۱۵ هفته افتتاح طرح‌های ملی از سوی دولت در یک نگاه

کدخبر: 2358731

بررسی کارنامه و عملکرد ۱۵ هفته‌ای دولت روحانی خبر از زنگ آغاز افتتاح یا عملیات احداث پروژه‌ها در حوزه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و ورزش می‌دهد.

اکنون زمانی نمانده است تا دولت بتواند برای بهبود معیشت مردم کاری را از پیش ببرد و حالا تنها وعده‌های خاک خورده‌ای قامت بلند کرده اند که در ۷ سال گذشته زمانی برای محقق شدنشان وجود نداشته است.

البته دلیل محقق نشدن این وعده‌ها عامدانه نبوده و شرایط تحریم هم کمی در این موضوع دخیل بوده است. حالا در پویشی به‌نام پویش پنجشنبه‌های افتتاح در سه ماه اول سال ۹۹ توسط رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد عمل به برخی از وعده‌ها و ریل‌گذاری زیربنایی برای تحقق جهش تولید در دستورکار دولت تدبیر و امید است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که روند توسعه و پیشرفت کشور از مرحله تمرکز بر تولید، اشتغال و رونق تولید یک‌گام فراتر رفته است و جهش تولید اثربخشی نسبی در عملکرد مسئولان دولت دوازدهم داشته است.

بررسی کارنامه و عملکرد ۱۵ هفته‌ای دولت روحانی خبر از زنگ آغاز افتتاح یا عملیات احداث پروژه‌ها در حوزه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ارتباطات و ورزش می‌دهد.

همچنین دولت صد‌ها پروژه و چندین هزار هکتار اراضی کشاورزی، گلخانه‌ای و باغی به خصوص در مناطق محروم نیز افتتاح کرده که برخی از آن‌ها چند سالی است در صف بهربرداری هستند.

در سه سال گذشته چندین هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کشور و افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های ملی سرمایه‌گذاری شده است، چرا که اعتقاد دولت بر این است، توسعه و اجرای عملیات عمرانی به صورت متوازن باید در اولویت فعالیت‌های دولت باشد و به دنبال

همین موضوع نیمی از استان‌های کشور شاهد افتتاح طرح‌های ملی دولت در این چند هفته بودند.

از جمله استان‌های تهران، هرمزگان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، ایلام، قزوین، مازندران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمان که تجربه افتتاح پروژه‌های ملی را در شرایط خاصی کرونایی داشتند.

البته قابل ذکر است که بیشترین طرح‌های افتتاح شده در ۱۵ هفته گذشته درحوزه‌های آب و برق، صنعت و معدن، نفت و کشاورزی بوده اند و استان‌های محروم و مرزی، چون ایلام، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر در اولویت افتتاح طرح‌های دولت بوده است.

استان مازندران

طرح راه اصلی تنکابن - الموت - قزوین که پیشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال ۸۲ مطرح و با اعلام موافقت نامه در سال ۸۶ عملیات اجرایی مرحله نخست آن از قزوین آغاز شد، در مجموع شامل ۶ قطعه است که با احداث آن شهرستان تنکابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوین متصل می‌شود.

این نخسیتن آزاده راه واقعی استان مازندران است که باعث رفاه حال همه مردم بومی، مسافران و گردشگران می‌شود.

مازندران هم در پروژه‌های راه و شهرسازی سهم زیادی داشته است به‌گونه‌ای که طی ۱۵ هفته اخیر احداث ۳۵۴ واحد مسکن مهر مازندران، ۱۶ کیلومتر بزرگراه، آغاز عملیات اجرایی آزادراه قائمشهر‌- ساری و آغاز عملیات باند دوم محور دزدبن به مرزن‌آباد در دستور کار قرار گرفت.

استان اصفهان

اصفهان هم یکی دیگر از استان‌های است که توانست با افتتاح طرح بومی‌سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی و واحد تولید گلوکز و نشاسته شهدینه آران هشت بهشت جایگاهی در طرح‌های ملی کسب کند.

استان سیستان و بلوچستان

سیستان‌وبلوچستان هم با ۵ طرح توانست به سمت توسعه حرکت کند. یکی از پروژه‌های مهم این استان که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، احیای کارخانه بافت بلوچ و افتتاح خط تولید نخ پنبه‌ای بود که این طرح با موفقیت عملیاتی شد.

کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر با ظرفیت اسمی ٢٢ تن نخ در روز و ٢٨ میلیون متر پارچه در سال در ٢٢ بهمن سال ۶۰ افتتاح و شروع به تولید آزمایشی کرد که بهره‌برداری رسمی آن از سال ۶۳ آغاز شد، اما به دنبال آتش‌سوزی این کارخانه در سال ٨٧ سالن ریسندگی این واحد به طور کامل از بین رفت..

پس از این حادثه بعد از فروش قطعه قطعه تجهیزات ساختمان کارخانه به منظور واگذاری در لیست سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفت، اما بعد‌ها مسئولان متوجه شدند که برای حل مشکل این واحد صنعتی در مرحله نخست باید این مجموعه از لیست واگذاری به سازمان خصوصی‌سازی خارج شود تا شرکت‌های توسعه‌گر بتوانند برای سرمایه‌گذاری و حیات بخشیدن به این مجموعه ورود پیدا کنند.

سرانجام در هفته آخر سال ۹۳ با تحقق این خواسته، کارخانه بافت بلوچ از لیست سازمان خصوصی‌سازی خارج و برای احیا به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و تحت حمایت دولت قرار گرفت.

احیای اراضی دشت سیستان و بلوچستان به مساحت ۴۶ هزار هکتار و بهره‌برداری از ۳۲ هزار هکتار، بهره‌برداری از ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک، عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار و عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار مترمکعب از دیگر پروژه‌های افتتاحی بود.

استان فارس

افتتاح مجتمع ورزشی سردار دلاور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی یکی دیگر از عملیات اجرایی بود که از ابتدای سال ۱۳۹۷ آغاز و در مدت حدود ۲۴ ماه به اتمام رسید و اعتبار۵۰۰ میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات سایر منابع وزارت نفت تامین شده است.. بیمارستان و ترمینال جدید فرودگاه لامرد، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) و طرح توسعه تولید آهن اسفنجی و گندله پاسارگاد و فاز اول طرح آبرسانی به کلانشهر شیراز و تصفیه‌خانه شیراز هم از پروژه‌های ملی هستند که طی ۱۵ هفته اخیر به بهره‌برداری رسیدند.

استان هرمزگان

استان هرمزگان طی هفته‌های اخیر با سه پروژه در افتتاح طرح‌های ملی سهیم شد. بهربرداری از عملیات اجرایی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک اولین پروژه‌ای بود که در ۲۲ مرداد سال گذشته آغاز شد.

همچنین سمامانه نمک زدایی بندرعباس، طرح آب رسانی به روستای بشاگرد و روستا‌های از دیگر پروژه‌های این استان به شمار می‌رود.

استان بوشهر

آغاز عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی و افتتاح واحد شماره یک بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه عسلویه بخشی از پروژه‌ها بوده است.

استان ایلام

یا استان دیگری، چون ایلام توانست در ۴ پروژه نقش آفرین در اقتصاد ملی باشد. در این میان می‌توان به ۸۵ کیلومتر پروژه بزرگراه ۲۰ کیلومتر راه اصلی ایلام، آغاز عملیات اجرایی طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، آغاز پروژه آزادراه نجف اشرف و افتتاح سد مخزنی شهدای ایلام (گلال) و بهره‌برداری از ده‌ها پروژه حوزه کشاورزی و آب اشاره کرد.

استان قزوین

بهره‌برداری رسمی از خط دوم راه‌آهن کرج- قزوین به طول ۱۰۴ کیلومتر هم از پروژه‌هایی بود که در استان قزوین به مرحله بهره‌برداری رسید. این خط با قابلیت افزایش جابه‌جایی مسافر، ظرفیت حمل و نقل، سرعت، ظرفیت حمل بار در کریدور و صرفه‌جویی سوخت یکی از دستاورد‌های عظیم دولت در سال جهش تولید به شمار می‌رود.

استان آذربایجان شرقی و غربی

آذربایجان شرقی هم با یک سهم توانست پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام برساند. آذربایجان غربی با افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب و سد اشنویه توانست خودش را در لیست طرح‌های ملی قرار دهد.

استان کرمان

در استان کرمان طرح‌های مهمی مطرح شد که از جمله آن طرح توسعه ذوب مس آندی خاتون آباد، طرح احداث انبار کنسانتره مس، طرح احداث کارخانه اسید خاتون آباد و طرح احداث کارخانه تولید اکسیژن مس خاتون آباد بود.

استان تهران

تهران هم از افتتاح طرح‌های ملی بی‌نصیب نبود؛ در تهران بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر و فاز اول تصفیه خانه فاضلاب ملارد، تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت و پروژه زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات تهران در جریان طرح پنجشنبه‌های افتتاح اجرایی شد.

امید است نبض این فعالیت‌ها با پایان دولت دوازدهم به پایان نرسد و همچنان به حیات خود ادامه دهد تا ایران با سازندگی بیشتر برای تحقق اهدافش قدم بردارد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: