تلاش‌های بی ثمر«آقای دوره‌گرد» برای جلب حمایت

کدخبر: 2358648

«برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه تلاش‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی، باز هم به دوره‌گردی پرداخته و با سفر به برخی کشورهای منطقه و اروپایی به دنبال یارگیری برای عملیاتی شدن این تلاش‌های بی ثمر است.

در حالی که ۱۸ اکتبر آینده (۲۷ مهر ۱۳۹۹) تحریم تسلیحاتی ایران به پایان می‌رسد، دولت ترامپ تلاش‌های خود را شدت بخشیده تا این تحریم‌‌ها را دوباره تمدید کند. در همین راستا «برایان هوک» رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران در این مدت با انجام سفرهایی در تلاش است تا به گفته خودش این هدف را عملیاتی کند.

وی در گفت‌وگویی که با الشرق الاوسط داشت، مدعی شد که «عدم تمدید این موضوع به معنای افزایش خطر برای تمام ملت‌ها و کشورهای منطقه و دوستان ما در خلیج (فارس) و جهان خواهد بود. همچنین عدم تمدید به معنای صادرات بیشتر سلاح از ایران به یمن، سوریه، عراق و لبنان و فرستادن سلاح‌های ایرانی بیشتر برای حزب‌الله لبنان، حماس و مانند آن است.

هوک در تشریح اقدامات آتی دولت آمریکا در راستای عملیاتی کردن این هدف هم بیان کرد: «سفرهایی به تعدادی از کشورهای اروپایی و عربی خواهم داشت تا تهدیدات ایران برای کشورهای منطقه و ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور را توضیح دهم؛ به دلایل امنیتی و سیاسی جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهم، اما این موضوع را با سفرای آمریکا در جهان برای توضیح تلاش‌های آمریکا پیگیری می‌کنم تا اینکه شورای امنیت تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، این در کنار دیگر تحریم‌های وضع شده علیه ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی خواهد بود.»

وی اوایل تیرماه به سه کشور عربی حوزه خلیج فارس شامل بحرین، امارات عربی متحده و عربستان سعودی سفر و پس از آن به فلسطین اشغالی رفت و با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. هوک در دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه ایران پرداخت و گفت که «آمریکا و اسرائیل درباره ضرورت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نظر دارند». هوک همچنین در مصاحبه با شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «دولت ترامپ در حال تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بوده و روسیه و چین در صورتی که خواستار ثبات در خاورمیانه هستند باید همراهی کنند.»

گزینه نظامی، گزینه‌ای کپک زده که روی میز روسای جمهور متوهم آمریکا خاک می‌خورد

در همین خصوص، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (چهارشنبه) ۱۱ تیر ماه در واکنش به اظهارات برایان هوک و ماموریت تفرقه افکنانه اش به کشورهای منطقه و بحث گزینه نظامی علیه ایران عنوان کرد: برایان هوک همزمان با تلاش مذبوحانه برای توجیه بی اساس موضوع تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی، از گزینه نظامی در مورد ایران صحبت می‌کند؛ گزینه‌ای کپک زده که سال‌هاست روی میز روسای جمهور متوهم آمریکا خاک می‌خورد.سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در بخش نظامی کاملا مشخص و ماهیت این برنامه ها کاملا دفاعی است. تهدید واقعی منطقه حضور مخرب و بی ثبات کننده آمریکا، تبدیل منطقه به پایگاه‌های نظامی و جلوگیری از پیشرفت و توسعه منطقه به دلیل تفرقه افکنی و ایجاد هراس به منظور فروش آسان تولیدات صنایع نظامی این کشور است.

موسوی در ادامه اظهار داشت: مادامی که مقامات آمریکا هر چند به گزاف از روی میز بودن گزینه نظامی علیه ملت ایران سخن می‌گویند و خروج خود از منطقه را به تاخیر می‌اندازند، جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاش مشروعی برای تقویت بنیه نظامی خود با تکیه بر توان داخلی دریغ نخواهد کرد و این امر را حق مسلم خود در دفاع از منافع ملی ایرانیان می‌داند.

موسوی افزود: برایان هوک در حالی در مورد تحریم تسلیحاتی ایران اقدام به رایزنی کرده که کشورش و برخی از متحدانش دارای صدها بمب هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی بوده و در عین حال هیچ گونه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر نهادهای بین‌المللی ندارند و آژانس نیز هیچگونه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای آن ها ندارد و بدتر آنکه آمریکا با فروش انبوه تسلیحات و تجهیزات پیشرفته به این کشورها، منطقه را عملا به انبار باروت تبدیل کرده و بسیاری از این سلاح‌ها همچنان علیه مردم مظلوم و بی پناه یمن و فلسطین و عراق و سوریه و دیگر ملت‌های منطقه استفاده می شود.

«برایان هوک» نماینده آمریکا در امور ایران روز یکشنبه هشتم تیر ماه در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز» گفت که پایان تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل به تهران این اجازه را می‌دهد تا به واردات تسلیحات تهاجمی بپردازد و «اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به خواسته‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش فرا دهند.»

هوک در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرد: «تحریم‌ها علیه ایران با هدف جلوگیری از تامین مالی تروریسم و قاچاق اسلحه به گروه‌های وابسته به ایران بوده است.روسیه و چین باید به خواسته کشورهای خاورمیانه درباره ایران گوش فرا دهند.»

این مقام آمریکایی همچنین از کشورهای جهان خواست به «تهدیدات ایران» درباره تمدید تحریم تسلیحاتی این کشور توجه نکنند و هشدارهای ایران درباره پاسخ گفتن به چنین اقدامی را «تاکتیک مافیا» خواند و افزود: «اگر ما اجازه بدهیم (تحریم تسلیحاتی ایران) منقضی شود، شما مطمئن باشید آنچه ایران در تاریکی و خفا در حال انجام دادن بوده است را در روز روشن انجام خواهد داد».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه این سفر در وین پایتخت اتریش با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ملاقات کرد. در همین خصوص نیز سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در توئیتر و در واکنش به این دیدار و عکس یادگاری آنها خطاب به گروسی به وی توصیه کرد: «بهتر است هم فاصله اجتماعی را رعایت کنید و هم فاصله سیاسی را.»

هوک از سوم تا ششم مرداد ماه (۲۴ تا ۲۷ ژولای) نیز دور جدید دوره‌گردیش را آغاز و به تونس، قطر و کویت رفت.

«برایان هوک» پنجم مرداد پس از دیدار با «محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در جمع خبرنگاران در دوحه عنوان کرد: «ما به منظور حفاظت از صلح در منطقه برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تلاش می‌کنیم».

هوک در کنفرانسی مطبوعاتی در کویت نیز مدعی شد: «ایران فتیله جنگ‌‌های منطقه را روشن می‌کند. ایران می‌خواهد عراق را تحت کنترل خود در آورد که این مسئله قابل قبول نیست. اعمال فشار را ادامه می‌دهیم تا تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود».

او همچنین در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» هم گفته بود: ما پروژه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم تمامی اعضای دائم یا غیردائم شورای امنیت به آن رأی دهند؛ مهم آن است که این تحریم‌ها که از ۱۳ سال قبل آغاز شده و در ۱۸ اکتبر آینده (۲۷ مهر) به پایان می‌رسد، تمدید شود.

وی دیروز (سه‌شنبه) هفتم مرداد ماه هم وارد استونی شد و قرار است در مقصد بعدی به انگلیس سفر کند تا براساس اعلام وزارت خارجه آمریکا با مقامات انگلیسی از جمله «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

براساس، اعلام وزارت خارجه آمریکا، هوک قرار است در این سفر از متحدان اروپایی واشنگتن بخواهد که به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی مثبت دهند.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی هفته‌های گذشته، ضمن متهم کردن تهران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پیش‌نویس طرحی را بین شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد.

در همین خصوص، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد که تضمین می‌کنیم تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) تمدید شود.

رسیدن آمریکا به هدفش را قدری بعید می‌دانیم

این اظهارات واکنش عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه را به همراه داشت و موسوی ششم مرداد ماه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت:‌ ما می‌دانستیم آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای این مسئله فروگذار نخواهند کرد خبر داریم فشارهای زیادی را به کشورها در سطح شورای امنیت و هم در سطوح منطقه‌ای آوردند.به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت فشار آوردند.ما این را هم به آنها گفتیم و هم به دوستان خودمان و هم اعضای شورای امنیت گفتیم که این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است و آنها تحت فشار آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از این حق قانونی و طبیعی که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم می‌کنند. قطعا با واکنش و حساسیت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد بود.

موسوی گفت: تا آنجایی که رایزنی کردیم و تماس‌هایی که جمهوری اسلامی با دوستان خود برقرار کرده، رسیدن به این هدف آمریکا را قدری بعید می‌دانیم و احتمال نمی‌دهیم کشورهای مختلف تن به خواسته قلدرمابانه و نامشروع آمریکایی‌ها بدهند.

وی افزود: امیدواریم فشارهای آمریکا متوقف شود و بدانند کار عبث و بیهوده‌ای انجام می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های خودش را در مقابل انجام خواهد داد تا به حق قانونی و طبیعی خود دست یابیم.

هدف آمریکا ایجاد اغتشاش جدید در منطقه

از سوی دیگر، «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس عنوان کرد: پیام ما به کشورهای منطقه و جهان این است که فریب آمریکا را نخورند.

وی با بیان اینکه آمریکا در چند ماه اخیر عمدا طوری تبلیغ و رفتار کرده که موضوع را در ذهن دیگران تغییر داده است، خاطرنشان کرد: موضوع، جلوگیری از رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نیست. آمریکایی‌ها خوب می‌دانند که ایران یک بازیگر منطقی است و هیچگاه برای کشورهای منطقه تهدید امنیتی نبوده و نیست.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هدف اصلی آمریکایی‌ها را از بین بردن برجام و ایجاد یک اغتشاش جدید در منطقه برشمرد و افزود: نتیجه این رفتار غیرعقلانی آمریکا بازنده شدن همه کشورهای منطقه و فراتر از آن است.

در همین خصوص نیز روز گذشته «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری به دوحه با «سلطان المریخی» وزیر مشاور در امور خارجی قطر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

خاجی در این دیدار با اشاره به سفرهای اخیر مقامات آمریکایی به منطقه این تحرکات را اقدامی در راستای ایران هراسی و بی ثباتی در منطقه خواند.

در همین زمینه نیز «سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز گفت:تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و اقدام سه کشور اروپایی در آژانس و رفتار مشکوک مدیرکل آژانس نه تنها بازدارنده جمهوری اسلامی نخواهد بود، بلکه به فروپاشی برجام می‌انجامد. (اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۳۱ تیر ماه در سفری که به مسکو داشت و در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در پاسخ به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران بیان کرد: ما در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم. رژیم گرفتن برخی مجوزها از شورای امنیت برای یک مدت محدود است و این مدت حاصل مذاکرات طولانی است.

وی افزود: کل این پکیج، پکیجی منسجم با برجام است. دست خوردن آن به معنای نابود کردن مبانی قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.روسیه و چین رسما نظر خود را اعلام کردند. اروپایی‌ها گفتند این موضوع جزیی از برجام است و نمی‌شود در قالب برجام آن را عمل کرد. هر روش دیگری که به کار گرفته شود برای هرگونه تغییر در این توافق، به معنی نقض کل توافق است.

طراحی‌های خوب ایران

در همین خصوص «نصرت‌الله تاجیک» سفیر پیشین ایران در اردن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، این تلاش‌های آمریکا را در راستای استراتژی فشار حداکثری خواند و گفت: خوشبختانه با بازی خوب ایران که تاکنون در قالب دو استراتژی صورت گرفته، موفق نبوده‌اند.

وی در تشریح بازی ایران در قالب دو استراتژی بیان کرد: یکی منزوی نگهداشتن ترامپ در اثر خروج از برجام بود و دوم اینکه برجام تا زمانی برای ما ارزشمند است که نافع کشور و مردم باشد.

تاجیک با بیان اینکه این استراتژی‌ها خوب جواب داده، اظهار داشت: آمریکایی‌ها برای فشار حداکثری مترصد این هستند قطعنامه ۲۲۳۱ را شل کرده یا از مکانیسم ماشه استفاده کنند که در دنیا از نظر حقوقی و سیاسی جا نیفتاد و بعد از آن دنبال این بودند که در شورای امنیت قطعنامه بدهند که آن هم با حمایت چین و روسیه از مواضع ایران، باعث شد آن هم جا نیفتد.

وی درباه دوره‌گردی‌های هوک بیان کرد: این دوره‌گردی در این زمان بیشتر برای ترغیب کشورهای منطقه، سناریوسازی و ایجاد یک جو علیه ایران است که باید خیلی حواسمان جمع باشد به گونه‌ای که نوع طراحی‌ها و اقداماتمان به گونه‌ای نباشد که در زمین ترامپ بازی کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در این دوره‌گردی آنچه مهم است این است که هر چه به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم و به اکتبر نزدیک می‌شویم، اینها شدت کارشان را افزایش می‌دهند و تلاششان را بیشتر می‌کنند و حساسیت خیلی بالاتر می‌رود، نکته جالب این است که ابرقدرتی مثل آمریکا با توجه به نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی و سلطه دلار بر اقتصاد جهان، به گونه‌ای شده که در مقابل حرکت‌ها و طراحی‌های ایران ناچار شد دوره‌گردی را شروع تا یارگیری کند تا به اجماع برسد، ولی طراحی‌های ما خوب بود و تا الان توفیقی کسب نکردند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: