بولتون: ترامپ مجددا پیروز شود، آمریکا از ناتو خارج می‌شود

کدخبر: 2359066

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ شانس پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری را خوب دانسته و گفت: در صورت وقوع این سناریو احتمال خروج آمریکا از ائتلاف نظامی ناتو وجود دارد.

"جان بولتون"، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در گفتگو با روزنامه "هندلزبلات" آلمان شانس "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا برای پیروزی مجدد در انتخابات دور بعد را خوب ارزیابی کرده و در صورت انتخاب مجدد ترامپ خروج آمریکا از ناتو را امکان پذیر دانست.

وی در بخشی از این گفتگو تاکید کرد که تنها تعداد معدودی از جمهوریخواهان برای خروج کشورشان از ائتلاف نظامی ناتو تمایل دارند، اما اگر ترامپ مجددا انتخاب شود این موانع برداشته می شود. وی افزود: چه کسی می داند که وی در یک دور دوم ریاست جمهوری چکار خواهد کرد؟

بولتون در بخش دیگری از گفتگو با این رسانه آلمانی از اروپاییان خواست در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ماه نوامبر بیشتر دیپلماسی خود با آمریکا را از طریق کنگره دنبال کنند.

وی افزود: مجلس نمایندگان و سنای آمریکا می توانند در مقابل رئیس جمهور بایستند.

بولتون در ادامه گفت: در صورت تصمیم ترامپ برای خروج از ناتو و یا در طرح بازگرداندن بخشی از نیروهای آمریکایی از آلمان از طرف هم دموکرات ها و هم جمهوریخواهان کنگره مقاومت بالایی وجود خواهد داشت.از این رو به اروپا توصیه می کنم به سمت کنگره متمایل شود.

نظر سنجی ها در حال حاضر ترامپ را بسیار عقب تر از رقیب دموکرات خود "جو بایدن" نشان می دهند، اما این نظر سنجی ها حدود 100 روز مانده تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بولتون مفهومی ندارد.

بولتون در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان آخرین رهبر جهان آزاد است گفت: تنها رهبر جهان آزاد ایالات متحده آمریکا است و اگر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا توانایی این کار را نداشته باشد، جهان غرب در معرض خطر قرار می گیرد، چرا که هیچ کس نمی تواند در این جایگاه عمل کند.

وی افزود: مرکل شخصیتی بسیار قدرتمند در اتحادیه اروپا است. با این حال این پرسش مطرح است که قدرت آلمان بعد از کناره گیری او تا چه مدت دوام خواهد داشت.

بولتون اخیرا در گفتگویی با روزنامه دی ولت هم ضمن هشدار درباره پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته است: امسال برای اولین بار در زندگی‌ خود به نامزد حزبش در انتخابات ریاست جمهوری رأی نمی‌دهد.

وی انتقاد شدیدی به تصمیم آمریکا برای بازگرداندن حدود 12 هزار نیروی آمریکایی مستقر در خاک آلمان وارد کرده و گفت: این یک نشانه است و البته نشانه خوبی نیست برای اینکه ما بدانیم در صورت انتخاب مجدد ترامپ چه در انتظارمان است.

بولتون از آوریل سال 2018 به مدت 17 ماه مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود و در سال 2019 از این سمت کناره گیری کرد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: