پشت پرده مسدودسازی تیک تاک در آمریکا

کدخبر: 2358849

مایک پمپئو گفته است به انتخاب آمریکایی‌هایی که کاربر تیک‌تاک به شمار می‌آیند، احترام می‌گذاریم؛ اما این حق را برای خود قائل هستیم که مسدودسازی این شبکه اجتماعی را در آمریکا بررسی کنیم.

مایک پمپئو گفته است به انتخاب آمریکایی‌هایی که کاربر تیک‌تاک به شمار می‌آیند، احترام می‌گذاریم؛ اما این حق را برای خود قائل هستیم که مسدودسازی این شبکه اجتماعی را در آمریکا بررسی کنیم.

در نگاه اول، انگیزه اصلی دولت آمریکا در مسدودسازی تیک‌تاک که 165 میلیون نفر آمریکایی در آن حضور دارند، این است که نباید یک شبکه اجتماعی خارجی به ویژه چینی، بتواند از آمریکایی‌ها جاسوسی کند یا بر ذهنیت آنان تأثیر بگذارد. دو هفته پیش نیز هند، با تصریح به اینکه تیک‌تاک تهدیدی برای حاکمیت و یکپارچگی جامعه هند به شمار می‌رود، تصمیم گرفت تیک‌تاک را در هند فیلتر کند.

جدا از نگرانی‌های امنیتی دولت آمریکا در مورد دیتایی که تیک‌تاک از کاربران آمریکایی این پلتفرم جمع‌آوری می‌کند، بدون شک اقدام آمریکا برای فیلترسازی تیک‌تاک که ماهانه 800 میلیون کاربر فعال دارد و نیمی از آنان، زیر 24 سال سن دارند؛ به نفع فیس‌بوک تمام خواهد شد. به ویژه پس از آنکه فیس‌بوک برخلاف توئیتر نسبت به حذف چند پست جنجالی ترامپ هیچ اقدامی نکرد.

برخی بر این باورند که اقدام دولت آمریکا نسبت به مسدودسازی تیک‌تاک، کاملاً سیاسی است. به ویژه پس از آنکه چند هفته پیش کاربران تیک‌تاک در یک اعتراض آنلاین باعث شدند صندلی‌های تجمع انتخاباتی ترامپ در اوکلاهما خالی بماند. با این حال، اینفلوئنسرهای تیک‌تاک پس از اعلام وزیر خارجه آمریکا به دنبال تقویت دیگر کانال‌های خود در سایر پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام هستند. آنان به شکل فنی و متمرکز روی تیک‌تاک کار می‌کنند و معتقدند تهدید دولت آمریکا روی درآمدی که آنان از تیک‌تاک به دست می‌آورند، تأثیر خواهد گذاشت. با این حال، آنان اعلام کرده‌اند که «برای هر اتفاقی آماده هستند».

از سویی دیگر، فیس‌بوک آماده است تا بلافاصله پس از مسدودسازی تیک‌تاک با برنامه‌ها و قابلیت‌های جدید جای خالی تیک‌تاک را پر کند. دیروز در هند، اینستاگرام یک قابلیت جدید انتشار ویدئو به نام «ریلز» راه انداخت. ریلز در فرانسه و آلمان نیز قابل دسترسی است. هند غیر از تیک‌تاک، 58 اپ و برنامه از سویی دیگر، فیس‌بوک آماده است تا بلافاصله پس از مسدودسازی تیک‌تاک با برنامه‌ها و قابلیت‌های جدید جای خالی تیک‌تاک را پر کند. دیروز در هند، اینستاگرام یک قابلیت جدید انتشار ویدئو به نام «ریلز» راه انداخت. ریلز در فرانسه و آلمان نیز قابل دسترسی است. هند غیر از تیک‌تاک، 58 اپ و برنامه کاربردی دیگر چینی را نیز مسدود کرده است. دولت کنونی هند با فیس‌بوک رابطه خوبی دارد. فوریه گذشته، دونالد ترمپ پیش از سفر به هند، به این موضوع اشاره کرد و گفت نخست وزیر هند دومین چهره سیاسی پرفالوئر فیس‌بوک است و نفر اول، خود اوست.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: