یونان و ترکیه پای میز مذاکره

کدخبر: 2358641

سخنگوی دولت یونان با اشاره به احتمال آغاز مذاکرات با ترکیه در خصوص حدود مرزی در دریای اژه و تعیین سهم دو کشور٬‌ گفت: این گفتگوها ممکن است از طریق گفتگوهای اکتشافی(مقدماتی) باشد.

استیلیوس پتساس، سخنگوی دولت یونان در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به احتمال آغاز مذاکرات با ترکیه در خصوص حدود مرزی در دریای اژه و تعیین سهم دو کشور٬‌ گفت: این گفتگوها ممکن است از طریق گفتگوهای اکتشافی(مقدماتی) که پیشتر متوقف شده٬ باشد. اما طبیعتاً نمی‌تواند در سایه تهدید و عمل انجام شده٬ صورت گیرد.

وی با مثبت خواندن اظهارات ابراهیم کالین٬ سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در خصوص توقف موقت حفاریها در مدیترانه شرقی اظهار داشت: آتن تمایل دارد تا کانالهای ارتباطی خود را برای تعیین صلاحیت دریایی بین دو کشور باز نگه دارد.

آخرین مذاکرات اکتشافی بین دو کشور که از سال 2002 آغاز شد، در اول مارس 2016 در آتن برگزار شد. پس از این تاریخ گفتگوها میان دو طرف در قالب رایزنی‌های سیاسی ادامه یافت.

کالین دیروز در اظهاراتی اعلام کرد: ترکیه یک همسایه مهم برای یونان است و همانطور که رئیس جمهور دستور داده‌اند٬ آماده‌ایم تا بدون قید و شرط در خصوص همه مسائل از جمله اژه، فلات قاره٬ صلاحیت دریایی٬ جزایر، حریم هوایی، مطالعات جستجو و اکتشاف و سایر مسائل دوجانبه دریای مدیترانه شرقی گفتگو کنیم.

نیکوس دندیاس٬ وزیر امور خارجه یونان نیز اعلام کرده است که آماده گفتگو با ترکیه بدون فشار و تهدید هستیم. تنها مشکل ما با ترکیه تعیین فلات قاره و صلاحیت دریایی است.

مذاکرات اکتشافی که به ویژه پس از سال 2002 میان ترکیه و یونان بر سر زبانها افتاد٬ به معنای پیش گفتگوهای مقدماتی میان دو طرف است و براساس آن اگر توافقی بر سر همه موضوعات و مسائل حاصل نشود٬ هیچ اجماعی بدست نخواهد آمد. همچنین محتوای مذاکرات به بیرون درز نمی‌کند و پس از توافق بر سر آغاز گفتگوهای جدی به اطلاع عموم و رسانه‌ها رسانده می‌شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: