روحانی: عزاداری محرم تعطیل نمی‌شود

کدخبر: 2358637

رئیس جمهور: عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) بیش از همه واجب شرعی را رعایت می‌کنند.

حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک ایام عید قربان و غدیر، اظهار کرد: این روزها، روزهای پربرکتی است که در پیش داریم. این ایام ما را به مسیر حقیقت دعوت می‌کند و امیدواری و اعتماد ما را افزون‌تر می‌کند. ما باید از روز عرفه برای قدرت روحی بیشتر خودمان استمداد بطلبیم مخصوصا جملات دعای معروف امام حسین(ع) در بیابان عرفات.

وی ادامه داد: در مراسمات این ایام باید به پروتکل‌های بهداشتی توجه کنیم. صبح امروز وزیر بهداشت نامه‌ای برای من فرستاده و خواسته مردم در روز عید قربان، که البته هموطنان اهل سنت ما مراسم مفصل‌تری برگزار می‌کنند، همه پروتکل های بهداشتی را مراعات کنند والا دومرتبه در مسیر شیوع این بیماری قرار می‌گیریم و مشکلات برای مردم و کادر درمانی دوچندان می‌شود.

روحانی تصریح کرد: امسال حاجی‌های ما موفق نیستند که از مراسم عرفه در بیابان عرفات استفاده کنند و این جزو اتفاقات نادری است که در تاریخ اسلام رخ داده است و کمتر ما شاهد چنین سالی بودیم که حاجیان و آنهایی که عاشق خانه بودند، موفق نشوند در این مراسم شرکت کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به توطئه‌های دشمن، گفت: بدخواهان کشور می‌خواستند اقتصاد ما را بهم بریزند و مردم را تحت فشار اقتصادی قرار بدهند تا چیزی از ارکان اقتصاد ما باقی نماند. به فکر این بودند تورم ما سه رقمی و رشد اقتصادی ما منفی دو رقمی شود و فکر می‌کردند ظرف چند ماه اوضاع اقتصادی را بهم بریزند. البته در این دو سال و چند ماه روزهای سختی گذراندیم اما اساس زندگی مردم و چارچوب اقتصاد به خوبی اداره شده است. امروز کالاهای اساسی در اختیار مردم است و وفور وجود دارد. البته در کنار وفور ما به یک قیمت متعادل‌تری علاقه‌مند بودیم که باید اقدامات بیشتری را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش تولید تولیدگران ما کار بسیار بزرگی انجام دادند، تاکید کرد: اگر امروز را با سال گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که تولید فولاد ما ۱۰ درصد اضافه شده است، آلومینیوم ما ۴۹ درصد بیشتر تولید می‌شود. در تمام صنایع مهم ما تولیدات افزایش پیدا کرده است. دشمن نتوانسته کارخانه های بزرگ ما را بخواباند و این کارخانه ها از سال گذشته بیشتر کار و تولید می‌کنند. شاید صادرات غیرنفتی ما به لحاظ درآمدی کاهشی بوده است، ولی از لحاظ وزنی افزایش پیدا کرده است یعنی ما فولاد و مس بیشتری صادر می‌کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر محاسبه کنیم از اول قرارداد اقتصادی ما با کشورهای اوراسیا که در آبان ماه سال گذشته اجرایی و عملیاتی شد، ۶۳ درصد صادرات ایران به کشورهای اوراسیا افزوده شده است. علیرغم اینکه از اسفند تاکنون کرونا داشتیم و هنوز هم شرایط مرزهای ما عادی نشده است، با این حال افزایش صادرات داشتیم.

روحانی افزود: دشمن از لحاظ اقتصادی موفق نبود و نتوانست ما را زمین بزند و نتوانست کاری کند که اقتصاد ما متوقف شود. البته مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد. من هم معتقدم بخشی از مشکلاتی که امروز با آن مواجهیم، قابل حل است، ممکن است بخشی از آن به خاطر تحریم و کرونا و شرایط اقتصادی دنیا حل نشود ولی برخی از این مشکلات با نظارت دقیق از تولید تا مصرف نهایی، از سفارش تا تخصیص و تامین ارز و تا روزی که کالایی را از یک کشوری خریداری می‌کنیم و آن کالا با کشتی حرکت کرده و تا روزی که وارد بندر ما می‌شود و ترخیص می‌شود و به انبارها می‌رسد، قابل حل است.

وی ادامه داد: ما باید مثل سایه این روند را دنبال کنیم، دنبال کردن این روند آسان است. ما با سامانه الکترونیکی به راحتی می‌توانیم این روند را دنبال کنیم. هرکجا هست باید مثل سایه در کنارشان باشیم و ببینیم این‌ها چه کاری می‌کنند، چطوری صادر کردند، چطوری وارد کردند، حتی کالای تولید داخل ما از کجا حرکت کرده و با چه قیمتی در بورس قیمت‌گذاری شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی اشکالات هست که قابل حل است و برخی مشکلات هم بزودی نمی‌توانیم حل کنیم. جلسه ای با تولیدکنندگان فولاد و پتروشیمی داشتیم و من با آنها صحبت کردم. مردم ما بدانند که در ۷ سال گذشته تولید فولاد ما در تمام زنجیره‌های آن نسبت به تاریخ قبل دوبرابر شده است. یعنی در تاریخ ایران هرچه بوده در این ۷ سال دو برابر شده است.

روحانی تصریح کرد: در پتروشیمی ما تا پایان امسال تولیدمان دو برابر می شود، ۵۶ میلیون تن سال ۹۲ داشتیم و این ۵۶ در چند ماه دیگر به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد. در تولید حرکت ما خوب و شرکت های ما فعال بوده است، همین شرکت‌هایی‌ که با صادرات ارز ما را تامین‌کنند. طبق گزارش بانک مرکزی، در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان خوب ما و شرکت های مقید ما که عمدتا فولاد و پتروشیمی هستند، حدود ۲.۵ میلیارد دلار را عرضه کردند.

رئیس‌جمهور گفت: خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها ارز را به درستی به سامانه نیما برمی‌گردانند و در عرضه نیاز کشور قرار می دهند، البته اقلیتی هستند که ممکن است متخلف باشند که طبق قانون با آنها برخورد می شود.

وی افزود: ما در عرصه تولید امروز شاهد یک حرکت خوب در کشور هستیم، اما نظارت در سطح خرد و کلان کشور باید تقویت شود. در اینجا دو وزارتخانه صمت و دادگستری باید وارد شوند و وظیفه سنگینی برای نظارت بر بازار بر عهده آنهاست.

روحانی با اشاره به اینکه دشمن نتوانست در زمینه اقتصاد ما را شکست دهد، گفت: یکی دیگر از راه هایی که دشمن برای شکست ما انتخاب کرده است، ایجاد تفرقه در کشور است. در اوایل سال جدید برای ایجاد اختلاف میان قوا بسیار تلاش کردند اما بحمدالله از این توطئه عبور کردیم. البته بیانات مقام معظم رهبری و هدایت ایشان برای هر سه قوه نقش بسیار اساسی داشت و امروز ما شاهد یک آرامشی هستیم و همانطور که ایشان دستور دادند نباید هیچکدام از قوا به دنبال حاشیه سازی باشند همه قوا باید در کنار یکدیگر و با یاری یکدیگر مسائل کشور را پیش ببرند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر هم قوه ای می خواهد نکته‌ای را گوشزد کند اشکالی ندارد، به شرطی که راه حلی پیش روی ما قرار دهد و الا نقد تنها مشکلی را درمان نمی‌کند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه شکست این دو راهبرد پایان کار نبود و دشمن راه سومی را در پیش گرفت، اظهار داشت: ایجاد شایعات روزمره در میان مردم یکی دیگر از راهبردهای دشمن است. یک روز گفتند کوه های ما را فروختند، روز دیگر گفتند کوه ها را وقف کردند و در ادامه هم گفتند که جنگل‌ها را وقف کردند. ایجاد نگرانی و ناراحتی در مردم بازی اینهاست که به راه انداخته اند. مگر می شود انفال و مرتع، دریا و اقیانوس را وقف کرد؟ اساس وقف مالکیت است، وقتی کسی مالک نیست اصلا وقف معنا ندارد. این شایعات را مطرح می کنند تا برای مردم نگرانی ایجاد کنند و هر روز یک مشکلی درست کنند.

وی افزود: اینکه دشمنان شایعه می‌سازند عجیب نیست، این عجیب است که گوش شنوا برای این شایعات وجود دارد. یکی می گوید که اینها می‌خواهند عزاداری را در کشور به کلی تعطیل کنند، دیگری می گوید که قرار است عزاداری وسیع تر از سال‌های پیش باشد. یکی می‌گوید کرونا شایع می شود و دیگری می‌گوید دین از بین می‌رود و بسیاری از مطالب دیگر که هر روز پیرامون این موضوع مطرح می شود. از روز عرفه و عید قربان و عید غدیر گرفته تا ایام محرم، همه جا مراسم هست مشروط به چارچوب های پروتکل بهداشتی، این کاملا واضح است.

روحانی در ادامه گفت: پروتکل بهداشتی اگر گفت تراکم جمعیت نباید باشد باید اجرا شود، اگر گفت فاصله رعایت شود باید رعایت شود، اگر گفت نوشیدنی سرو نشود نباید سرو شود، اگر گفت روزهای عزا نه ۲۰ روز که ۳ یا ۴ روز باشد باید ۳ یا ۴ روز باشد، اگر گفت ساعت عزاداری به جای ۷ ساعت ۲ ساعت باشد باید اجرا شود. همه این پروتکل ها نوشته شده و مشخص است که عزاداری ماه محرم چگونه باید برگزار شود. آنهایی که می‌خواهند عزاداری تعطیل شود، این اتفاق نمی‌افتد و عزاداری تعطیل نمی‌شود. آنهایی هم که می‌خواهند از طریق عزاداری، عزای امام حسین(ع) را زیر سوال ببرند و بعدا دیگرانی بگویند که عزاداری باعث شد موج کرونا به راه بیفتد، به اینها هم این اجازه را نمی‌دهیم.

وی افزود: عاشقان امام حسین(ع) و کسانی که قرار است امسال هم مثل همیشه شمع عزاداری امام حسین را روشن کنند خودشان بیش از هر کسی مراقبند که واجب شرعی یعنی حفظ جان مردم اجرا شود. کسی اگر رعایت نکند و آلوده شود و بعد این آلودگی را به دیگران منتقل کند این حق الناس است. کسی که مریض است و به دیگران نگوید هم خلاف شرع مرتکب شده و هم خلاف مقررات کشور. حتی اگر لازم باشد ما برای اینها مجازات تعیین می کنیم، این مطلب را من هم به وزارت کشور گفته ام و هم وزارت بهداشت که برای موارد لازم مجازات تعیین کنند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از این توطئه دشمن هم عبور کردیم اما دشمن مرحله جدید توطئه چینی‌ها را آغاز کرد، گفت: توطئه جدید آنها این است که در مجامع بین المللی علیه ما قطعنامه صادر کنند و نگذارند ما از حقوقی که در توافقنامه هسته ای به دست آوردیم و در قطعنامه ۲۲۳۱ هم قید شده، یعنی پایان تحریم های تسلیحاتی استفاده کنیم. برای تصویب یک قطعنامه از همه جا گدایی می کنند و به شرق و غرب سفر می کنند. عده ای دلال از کاخ سفید راه افتاده اند از این کشور به آن کشور و از این تلفن به آن تلفن در تلاشند که برای ما هزینه ایجاد کنند. الحمدلله تا امروز هیچ موفقیتی در این زمینه کسب نکرده اند. البته اگر روزی هم موفق شوند ما پاسخ بسیار قاطعی به آنها خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه آنها از این راهبرد هم مایوس شده اند تاکید کرد: آمریکایی‌ها اخیرا گستاخی های جدیدی را شروع کرده اند و شیطنت هایی را در آسمان بین المللی اجرا می کنند. مگر می شود چنین چیزی؟ پس ایکائو کجا هستند؟ شورای امنیت کجاست؟ سازمان ملل کجاست؟ کشورهای منطقه کجاست؟ کشورهایی که این پرواز به مقصد آنها بوده کجا هستند؟ همه باید موضع گیری کنند. مگر می شود در کریدور آزاد بین المللی و در خط مشخص هوانوردی یک جنگنده برای هواپیمای مسافربری ایجاد رعب و مزاحمت کند؟

روحانی در این باره تصریح کرد: دقیقا و بدون شک این تروریسم هوایی است. کشوری که جنگنده را به سمت هواپیمای مسافربری می فرستد کار تروریستی هوایی انجام داده و باید با او به عنوان یک تروریست برخورد شود. البته این ماجراجویی ها از طرف آمریکا سابقه داشته و یک بار دیگر هم در سالهای پایانی جنگ در سال ۶۷ دیدیم که چه جور هواپیمای مسافربری ما را به بهانه های واهی سرنگون کردند. اینکه در فضای کشور سوریه است اتفاق بیافتد، برای ما غیرقابل قبول است.

رئیس قوه مجریه افزود: این شیطنت ها و این بازی‌ها برای این است که آنها در برابر ایران شکست خورده اند. آنها راه های مختلف را رفته اند و در مقابل ملت ایران شکست خورده‌اند. ما به صراحت به سردمداران کاخ سفید می‌گوییم که یک راه بیشتر در برابر ایران برای شما وجود ندارد و آن هم اجرای حق، قانون، مقررات و توافق و جبران خساراتی است که به مردم وارد کرده‌اید. راه دومی وجود ندارد. اگر فکر می کنید ملت ایران در مقابل فشار و شیطنت شما، تواضع می کند، اشتباه است. اگر فکر می‌کنید ما از حقوق خود دست برمی‌داریم، باید بگویم که دست برنخواهیم داشت.

روحانی عنوان کرد: اگر فکر می‌کنید مردم ما را می‌توانید مایوس کنید، مردم ما مایوس نمی‌شوند. مردم در فضای ماه رمضان روحیه قوی‌تری پیدا کردند. مردم ما در فضای ماه ذی الحجه و محرم روحیه قوی‌تری خواهند داشت. راه ما مقاومت، ایستادگی، تولید، صادرات و مبارزه با آنهایی است که در این شرایط سخت خدایی ناکرده، می خواهند سواستفاده کنند.

وی تصریح کرد: از همه کسانی که تولید انجام می‌دهند و کار مردم را تسهیل می‌کنند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در جلسه روز گذشته فضای مجازی شاهد بودیم که در زمینه سلامت، مالیات، قبوض و سفته الکترونیکی اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است. در زمینه شروع کسب و کار نیز اقدامات خوبی انجام شده و از ۷۲ روز به سه روز اخذ مجوز کاهش پیدا کرده‌ است. این موضوع در چهار استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

روحانی ادامه داد: ما از همه این افراد و این اقدامات تشکر می‌کنیم. تلاش ما برای رفاه و آسوده خاطر بودن مردم مضاعف می‌شود. این امر هم در دولت و هم با کمک قوای دیگر ان‌شالله انجام خواهد گرفت.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: