رزمایش مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه در نخجوان

کدخبر: 2358911

رزمایش نظامی تاکتیکی مشترک ارتشهای جمهوری آذربایجان و ترکیه از دیروز (شنبه) در نخجوان آغاز شده است.

در این رزمایش گسترده با استفاده از جنگنده‌ها ، هواپیما و هلیکوپترهای نظامی پروازهای تاکتیکی اجرا شده است .

بر اساس برنامه این تمرینات نظامی ، یگانهای ارتش جمهوری آذربایجان و ترکیه در شرایط آماده‌باش رزمی کامل به محل برگزاری این رزمایش منتقل شدند .

بنابه این گزارش ، همچنین مدیریت بی‌وقفه نیروها از طریق سامانه‌های فرماندهی، کنترل و اجرا می‌شود و یگانهای حاضر طبق برنامه آماده‌باش رزمی فعالیت می‌کنند .

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که مقدمات تمرین نظامی مشترک جمهوری آذربایجان و ترکیه از چهارشنبه گذشته با حضور واحدهای مختلف ارتش دو کشور در چند منطقه این جمهوری آذربایجان آماده شده بود.

این تمرین نظامی گسترده تاکتیکی با حضور واحدهای نیروی زمینی و هوایی و با استفاده از خودروهای زره‌پوش، توپخانه، هواپیماهای نظامی و سامانه‌های دفاع هوایی دو کشور برگزار می‌شود.

تمرین نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه در روزهای ۲۹ جولای تا ۱۰ اوت (۸ الی ۲۰ مرداد) با استفاده از هواپیماهای نظامی در «باکو، نخجوان، گنجه، کوردمیر و یولاخ» ادامه خواهد داشت.

همچنین برنامه‌ریزی شده تا این تمرین مشترک با حضور نیروهای زمینی دو کشور، از یکم تا پنجم اوت (۱۱ الی ۱۵ مرداد) در باکو و نخجوان برگزار شود.

در این گزارش به تعداد نیروهای نظامی حاضر و تجهیزات نظامی استفاده شده در این تمرین مشترک نظامی اشاره‌ای نشده است.

تمرین نظامی مشترک نیروهای جمهوری آذربایجان و ترکیه دو هفته پس از درگیری‌های نظامی نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسیر منطقه مرزی "تاووز" برگزار می‌شود.

درگیری‌های نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان منجر به تلفات جانی هر دو طرف شده و خساراتی به چند منطقه مسکونی دو کشور وارد آورده است.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید. در نتیجه این مناقشه، منطقه قره‌باغ جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن به اشغال نیروهای ارمنستان در آمد.

در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه، آتش‌بس برقرار شد، اما میانجیگری بین‌المللی «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: