انفجار بیروت؛ عرصه جنگ روایت‌ها

کدخبر: 2359157

سال گذشته وقتی مردم عراق به اوضاع بد اقتصادی اعتراض داشتند و به خیابون آمدند، در ابتدای امر خبری از ایران نبود و خیلی به ندرت علیه ایران شعار داده میشد. اما تقریبا از تظاهرات اکتبر به بعد و خصوصا از تظاهرات ۲۴,۵ اکتبر به بعد، یک چرخش مشهود و آشکار در موضع‌گیری علیه ایران در بین بخشی از معترضین اتفاق افتاد که به جرأت می‌توان گفت نتیجه عملیات رسانه‌ای شبانه‌روزی رسانه‌های وابسته به سعودیه و امارات بود.

نسیم آنلاین ؛ سیدپویان حسین پور در صفحه شخصی خود نوشت: سال گذشته وقتی مردم عراق به اوضاع بد اقتصادی اعتراض داشتند و به خیابون آمدند، در ابتدای امر خبری از ایران نبود و خیلی به ندرت علیه ایران شعار داده میشد. اما تقریبا از تظاهرات اکتبر به بعد و خصوصا از تظاهرات ۲۴,۵ اکتبر به بعد، یک چرخش مشهود و آشکار در موضع‌گیری علیه ایران در بین بخشی از معترضین اتفاق افتاد که به جرأت می‌توان گفت نتیجه عملیات رسانه‌ای شبانه‌روزی رسانه‌های وابسته به سعودیه و امارات بود..

درست است که در واقعیت امر، دستگیره‌ای برای انتساب علت اوضاع بد اقتصادی به ایران وجود نداشت اما روایت‌سازی رسانه‌ای، عملا ایران را مهم‌ترین دلیل نابسامانی‌های اقتصادی معرفی میکرد و در بخش‌هایی، مؤفق هم بود..

حالا در ماجرای انفجار بیروت هم، هرچند روی کاغذ و در تاریخچه ماجرا، خبری از حزب‌الله نیست و دیگرانی چه در دولت و چه در ارتش لبنان هستند که بیش از بقیه در این موضوع متهمند و حتی گمانه‌زنی‌هایی هم از مالکیت محموله توسط ترکیه یا سعودیه می‌شود اما از دیشب، دوباره خط آتش رسانه‌های عربی با کمک بنگاه‌های خبرپراکنی انگلیسی مثل بی‌بی‌سی، به سمت حزب‌الله و بالطبع ایران چرخیده و رسانه‌ها در نباشند تا با روایت‌سازی کاذب، حزب‌الله را به‌عنوان مالک محموله نیترات دپوشده معرفی کرده و در ادامه، مقاومت لبنان را به عنوان عامل همه مشکلات و مصائب لبنان و از جمله این اتفاق اخیر که احتمالا تبعات جدی اقتصادی و معیشتی در لبنان خواهد داشت معرفی کنند..

باز هم در واقعیت حزب‌الله بی‌گناه است و خود آسیب‌دیده و عزادار این بحران اما در رسانه‌های افکارعمومی‌ساز، فضای دیگری در حال رقم خوردن است..

لبنان، امروز، میدان نبرد جنگ روایت‌هاست!

ارسال نظر: