جمهوری اسلامی تا زمانی که صندوق رأی هست، باقی خواهد ماند

کدخبر: 2359165

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تا زمانی که صندوق رأی و انتخابات وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران باقی می‌ماند، گفت: دشمن می‌تواند ما را اذیت کند اما نمی‌تواند اصل این حکومت را از مردم بگیرد.

حسن روحانی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز چهارشنبه در نشست هیئت دولت با تبریک سالروز ولادت حضرت امام هادی(ع) و تبریک پیشاپیش عید غدیر خم، اظهار داشت: ائمه هدی (علیهم السلام) برای اجرای دستورات ی و عدالت درطول دوران زندگی‌اش آن زحمات و سختی‌های زیادی متحمل شدند و ما هم افتخار میکنیم که پیرو چنین امام هایی هستیم.

وی افزود: عید غدیرخم هم از اعیاد بزرگ ما و عیدالله اکبر است و عید ولایت و حکومت و سیاست و مردم سالاری است که پیامبر موضوع حکومت را در جمع مردم آن هم در جمع معمولی بلکه در جمع بزرگی که حاجیان از حج برمی گشتند و آن هم در حجه‌الوداعی که از پیش اعلام کرده بود که آخرین حج است در یک صراحی حضرت کاروان را متوقف کرد و فرمود آنهایی که پیش رفته اند برگردند و آنهایی که عقب هستند برسند و همه اینها برای این بود که اهمیت مسئله را برای همه مسلمانان روشن کنند و دلیل آن هم آن فرمان قاطع الهی بود.

روحانی با تاکید بر اینکه در دین مبین اسلام سیاست از حکومت و حکومت از دین جدا نیست فعالیت‌های اجتماعی از فعالیت‌های اخلاقی و معنوی جدا نیست گفت: همه ما امیدواریم که بتوانیم راه و مسیر امامت اهل بیت و مولایمان امیرالمومنین را بخوبی اجرا و عمل کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به چهاردهم مرداد ماه و گذشت ۱۱۴ سال از مشروطه خاطرنشان کرد: ایران به عنوان پیشگام در مردم‌سالاری در منطقه است و پیشگام در تاسیس پارلمان و مجلس شورا است و قبل از این که در این منطقه کسی پارلمان، مجلس و صندوق ها را داشته باشد ۱۱۴ سال پیش فرمان مشروطیت صادر شد و مجلس فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: مردم ما در این صد و چهارده سال افتان و خیزان روزهای سخت راحتی داشتند ولی معمولاً تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه حکومت به ظاهر مشروطه بود و ما دارای قانون اساسی و مجلس شورا بودیم ولی متاسفانه بیشتر اوقات این زمان طولانی بیش از ۵۰ سال که با نام مشروطیت و مدتی نیز با نام مشروعیت گذشت صرفاً به نام بود، در عمل کمتر مشاهده کردیم و این انقلاب اسلامی بود که انقلاب مشروطه را کامل کرد و راهش را به صورت خوب ادامه دادیم و امروز مردم سالاری دینی را شاهدیم.

روحانی ضمن تاکید بر اینکه همه ما بدانیم تا روزی که به صندوق، انتخابات و رای مردم احترام می گذاریم هیچ قدرتی نمی تواند به ما صدمه بزند، گفت: وقتی مردم با ما هستند و وقتی حکومت ما منتخب مردم است و وقتی مجلس دولت و بقیه ارکان حکومت ما مستقیم و غیر مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود و معنی ندارد که کسی از کاخی در آن طرف دنیا بنشیند و بخواهد برای پایان حکومت مردم در ایران و اغتشاش تصمیم بگیرد. اینها حرف های کهنه شده قدیمی و بی اساس است و تا روزی که صندوق و انتخابات است جمهوری اسلامی ایران با همین قدرت می ماند.

وی ادامه داد: البته می توانند ما را اذیت کنند؛ همانطور که در این سال‌ها اذیت کرده اند اما در عین حال نمی‌توانند اصل این نظام و حکومت مردم سالار را از مردم بگیرند چون این کار امکان پذیر نیست.

روحانی با بیان اینکه ما وارد آخرین سال خدمت به مردم شده ایم اظهار داشت: هشت‌سال خداوند برای خدمت به مردم به ما توفیق داد هفت سال از این هشت سال تمام شد و وارد سال هشتم شده‌ایم. انشالله خداوند به ما توفیق دهد که این یک سال را هم برای مردم خادم باشیم. بسیار افتخار آمیز است که خداوند به ما توفیق بدهد تا بتوانیم گرهی را از زندگی مردم باز کنیم. اگر بتوانیم گرهی را باز کنیم و مشکلی را حل کنیم و بسا سعادت؛ هر چه هم سخت باشد.

وی افزود: اگر خدای ناکرده مشکلی را نتوانیم حل کنیم، که خب؛ معمولاً حکومت کردن اختیار داشتن و در جامعه بودن وزر و وبال زیادی دارد و آدم باید در روز قیامت و در پیشگاه خداوند جواب دهد مگر اینکه کار خیر آش آنقدر زیاد باشد که کفران آن اشتباهات شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری در روز عید قربان سخنرانی بسیار مهمی را ایراد فرمودند گفت: به غیر از بخش اول سخنرانی شان که عمدتاً در مورد مسائل دینی و مناسبتهای مذهبی و نکات بسیار مهم را به مناسبت ایام تبیین فرمودند قسمت دوم سخنرانی شان بحث سیاسی اجتماعی و شرایط کشور بود که بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

روحانی ادامه داد:‌ ایشان بیان فرمودند به غیر از بحث کرونا که امیدواریم خداوند به پزشکان محققین ما توفیق دهد که زودتر بتوانیم از این دوران عبور کنیم دو مشکل مهم را مطرح کردند.

وی با اشاره به مشکل تحریم و تحریف که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد خاطرنشان کرد: مشکل تحریم بسیار رنج آور ولی مشکل تحریف بسیار درد آور است. تحریم را دشمن انجام می‌دهد و ما آثار آن را لمس می‌کنیم و تحریف گاهی از سوی دشمن و گاهی در درون کشور رخ می‌دهد و این بسیار دردناک تر است. اینکه ما در یک میدان جنگ در برابر دشمنان بجنگیم و کسی در بیرون بایستد و به زخمی طعنه بزند که در جنگ با دشمن در بدنمان نشسته است.

رئیس جمهور با بیان این که میدان جنگ است و آیا در میدان جنگ کسی به نیروی خودی می‌زند و می‌گوید که دستت را نگاه کن که خون می آید؟ پارچه می خواهی برایت بیاورم، اظهار داشت: این آدم درک نمی‌کند که این سرباز در جنگ است و با دشمنان این مملکت می جنگد و زخم و رنج و مشکلات هم دارد و میدان جنگ مسائل بسیاری دارد. اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم و در برابر دشمن تسلیم شویم بحث دیگری است و به نظر من نه ملت و نه زنان و مردان ما و نوجوانان و غیورمردان ما هیچ کدامشان حاضر به تسلیم نیستند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی ما حاضر به تسلیم نیستیم و نباید هم باشیم و باید در برابر دشمن بایستیم و مقاومت کنیم زخم هم بر می داریم و مشکلات هم پیش پای ما ایجاد می شود،‌اظهار داشت: اینکه امروز می بینید کشورهایی هستند که هیچ تحریمی ندارند و دشمنی این‌چنینی هم در کشور آنها وجود ندارد و از لحاظ رشد اقتصادی دارای ۳۰ درصد کاهش هستند و برخی کشورها نیز دارای ۱۲ درصد کاهش هستند و به طور مجموع اقتصاد جهانی دارای ۵% کاهش است، من معتقدم که امسال اگر همه با همه توان تا پایان سال برویم شاید بتوانیم منفی نباشیم؛ هرچند سال خیلی سختی است ولی شاید بتوانیم. یعنی این ۵ درصد و ۱۲ درصد منفی که دنیا دارد، حتماً این چنین نخواهد بود و ما شرایط بهتری داریم. علیرغم اینکه ما اینهمه تحریم و فشار داریم و هر روز برای ما مشکل درست می کنند.

روحانی با بیان اینکه خیلی مهم است که ما تحریم را ببینیم چون بعضی‌ها می‌خواهند تحریم را نبینند، گفت: می گویند دولت چه کار کرده است؟ چرا آن کار را نکرده و چرا این کار را اینطوری نکرده است؟ مهم است که دولت در چه وضعیتی کار و تلاش می‌کند و باید میدان را تشخیص دهیم. این دولت در میدان جنگ تلاش می کند یا در یک بیابان سبز مشغول استراحت است؟

وی افزود: ما یک وقتی این دولت را در یک شرایط تحریمی بسیار سخت تحویل گرفتیم اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم این بود که گفتیم میخواهیم تحریم را بشکنیم.

روحانی گفت: اول اینکه باید تحریم را بشکنیم و نابود کنیم و از بین ببریم و باید دست تحریم کننده را ببریم و این اولین وظیفه ما است. ما که نباید یک شمشیر بزند و ما نگاه کنیم و بگوییم که دشمن شمشیر می‌زند و ما ناچاریم که دستمان و پایمان زخمی شود. نه؛ در برابر تحریم باید بایستیم.

وی ادامه داد: ما توانستیم تحریم را به صورت موقت در دولت یازدهم ظرف ۱۰۰ روز بشکنیم و این یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم است که ظرف ۱۰۰ روز به یک توافق کوتاه مدت رسید و تحریم را برای اولین بار بعد از ده سال تحریم شکاند.

رئیس دولت دوازدهم گفت: این ده سال که می‌گویم مقداری کم و بیش بود ولی از سال ۸۵ وارد تحریم روشن شده بودیم و تا ۹۲ حداقل ۷ سال در تحریم بودیم و برای اولین بار پس از این ۷ سال تحریم را شکاندیم.

روحانی گفت: اینکه سرپرست وزارت که البته هفته آینده امیدواریم مجلس شورای اسلامی کمک کند و ایشان وزیر صمت باشد، وقتی اعلام می‌کند در مدت ۵، ۶ ماه به اندازه ۹۰ میلیون دلار از قطعاتی که از خارج می‌خریدیم، توانستیم در داخل تولید کنیم و خودکفایی ۹۰ میلیون دلاری را در شرایط تحریم و کرونا ایجاد کنیم، این جای افتخار دارد. وقتی اعلام می‌کند که ۴۳۲ بنگاهی که تعطیل بوده، در این ۵ ماه راه‌اندازی شده است و راه افتاده، این افتخار دارد که علیرغم تحریم و فشار داریم تلاش می‌کنیم و جلو می‌رویم و قدم به جلو برمی‌داریم.

وی ادامه داد: البته مقام معظم رهبری دستوراتی دادند که باید آن دستورات را اجرا و عملیاتی کنیم. ایشان بعضی از دستورات را به دولت دادند، بعضی از دستورات را به سه قوه دادند. دیروز بر مبنای دستورات ایشان اولین جلسه سه قوه بعد از سخنرانی عید قربان مقام معظم رهبری تشکیل شد و اتفاقا یک موضوع بسیار مهم اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و بخش بزرگ آن بحث را هم تقریبا انجام دادیم، نظرات بسیار به هم شبیه و نزدیک بود.

رئیس جمهور افزود: آنهایی که می‌گویند مجلس شورای اسلامی دنبال این است که دولت را زمین بزند، قوه قضاییه دنبال این است که دولت را زمین بزند، در جلسات‌مان چنین چیزی نمی‌بینیم و این قضاوت را ناصحیح می‌دانم. مجلس شورای اسلامی کاملا لمس و حس می‌کند که دولت در چه شرایطی است، قوه قضاییه کاملا شرایط سخت کشور را می‌بیند و می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند دولت را یاری و کمک کنند و در جلسه دیروز هم این را دیدم.

روحانی اظهار داشت: سه قوه در کنار هم بودیم و بحث می‌کردیم؛ بحث‌ها مشابه هم بود و ان شاءالله در هفته آینده دوشنبه که ادامه آن را تصمیم گرفتیم؛ امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می شود، ان شاءالله امیدوارم آن طرح را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم.

وی گفت: البته مقام معظم رهبری دستورات دیگری هم دادند؛ گفتند راجع به بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار و اشتغال باید کار کنید و همه اینها به نظر من امکان‌پذیر است. می‌توانیم با همین شرایطی که هستیم اینها را حل و فصل کنیم و در همین فرصتی که در اختیار ماست؛ همین یک سالی که در اختیار ماست و یک سال فرصت بسیار زیادی است و فکر نکنیم که یک سال بیشتر نمانده، یک سال خیلی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما اولین تحریم را در 100 روز شکستیم نه یک سال؛ در 100 روز در توافق موقت اولین تحریم را شکستیم، عنوان کرد: پس چنین قدرتی داریم و این همان دولت است و این همین امکانات است. ما یک سال فرصت داریم، 365 روز فرصت داریم خیلی کارها را می‌توانیم انجام بدهیم.

روحانی اظهار داشت: من شک ندارم مردم در این 365 روز به شرط حیات، خواهند دید طرح‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف افتتاح خواهد شد؛ نمونه آن طرح‌هایی که در تمام پنجشنبه‌ها ان شاءالله افتتاح می‌کنیم.

وی گفت: البته وزرا غیر از پنجشنبه‌ها و در روزهای دیگر هم افتتاح می‌کنند. شما دیدید در این روزها وزیر نفت، وزیر نیرو افتتاح داشت، افتتاح‌های زیادی هم غیر از پنجشنبه هست، پنجشنبه یکی از آنهاست که در هر هفته افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با کمک همدیگر دشمن را وادار کنیم به آن روزی که بفهمد از راه تحریم نمی‌تواند ما را به زانو دربیاورد و ناچار است با منطق بیاید در کنار و حق و حقیقت را بپذیرد؛ به نظر من آن روز، روزِ بسیار طولانی نیست و صبر و مقاومت، انشاءالله ما را به آن پیروزی خواهد رساند.

روحانی عنوان کرد: می‌خواهم از دوستان بورسی هم تشکر کنم که هم در این هفته، هم هفته‌های گذشته، هم هفته‌های آینده عرضه‌های اولیه‌شان بسیار مهم است که در بورس انجام می‌دهند؛ از همه وزرا تقاضا می‌کنم عرضه های اولیه را انجام دهند و در هفته‌ای که گذشت در یک عرضه 620 میلیارد و در یک عرضه 763 میلیارد سهام عرضه شده مردم خریدند و باز هم این کار انجام می‌گیرد و انشاءالله شاهد یک تحول و تحرک بسیار خوب در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود.

وی گفت: انشاءالله در ماه محرم که در هفته‌های پیش رو داریم نیز در چارچوب پروتکل‌هایی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود و تاکید کردند و وزارت بهداشت و درمان تاکید می‌کند؛ آن را عمل کنیم و آن روزهای بسیار مهم عاشورایی را پاس بداریم و بتوانیم مفتخر باشیم که امسال هم جزو عزاداران امام حسین(ع) خواهیم بود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: