پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه، از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مستاجر در کشور تنها به یک میلیون خانوار واجد شرایط، وام ودیعه اجاره مسکن پرداخت خواهد شد . اصلانی گفته است افرادی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند که هیچ گونه حمایتی در حوزه مسکن از سوی دولت در بخش زمین و مسکن دریافت نکرده باشند. همچنین، از سال ۸۴ تاکنون خرید و فروش زمین و مسکن برایشان ثبت نشده باشد و مالکیتی نداشته باشند. اصلانی اظهار داشته است؛ دریافت کننده وام حتما باید سرپرست خانوار باشد و مبلغ ودیعه هم پس از اجاره مسکن و دریافت کد رهگیری، به حساب مالک واریز خواهد شد و مستاجر تنها سود وام را پرداخت خواهد کرد. مبلغ سود واریزی به حساب بانک برای وام‌های 50، 30 و 15 میلیون تومانی به ترتیب ماهیانه 540، 320 و 150 هزار تومان خواهد بود و تا 12 ماه ادامه خواهد داشت.

وام ودیعه مسکن؛ لازم اما ناکافی

در تهران و سایر کلان شهرها در طول چند سال گذشته وضعیت مسکن وضعیت اسفناکی را سپری کرده است. به گونه‌ای که در تهران کانکس و حتی پشت بام هم اجاره داده می‌شود. در چنین شرایطی وام ودیعه مسکن هر چند برای کمک به مستاجران لازم و ضروری است اما به هیچ وجه نمی‌توان آن را کافی دانست و از کم کاری دولت در زمینه مسکن چشم پوشی کرد. افزایش اجاره بها در تهران و سایر شهر‌ها موجب شد دولت با ابلاغ مصوبه‌ای اعلام کند که نرخ اجاره‌بهای سالانه در تهران نباید بیشتر از ۲۵ درصد زیاد شود. حسن روحانی در رابطه با افزایش نرخ اجاره بها در سال 99 گفت: اجاره بها روند صعودی و غیر منطقی پیدا کرده بود و تصویب کردیم که در تهران نباید بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد .

آیا حداکثر نرخ اجاره در تهران ۲۵ درصد افزایش یافته است؟

طبق گفته محمد اسلامی‌وزیر راه؛ حداکثر افزایش نرخ اجاره در تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد است و مالکان حق افزایش قیمت اجاره بیش از این نرخ را ندارند. حال جای سوال است که چنین قیمت گذاری‌های دستوری و بخشنامه‌ای تا چه حد قیمت اجاره بهای مسکن را کنترل کرده است؟

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی در خردادماه، تورم اجاره‌بها در تهران حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. با توجه به این که میانگین افزایش قیمت اجاره‌بها 27 درصد بوده است طبیعتا خانه‌هایی وجود دارند که مقدار افزایش اجاره بهایشان حتی از 27 درصد هم بیشتر بوده است. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که سقف 25 درصدی تعیین شده از سوی دولت نمی‌تواند سبب جلوگیری از افزایش مبلغ اجاره بها شود و برای نا به سامانی وضعیت مسکن باید فکری اساسی شود.

ارسال نظر: