رای الیوم: تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابودی اقتصاد سوریه

کدخبر: 2358799

رای الیوم نوشت: پیروزی سوریه در برابر تروریست ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا را به فکر نابودی حکومت این کشور انداخته است.

رای الیوم نوشت: در پی پیروزی سوریه در برابر تروریست ها، رژیم صهیونیستی و آمریکا از طرحی جایگزین برای نابودی حکومت این کشور به دلیل حمایت از آرمان فلسطین استفاده کردند که همان گرسنه نگهداشتن مردم سوریه از طریق ویران کردن اقتصاد آن و هدف قرار دادن معیشت آنها است تا از این طریق علیه دولت خود تظاهرات کنند و درصورت شکل گیری انتفاضه جدید در فلسطین، از آن حمایت نکنند. بر اساس این گزارش سوریه از زمان اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین، از طریق حمایت رهبری و ملت خود از ملت فلسطین، نقش برجسته و محوری در آرمان فلسطین ایفا و به فلسطینیان مقیم در سوریه امتیازات زیادی ارائه کرده است. دمشق در پی همین حمایت و به دلیل مواضع خود در قبال فلسطین، بهای سنگینی پرداخت.

همچنین سوریه از همه گروه‌های مقاومت فلسطینی حمایت کرد؛ حتی گروه‌هایی که از نظر فکری و ایدئولوژیکی با آن‌ها اختلاف نظر داشت. دمشق در همه زمینه‌ها از این گروه‌ها حمایت کرد و به رغم اعمال فشار‌های منطقه‌ای و بین المللی، آن‌ها را نفروخت. این کشور بخاطر حمایت از آرمان فلسطین، هدف توطئه به اصطلاح بهار عربی قرار گرفت، به طوری که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ویران کردن آن با کمک برخی نظام‌های عربی خلیج فارس و ترکیه تلاش کردند. سخنان برهان غلیون، نخستین رئیس به اصطلاح شورای استانبول در اواخر ۲۰۱۱ به منزله تأکیدی بر این سخن است. او گفت وقتی که نظام سوریه سقوط کرد و حکومت را در اختیار گرفتیم، روابط خود را با ایران و حزب الله قطع خواهیم کرد و شمار نیرو‌های ارتش سوریه را به ۵۰ هزار تن کاهش خواهیم داد. از دیگر مسائلی که به منزله مهر تأییدی بر این سخن است، سفر‌های پی در پی بسیاری از کسانی است به سرزمین‌های اشغالی که معارضان سوری نامیده می‌شوند، مانند کمال اللبوانی و دیگران. این افراد همواره و با اصرار از رژیم صهیونیستی می‌خواستند سوریه را هدف قرار دهد. به دلیل پایداری کشور، ملت، ارتش و رهبری سوریه و پیروزی‌های نظامی آن علیه تروریست‌ها با پشتیبانی متحدانش و تسلط دوباره ارتش سوریه بر بیش از ۹۰ درصد خاک این کشور، رژیم صهیونیستی و آمریکا از طرحی جایگزین یعنی طرح گرسنه نگه داشتن ملت سوریه از طریق ویران کردن اقتصاد آن و هدف قرار دادن معیشت ملت آن استفاده کرده اند. همه این اتفاقات در سایه قلدرمآبی رژیم صهیونیستی و ریاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همچنین تیم تندروی او روی داده است.

براساس این گزارش ترامپ اقداماتی به نفع رژیم صهیونیستی انجام داد که هیچ رئیس جمهوری در آمریکا تا کنون انجام نداده است، از انتقال پایتخت این رژیم به شهر قدس گرفته تا به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه و طرح به اصطلاح معامله قرن که ترامپ، داماد و تیمش برای از بین بردن آرمان فلسطین از طریق آن تلاش کرده اند و در همین حال متأسفانه برخی نظام‌های عربی از آن حمایت می‌کنند. افزون بر آن، بین رژیم صهیونیستی و برخی نظام‌های عربی روابط مستقیم و علنی وجود دارد. در این شرایط و اوضاع تأسف آور، رژیم صهیونیستی از زبان نخست وزیر آن اعلام کرد کرانه باختری و رود اردن را به مناطق اشغالی ملحق خواهد کرد. با این حال بسیاری از تصمیم گیرندگان و مسئولان صهیونیست از ایجاد انتفاضه جدید در صورت الحاق، هراس دارند. این مسئولان می‌ترسند که انتفاضه‌ای مسلحانه حاکمیت رژیم صهیونیستی را به لزره درآورد و موجودیت آن را تهدید کند. در صورت وقوع چنین انتفاضه ای، قطعا سوریه به عنوان پیشگام کشور‌های مقاوم و حامی آرمان فلسطین از این انتفاضه حمایت مالی و تسلیحاتی خواهد کرد، به ویژه اینکه سوریه از طریق پیروزی نظامی علیه تروریست‌ها یعنی عوامل رژیم صهیونیستی، به تدریج شرایط خود را بهبود بخشیده است. از این رو، راه حل این مشکل از نظر رژیم صهیونیستی، در تنگنا قرار دادن سوریه از طریق تحریم‌های اقتصادی است. در واقع، از اواخر سال ۲۰۱۹ که رژیم صهیونیستی به الحاق کرانه باختری اندیشید، این هدف اقتصادی به شکل گسترده‌ای اهمیت پیدا کرد. همزمان با آن، برای هدف قرار دادن لیره سوریه تلاش شد، به طوری که واحد پول این کشور از اواخر ۲۰۱۹، به سبب تحریم‌ها ارزش خود را تا حد زیادی از دست داد. رژیم صهیونیستی می‌خواهد ملت سوریه را گرسنه نگهدارد تا علیه دولت و رئیس جمهور خود قیام کنند تا از این طریق، به آنچه می‌خواسته است دست یابد.

این مطلب به این موضع اشاره می‌کند که رژیم صهیونیستی می‌خواهد رهبری سوریه درگیر مشکلات اقتصادی حیاتی باشد و به مسائل سرنوشت ساز خارجی مانند آرمان فلسطین اهتمام نورزد و در همین حال مردم سوریه هم درگیر مشکلات حیاتی زندگی خود باشند تا به خیابان‌ها بریزند تظاهرات کنند و هرج و مرج افزایش یابد. رژیم صهیونیستی می‌خواهد مردم سوریه با فراموش کردن مقاومت و آرمان فلسطین، به جای آنکه در حمایت از فلسطین و پشتیبانی از آرمان فلسطین راهپیمایی کنند، به سبب گرسنگی، علیه دولت و رئیس جمهور خود تظاهرات کنند.

این رژیم می‌خواهد مردم در کشور‌های مقاوم مانند سوریه، برای مشکلات حیاتی تظاهرات کنند و ملت‌های مقاومت و فلسطین را به دست فراموشی بسپارند. این همان چیزی است که جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه به صراحت بر آن تاکید کرد و گفت افتخار می‌کنم که آمریکا مسبب وخامت اوضاع اقتصادی سوریه و کاهش ارزش پول این کشور است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: