عضو یهودی سابق کنگره: «جو بایدن نامزد اسرائیل است»

کدخبر: 2358742

«استیو اسرائیل» نماینده پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس فراکسیون حزب دموکرات در کنگره طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ معتقد است که «جو بایدن نامزد اسرائیل است» و رژیم صهیونیستی همیشه می‌تواند به او تکیه کند.

یک سیاستمدار یهودی ۶۲ ساله آمریکایی که به مدت شانزده سال نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا و چهار سال رئیس فراکسیون حزب دموکرات در کنگره بود، در یک یادداشت به سابقه چند دهه‌ای حمایت‌های جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امسال این کشور از رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: «اسرائیل همیشه می‌تواند روی کمک جو بایدن حساب کند».

«استیو اسرائیل» در سال ۲۰۱۶ پس از پایان دوره نمایندگی در کنگره انصراف خود از شرکت در انتخابات را اعلام کرد و اکنون مدیر «بنیاد سیاست و مسائل جهانی» در دانشگاه «کرنل» آمریکا است.

وی در پایگاه «هیل» نوشت: «شش سال قبل وقتی سازمان تروریستی حماس حملات راکتی به اسرائیل کرد؛ حملاتی که به طرز خطرناکی نزدیک بود باعث از دست رفتن یک عنصر سپر دفاعی (فلسطین اشغالی) شود، من به خاطر دارم که جو بایدن در مقام معاون رئیس‌جمهور چطور واکنش نشان داد».

به نوشته او، «بایدن اغلب با من درباره اینکه چطور حمایتش از اسرائیل شکل گرفته، صحبت می‌کرد. در زمانی که صحبت درباره تاسیس دولت مدرن اسرائیل بود، او یک کودک سر میز شام بود و پدرش اصلا نمی‌توانست درک کند که کسی چطور می‌توانست با این اقدام تاریخی مخالفت کند. برای این مرد فروشنده آمریکایی کاتولیک ایرلندی تبار کاملا واضح بود که چرا باید اسرائیل وجود داشته باشد. استقرار یک دولت برای مردم یهودی بعد از تراژدی هولوکاست تنها راه برای عملی کردن این وعده بود که "هرگز دوباره تکرار نخواهد شد"».

این نماینده یهوی سابق ایالت نیویورک ادامه داد: «این اولین بار بود که بایدن همچنین اصطلاحی را شنیده بود. وقتی اسرائیل در معرض خطر است، شما نمی‌توانید که فقط یک گوشه بنشینید، باید به سرعت واکنش نشان دهید و اقدام کنید. هر وقت من با بایدن درباره اسرائیل صحبت کردم صحبت ما همیشه به این میز شام او با خانواده‌اش برمی‌گشت و این موضوع در حافظه او و همچنین روحش ثبت و حک شده است. این موضوعی فراتر از یک داستان خوشایند است و این اساس دلیلی است که اسرائیل همیشه می‌تواند روی کمک بایدن در زمان نیازش حساب کند».

استیو اسرائیل مدعی شد: «حماس در تابستان ۲۰۱۴ شروع به سلسله حملات راکتی علیه مدارس اطراف مرز غزه کرد. ارتش اسرائیل سامانه گنبد آهنین خودش را مستقر کرد، سامانه‌ای که هدف از طراحی آن متوقف و نابود کردن این نوع از حملات موشکی برد کوتاه است؛ سامانه‌ای با ویژگی‌های فناوری فوق‌العاده و با کمک آمریکا ساخته شده است اما راکت‌ها آنقدر بسرعت و با خشونت می‌آمدند که باطری‌های گنبد آهنین داشتند تمام می‌شدند و با اتمام آنها اسرائیل اولین لایه دفاعی خودش را از دست می‌داد».

وی ادامه داد: «من آن زمان عضو کنگره بودم و از سفارت اسرائیل به من و چندین نفر از همکارانمان تماس گرفته شد و آنها از ما تقاضا کردند که یک بسته کمک مالی اضطراری برای پر کردن دوباره (باطری‌های) زرادخانه گنبد آهنین در نظر بگیریم. من با چندین تن از کمیته تخصیص اعتبارات مجلس نمایندگان درباره چگونگی انجام این کار صحبت کردم اما معلوم شد که دن شاپیرو سفیر آمریکا در اسرائیل قبلا پیامی به شورای امنیت ملی (آمریکا) فرستاده بود و منتظر تصمیم در اتاق بیضی‌شکل (دفتر کار رئیس‌جمهور) است».

این نماینده ۱۶ ساله نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد: «جواب رئیس‌جمهور اوباما و بایدن معاون رئیس‌جمهور، یک جواب روشن و بدون تردید بود و گفتند که فورا این کار (کمک مالی به گنبد آهنین) انجام شود. اینجا بود که بایدن دست به کار شد، با رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره صحبت و جزئیات کار را چکُش‌کاری کرد و از این موضوع اطمینان حاصل کرد که فرایند (عملی شدن تصویب کمک مالی فوری آمریکا به گنبد آهنین) بسرعت پیش برود. این مصوبه تصویب و امضا و کمک مالی به اسرائیل ارسال شد».

وی افزود: «دولت یهودی در دردسر قرار داشت اما با توجه به حضور بایدن در کاخ سفید به عنوان معاون رئیس‌جمهور ما روی صندلی‌هایمان ننشسته و منتظر نماندیم ما به سرعت جلو رفتیم و کار انجام شد. این کاری است که بایدن همیشه انجام داده است و این همان تعهدی است که او به اسرائیل در کل دوره زندگی‌اش داشته است. این همان عزم و اراده‎ای است که بایدن در مقام رئیس‌جمهور آمریکا آن را با خود خواهد داشت».

این عضو سابق کنگره در ادامه از سه کاری که بایدن در مقام رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی انجام خواهد داد، اشاره کرد.

او نوشت: «اول، دولت او تعهد آهنین به اسرائیل را حفظ خواهد کرد و به بند بند تفاهم نامه امضا شده در سال ۲۰۱۶ بین آمریکا و اسرائیل متعهد خواهد بود، تفاهم‌نامه‌ای که سرمایه‌گذاری بی‌سابقه ۳۸ میلیارد دلاری برای تقویت امنیت این متحد کلیدی را شامل می‌شود. دوم، دولت او قطعا با هر تلاش برای مشروعیت زدایی غیرمنصفانه از اسرائیل مقابله خواهد کرد چه از طرف سازمان ملل باشد و چه از طرف جنبش بایکوت و تحریم (اسرائیل). البته در آن واحد از حق آزادی بیان در آمریکا هم حفاظت خواهد کرد اما این حق نباید اجازه به چالش کشیدن موجودیت اسرائیل یا هر گونه یهودی ستیزی را بدهد. سوم، سیاست خارجی او راهکار دو دولتی مبتنی بر مذاکره طرف‌ها بین خودشان را احیا خواهد کرد، راهکاری که آینده اسرائیل به عنوان دولت یهودی و دموکراتیک را تضمین خواهد کرد. در نهایت (چهارم) اینکه هر وقت مقام‌های فلسطینی ترور را تهییج کنند، درباره مردم یهودی دروغگویی کنند یا به بسیاری از کودکان نفرت (از یهودیان) را بیاموزند، بایدن در اینکه با صدای بلند و قاطع علیه آنها حرف بزند در خود تردیدی راه نخواهد داد».

استیو اسرائیل ادامه داد: «وقتی اسرائیل تصمیمات خودش را درباره توسعه شهرک‌ها بگیرد یا به سمت الحاق (اشغال اراضی فلسطینی) برود؛ اقداماتی که در برابر امیدها برای (ایجاد) یک دولت فلسطینی مانع ایجاد خواهد کرد و مواضع چندین دهه‌ای آمریکا را نقض می‌کند، مقام‌های دولت او (بایدن) توضیح خواهند داد که چرا این اقدامات نادرست هستند. بهترین مسیر برای تحقق حقوق فلسطین، تقویت پیوندهای امنیتی با اسرائیل، تقبیح خشونت، اصلاح کتب درسی (فلسطینیان) و ساختن اقتصاد است».

وی این یادداشت را با انتقاد تلویحی از ترامپ اینطور به پایان برد: «وقتی اسرائیل در دردسر بیافتد، ما نباید به جایی غیر از اتاق بیضی شکل (اتاق کار رئیس‌جمهور آمریکا) نگاه کنیم. اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، او تاخیر یا توییت نخواهد کرد، بلکه او بسرعت وارد عمل شده و کار درست را انجام خواهد داد».

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: