شهردار آنکارا قوی‌ترین نامزد علیه اردوغان در انتخابات

کدخبر: 2358897

براساس یک نظرسنجی، شهردار محبوب آنکارا از حزب اپوزیسیون مردم جمهوری‌خواه در یک انتخابات ریاست جمهوری احتمالی، قوی‌ترین نامزد مقابل رجب طیب اردوغان خواهد بود.

نتایج نظرسنجی «اریا ریسرچ» نشان می‌دهد، از مجموع ۲۲۱۲ شرکت‌کننده از ۱۲ استان مهم ترکیه، ۴۷.۷ درصد گفتند "منصور یاواش"، شهردار آنکارا را به عنوان نامزد اپوزیسیون ترجیح می‌دهند و "اکرم امام‌اوغلو"، شهردار استانبول، دیگر نامزد حزب مردم جمهوری‌خواه، ۴۴.۳ آرا را به دست می‌آورد.

مارال آکشنر، از اپوزیسیون راست میانه "حزب خوب" که در دهه ۹۰ میلادی به عنوان وزیر کشور خدمت می‌کرد، بعد از امام‌اوغلو قرار دارد.

در مجموع ۴۵.۸ درصد از مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که به اردوغان رای نخواهند داد، در حالی که ۳۷.۹ درصد از او حمایت کردند. در میان کسانی که به حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان (آک پارتی) در انتخابات‌های پیشین رای دادند، ۹۳.۳ درصد گفتند که به او رای می‌دهند.

عبدالله گل، رئیس جمهوری پیشین ترکیه و علی باباجان که سال گذشته از آک پارتی استعفا داد و به تازگی حزب خودش موسوم به دموکراسی و پیشرفت را راه‌اندازی کرده است، به ترتیب در این نظرسنجی دو نفر مانده به آخر و آخرین نفر شدند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که شریک کوچکتر آک پارتی در ائتلاف ملت که حزب راست افراطی حرکت ناسیونالیست است، نمی‌تواند به تنهایی ۱۰ درصد لازم انتخابات را به دست آورد و تنها هشت درصد از آرای ملی را کسب می‌کند.

براساس این افکارسنجی، آک پارتی با کسب ۳۹.۱ درصد از آرا در جایگاه اول قرار می‌گیرد و ترکیب آرای احزاب اپوزیسیون ۴۴.۸ درصد می‌شود که احتمالا موجب از دست رفتن اکثریت پارلمانی آک پارتی بر پایه توزیع سراسری آرا خواهد شد.

انتخابات آتی پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه مشترکا برای ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده اما گمانه‌زنی درباره انتخابات زودهنگام از ماه مه شدت گرفته است؛ پس از آنکه آک پارتی از تدارکات برای اصلاحات در قانون انتخابات خبر داد.

تبدیل اخیر ایاصوفیه استانبول از موزه به مسجد، از سوی برخی به عنوان نشانه‌ای از انتخابات زودهنگام دیده می‌شود. آنکارا چنین شائبه‌هایی را رد می‌کند.

در همین حال نتایج نظرسنجی جدید «مرکز تحقیقات عقاید عمومی اوراسیا» از کاهش حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حکایت دارد و نشان می‌دهد تصمیم اخیر برای تبدیل ایاصوفیه به مسجد احتمالا اثر ناچیزی بر تمایلات رای دادن می‌گذارد.

براساس این نظرسنجی، ۴۸.۶ درصد گفتند در انتخابات ریاست جمهوری به اردوغان رای نمی‌دهند، در حالی که ۳۸.۹ درصد از او حمایت کردند.

نتایج نظرسنجی همین موسسه در اواخر مه نشان داد که ۴۶.۹ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که اگر اردوغان برای دوره دوم نامزد شود، به او رای نخواهند داد اما ۳۹.۲ درصد هم از او حمایت کردند.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی، ۹۹.۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که تصمیم اخیر اردوغان برای تبدیل وضعیت ایاصوفیه روی نحوه رای دادن آنها هیچ تاثیری نخواهد گذاشت.

درخصوص عملکرد کلی اردوغان در مقام ریاست جمهوری، ۴۰.۲ درصد او را ناموفق توصیف کردند، ۳۰.۹ درصد نه موفق و نه ناموفق و ۲۸.۹ درصد هم او را موفق دانستند. همچنین در خصوص عملکرد کلی دولت اردوغان، ۴۱.۹ درصد آن را ناموفق، ۳۰.۳ درصد آن را موفق و ۲۷.۸ درصد آن را نه موفق و نه ناموفق توصیف کردند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که نگرانی‌های اقتصادی و رشد بیکاری از بزرگترین مشکلات در ترکیه هستند. در پاسخ به اینکه اگر انتخابات امروز برگزار شود، شرکت‌کنندگان به کدام حزب رای می‌دهند، ۳۵ درصد از آک پارتی نام بردند.

در مجموع ۲۸.۴ درصد گفتند به حزب اپوزیسیون اصلی مردم جمهوری‌خواه رای می‌دهند، ۱۲.۴ درصد به اپوزیسیون راست میانه موسوم به حزب خوب، ۱۱.۷ درصد به حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق و ۷.۴ درصد به حزب راست میانه حرکت ناسیونالیست که متحد آک پارتی است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: