توافق تجاری چین-ایران به شدت پامپئو را ترسانده است

کدخبر: 2358965

وزیر خارجه آمریکا مدعی است توافق ایران-چین خاورمیانه را به مخاطره می‌اندازد و واشنگتن هرچه در اختیار دارد برای تحریم شرکت‌های چینی طرف معامله با ایران انجام می‌دهد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» به چین درباره توافق تجاری با ایران هشدار داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش واشنگتن در قبال نهایی شدن توافق تجاری-امنیتی این دو کشور به ارزش تقریبی ۴۰۰ میلیارد دلار، مدعی شد: نباید از همکاری ایران و چین تعجب کنید. (اما) ما از اعمال همه آنچه در توان داریم و همه تحریم‌هایی ضدایرانی علیه پکن، مشاغل و شرکت‌های دولتی چین اطمینان حاصل می‌کنیم.

پمپئو در ادامه ادعاهای خود افزود: فکر می‌کنم کشورهای خاورمیانه هم باید این را ببینند که ورود چین به ایران می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه منجر شود. این می‌تواند اسرائیل را به مخاطره بیندازد. می‌تواند عربستان سعودی و امارات را هم به مخاطره بیندازد. ایران همچنان بزرگترین حامی تروریسم باقی می‌ماند و دسترسی به سامانه‌های تسلیحاتی و منابع مالی حاصل از تجارت با چین، فقط به مخاطرات منطقه خواهد افزود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران افزود: همین جمعه تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کردیم و محدودیت‌ها علیه صنایع فلزی آنها را افزایش دادیم. درباره تحریم تسلیحاتی که در ماه اکتبر منقضی می‌شود هم، از سال ۲۰۱۸، همه تلاشمان را کرده‌ایم که این اتفاق نیفتد و ظرف چند روز آینده نیز در این رابطه، قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه می‌کنیم.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: