ابراهیم کالین:

ترکیه به ایستادن کنار آذربایجان، به هر قیمتی ادامه می‌دهد

کدخبر: 2358599

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی، درباره مسائل مختلفی از جمله حفاری نفت و گاز در دریای مدیترانه، درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان و همچنین بحران لیبی پرداخت.

همزمان با افزایش انتقادات از دخالت‌های ترکیه در امور داخلی کشورهای مختلف از جمله بحران لیبی و تقابل نظامی آذربایجان با ارمنستان، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه مجدداََ به اظهار نظر در این باره پرداخت.

کالین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌اِن‌اِن ترک»، با ابراز نگرانی از تحرکات نظامی تشکیلات موسوم به «ارتش ملی لیبی» به سرکردگی «خلیفه حفتر»، گفت: «تحرکات در پایگاه هوایی الجفرة، نشانه خوبی نیست و ما اینگونه می‌پنداریم که برای انجام عملیات آماده می‌شوند».

به نوشته وبگاه «الجزیره»، وی با تاکید مجدد بر حمایت ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» مستقر در طرابلس، توضیح داد: «ما حامی آتش‌بس هستیم. ما به السراج گفته‌ایم که شما نباید طرفی باشید که میز مذاکره را ترک می‌کند».

این مقام ترکیه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تنش‌های اخیر بین آذربایجان و ارمنستان نیز ضمن حمایت مجدد از باکو، تلویحاََ خواستار استفاده از گزینه دیپلماتیک برای پایان دادن به این تنش‌ها شد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، کالین در این باره توضیح داد: «ترکیه به ایستادن کنار آذربایجان، به هر قیمتی ادامه می‌دهد، اما این بدان معنی نیست که ما مخالف کانال‌های دیپلماتیک هستیم».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع عملیات اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه و اختلافات ترکیه با یونان پرداخته و از احتمال توقف حفاری‌ها برای انجام مذاکرات با آتن خبر داد.

به نوشته دیلی‌صاباح، کالین همچنین افزود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درخواست کرده فعالیت‌های حفاری در شرق مدیترانه فعلا و به عنوان گامی سازنده متوقف شود تا زمانی که نتیجه مذاکرات با یونان مشخص گردد.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. در موضوع لیبی نیز ترکیه حامی دولت «وفاق ملی» لیبی به ریاست «فائز السراج» مستقر در طرابلس است.

چندی پیش نیز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با درخواست تلویحی برای تحریم ترکیه و روسیه به بهانه نقض تحریم تسلیحاتی لیبی گفته بود، کشورش در برابر تجاوزات آنکارا، در کنار یونان و قبرس ایستاده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: