سید حسین نقوی حسینی در گفتگوی تفصیلی با نسیم آنلاین:

چرا قوه قضاییه با نمایندگان رد صلاحیت شده برخورد نمی کند؟/ تحت تاثیر آمریکایی ها نباید به چین حمله کنیم/ فساد مجلس بیشتر از دیگر نهاد ها نیست؛ در حق مجلس دهم ظلم شد

کدخبر: 2358580

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفتگوی تفصیلی با نسیم آنلاین به سوالاتی پیرامون همکاری های ایران و چین، برجام و عملکرد مجلس دهم پاسخ داده است.

نسیم آنلاین: جعفربرزگر: مجلس دهم نتوانست انتظارات شکل گرفته را برآورده کند. همین امر باعث انتقادات تند و تیزی از سوی فعالان هر دو طیف سیاسی کشور و از آن مهم‌تر مردم نسبت به عملکرد این دوره از مجلس شورای اسلامی شد. ناامیدی از عملکرد و اثرگذاری مجلس باعث شد که مردم واکنش سردی نسبت به انتخابات دوم اسفند داشته باشند و بخشی از مردم ترجیح دهند در انتخابات شرکت نکنند.

برای بررسی عملکرد مجلس دوه دهم با سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس هشتم، نهم و دهم گفتگو کردیم. حضور سه دوره‌ای او در مجلس و حضور در فرایند تصویب برجام در مجلس نهم هم باعث شده در کنار بحث مجلس، روند تصویب برجام را دوباره بازخوانی کنیم.

البته در کنار این دو موضوع به مسئله روز در حوزه سیاست خارجی کشورمان یعنی بحث همکاری های جامع بلند مدت با چین هم پرداخته ایم. همکاری هایی که با مخالفت ها و موافقت هایی مواجه شد. اتفاقی که در صورت عملیاتی شدن می تواند تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را درهم بشکند. به دلیل اهمیت این موضوع مصاحبه را با پرسشی در مورد همکاری ها جامع و بلند مدت ایران و چین آغاز کرده ایم.

اخیر بحث هایی در مورد قرار داد همکاری ایران و چین مطرح شده. نقدها و مخالفت ها با این همکاری را چقدر دلسوزانه و برای تامین منافع ملی می دانید؟

نگاه به شرق یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و استراتژی کلان ایران است و اقدام تاکتیکی و کوتاه مدت نیست. دولت یازدهم و دوازدهم صراحتاً اشتباه کرد و تمام تخم مرغ های خود را در سبد غرب گذاشت و شرق را رها کرد و آن را نادیده گرفت. در نتیجه این اقدام چینی‌ها ناراحت شدند و حتی حاضر نبود هیاتی از دولت را بپذیرند. دولت روحانی هم به محض اینکه برجام منعقد شد شرکت های چینی را بیرون ریخت. بعد تحریم ها هم مقامات چینی مطرح می کردند که به محض اینکه برجام را امضا کردید تمام شرکت های چینی را بیرون ریختید و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها آمدند حالا هم با هم آنها کار کنید.

تحت تاثیر آمریکایی ها نباید به چین حمله کنیم

در این شش، هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم در عدم توجه به شرق اشتباه کرد. بالاخره چین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا است و ما نباید این ظرفیت را از دست بدهیم. بارها رهبری گفتند توجه به شرکای سنتی که ۴۰ سال کنار ما بودند را حفظ کنید. به خاطر همین راهبرد، رهبری گروهی را با ریاست آقای لاریجانی به چین فرستادند که مقدمات همکاری ها فراهم شد. در این شرایط آمریکایی می خواهند ایران منزوی شود و با هیچ کشوری نتواند همکاری کند توافق راهبردی ۲۵ ساله با قدرت بزرگ اقتصادی دنیا خیلی هنر و اقدام مهمی است و ما باید قدر آن را بدانیم.

من متعجب هستم که وقتی عده ای محتوای آن را نمی دانند چگونه به آن حمله می کنند و این همکاری ها را ترکمنچای می نامند. ایران منزوی نیست و نخواهد هم شد. این که می‌گویند این قرارداد ترکمنچای است، مملکت فروخته شد و مملکت رفت این ها را آمریکایی‌ها می‌گویند آنها خیلی عصبانی هستند و آنها تمام توان خود را گذاشتند که ایران با هیچ کشوری به توافق نرسد اما ایران در حال امضای توافق ۲۵ ساله با چین است بنابراین راهبرد فشار حداکثری ترامپ شکست خورده برای همین خط ترکمنچای نامیدن این همکاری را شروع کردند. هیچ توافقی صد در صد به نفع یک کشور نیست. ما نباید تحت تاثیر این خط آمریکایی‌ها قرار بگیریم.

وارد بحث مجلس شویم. بحث‌ها و انتقادات زیادی از هر دو جناح سیاسی به مجلس دهم وارد شد. ارزیابی شما از عملکرد مجلس دهم چیست. به نظر شما آیا توانست کارآمد عمل کند؟

مجلس دهم در بین ده مجلس پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ ترکیب مجلس خاصی بود. اگر شما از مجلس دهم به قبل را بررسی کنید می بینید که همیشه ترکیب مجلس اکثریت اقلیت است یعنی اکثریت ۲۰۰ نفره از یک جریان خاص سیاسی و اقلیت هفتاد هشتاد نفره هم از جریان مقابل آن در مجلس حضور دارند.

مجلس دهم با همه نه دوره گذشته مجلس متفاوت بود معمولاً جریانات سیاسی مجلس فراکسیونی عمل می‌کند به همین جهت شما در مجالس گذشته شاهد سه فراکسیون نیستید. در واقع فقط دو فراکسیون اکثریت و اقلیت حضور دارند. اما مجلس دهم سه فراکسیونی شد که نشان دهنده این مسئله بود که مجلس دهم از اکثریت جریانی برخوردار نیست. فراکسیون اصولگرایان ۷۰ ۸۰ نفر، فراکسیون اصلاح‌طلب‌ها ۱۰۵ نفر و مستقل هم ۷۰ ۸۰ نفر بودند بنابراین مجلس سه فراکسیونی شد.

مجلس دهم فراکسیون اکثریت نداشت

واقعیت این است که مدیریت مجلس سه فراکسیونی هم خیلی سخت است یعنی رئیس مجلس نمی داند باید خودش را با کدام فراکسیون هماهنگ کند بنابراین کار سخت می‌شود. یعنی مثلا اصلاح طلب ها و فراکسیون امید طرحی را می آوردند اما چون در مجلس اجماع نبود طرح عقیم می ماند. در مورد فراکسیون های دیگر هم وضع به همین ترتیب بود. یا مثلاً شما می‌بینید در انتخابات داخلی مجلس، در داخل فراکسیون ها یک عده انتخاب می شدند اما در صحن نتیجه متفاوتی رقم می خورد.

در رای اعتماد و استیضاح وزرا هم همین اتفاق می افتاد. مثلاً در مجلسی که اکثریت در آن اصولگرا بودند وقتی تصمیم گرفته می شد که به وزیری رای داده نشود ۱۸۰ نفر پشت آن تصمیم بودند اما در مجلس دهم این هماهنگی ایجاد نمی شد و فراکسیون اکثریت وجود نداشت یا خیلی طرح‌ها و پیشنهادها عقیم می‌ماند و به ثمر نمی رسید شاید دلیل این بود که هیئت رئیسه و نمایندگان تلاش خود را می‌کردند که نقش خود را ایفا کنند ولی چون در مجلس اکثریت غالب وجود نداشت مجلس نتوانست کارآمد عمل کند.

لاریجانی نبوغ اداره مجلس داشت

مدیریت لاریجانی در مجلس دهم را چگونه دیدید؟

دکتر لاریجانی شخصیت بسیار متشخص و بسیار با سوادی است و یک نبوغ خاصی هم در اداره مجلس داشت. چون اداره مجلس کار سختی است بالاخره ۲۹۰ تا نماینده، صدها نفر را پشت سر گذاشته و در مجلس حضور پیدا کرده اند مدیریت این افراد کار سختی است. آقای لاریجانی انصافاً مجلس را خیلی خوب اداره کرد. روی موضوعات و آیین نامه خیلی مسلط بود و کسی نمی توانست از او ایراد قانونی و آیین نامه ای بگیرد.

مسئله دیگه اینکه آقای لاریجانی فرد خیلی زیرک و زرنگی است اینطور نیست که همینجوری وسط میدان بیاید و اوضاع را رصد نکند. اوضاع را سازماندهی و مدیریت می کرد خوب لاریجانی در مجلس هشتم و نهم مشکلی نداشت چون در تیم اصولگرایان بود اما با ترکیبی که در مجلس دهم به وجود آمد آقای لاریجانی فهمید وقتی که ۱۰۵ امیدی وارد مجلس شده اند در بین امیدی ها جایگاهی ندارد اما چون اکثریت نیستند نمی توانند به تنهایی تصمیم بگیرند. از طرف دیگر اصولگرایان هم ۱۸۰ نماینده داشتند که می توانستند عارف و لاریجانی را کنار بگذارند. پس نباید این ۱۸۰ نفر باهم باشند پس فراکسیونی سومی را شکل داد. یعنی تیمی از اصولگراها را انتخاب کرد و گفت ما چرا باید دو فراکسیون داشته باشیم چون می دانست اگر مجلس ۲ فراکسیونی شود فراکسیون امید طرفدار ریاست عارف است و فراکسیون اصولگرایان هم به دنبال کنار زدن لاریجانی و ریاست فرد دیگری بود بنابراین وحدت ۱۸۰ نفری را شکست و گفت چرا ما باید یک فراکسیون ۱۸۰ نفره داشته باشیم با این تحلیل فراکسیون مستقلین ایجاد شد و اصولگرایان ۱۱۰ نفر شدن و گاهی وقتها به ۸۰ نفر و گاهی وقتها به ۱۲۰ نفر می‌رسیدند.

لاریجانی با مردم فاصله زیادی دارد

به نظر شما آقای لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ در صورت حضور امکان پیروزی دارد؟ بنظرم من آقای لاریجانی رای نمی آورد. بالاخره در انتخابات شما رجال سیاسی باشی، بهترین تفکرات را هم داشته باشی و بهترین ایده ها را هم داشته باشی ولی فاصله ات با مردم زیاد باشد و مردم شما را لمس نکنند رای نمی آورید. بنظر من لاریجانی علرغم اینکه یک رجل سیاسی است و نگاه کلان و خوبی هم به مسائل کشور دارد اما با توده های مردم خیلی فاصله دارد. شما اشاره به نبود جریان اکثریت در مجلس دهم کردید در کنار این عامل چه عوامل دیگری باعث ناکارآمدی مجلس دهم شد ؟

مجلس وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد و هر دو این وظایف خیلی مهم هستند. قانون گذاری یعنی ریل گذاری و دولت روی این حرکت کند و نظارت بر اجرای قانون یعنی نگذارید این قطار از ریل خارج شود و هر دو خیلی مهم است که حضرت امام می‌فرمودند که مجلس در راس امور است و واقعاً هم همین گونه است یعنی مجلس بالاست و گروه ناظر بر دستگاه‌های اجرایی است و قوه ناظر در سایر دستگاه‌ها و نهادها است.

نماینده مجلس هم جایگاه کلیدی دارد. اگر نمایندگان قدرت و جایگاه خود را بدانند مجلس از این وضعیت خارج می شود. مجلس باید بر اقدام دولت نظارت کند و وکیل ملت باشد اما به دلایلی این نقش لطمه می خورد و از این جایگاه‌ متاسفانه تنزل پیدا می کند. یکی از دلایل این است که خود کاندیدها در رقابت‌های انتخاباتی به جای اینکه بگویند آقا من در مجلس قانونگذار هستم و قرار نیست اقدامات اجرایی انجام دهم به من رای دهید تا قانون خوب بنویسم و خوب نظارت کنم اما این ها را نمی گویند و وعده های اجرایی می دهند و عدم تحقق این وعده ها باعث تنزل جایگاه مجلس می شود. باید در این زمینه فرهنگ انتخاباتی جامعه ایران اصلاح شود و مردم تصور درستی از جایگاه و وظایف نمایندگان پیدا کنند.

چرا قوه قضاییه با نمایندگان رد صلاحیت شده برخورد نمی کند؟

دلیل دومی که باعث ضعف مجلس دهم شد مسئله تعدد فراکسیونی و عدم شکل گیری ترکیب قوی بود. این امر باعث شد که پشتوانه هیچ جریان سیاسی و رسانه ای را هم نداشته باشد. به همین جهت تخریب شد. شما مشاهد می کردید که همه جریان ها و طیف ها به مجلس دهم حمله می کردند. دولت حمله می کرد. اصلاح طلبان حمله می کردند. اصولگرایان حمله می کردند. مجلس چون اکثریت نداشت و نتوانست در خیلی از موضوعات اجامع شکل بدهد تضعیف شد و به همین جهت مظلوم هم واقع هم شد و خیلی حمله به مجلس دهم انجام شد و در بحث رد صلاحیت ها هم که اتفاقاتی افتاد که بر این مظلومیت افزود.

نظر شما در مورد رد صلاحیت ها در مورد نمایندگان مجلس دهم چیست مخصوصا اینکه سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اکثر این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی رد صلاحیت شده اند. به نظر من در این مسئله اجحاف در حق مجلس دهم شد. من اصلا با رد صلاحیت خودم کاری ندارم خب یک سوال در جامعه به وجود آمده که چرا ۷۵ نماینده ای که رد صلاحیت شده اند و طبق گفته سخنگوی شورای نگهبان اکثر مشکلات مالی داشتند هیچکدام به دادگاه فراخوانده نشده اند؟ چرا رهایند ؟ یعنی این نمایندگان رانت‌خواری کردند و در حال حاضر راست راست در جامعه می چرخند و کسی با این ها کاری ندارد. این که خیلی ضعف هست و خیلی برای نظام جمهوری اسلامی بد است.

مثل من رفتم جایی دزدی کرده ام، سوء استفاده کردم، اموال کسی را بردم و از جایگاه مهم خودم سوء استفاده کردم، مال کسی را هم خوردم و حالا هم راست راست میگردم؟ چرا قوه قضاییه برخورد نمی کند؟ قطعا وقتی شورای نگهبان رد صلاحیت می کند یعنی اسنادی در این زمینه وجود دارد. من واقعاً درخواستم از شورای نگهبان این است که برای اینکه افکار عمومی اصلاح شود و یک جوابی به افکار عمومی بدهیم همه اسناد را به قوه قضاییه ارسال کند.

فساد مجلس بیشتر از دیگر نهاد ها نیست​

مسئله ای که در مورد مجلس دهم و نمایندگان مجلس در افکار عمومی شکل گرفته بحث فساد و رانت خواری در مجلس است. آیا واقعا مجلس در این حدی که مردم فکر می کنند دچاتر فساد شده است؟ برداشت من این است که خیلی بزرگنمایی در این زمینه شد. من نمی‌گویم در مجلس فساد نیست من هم افرادی را می‌شناسم که ممکن است فساد اقتصادی داشته باشند ولی اگر با سایر دستگاه ها با قوه قضاییه با قوه مجریه و حتی با نهادهای تحت نظارت رهبری مقایسه کنیم خوب مجلس هم همان سطح فساد را دارد . موضوع خیلی بزرگ دیده شد و من نمی‌گویم در مجلس همه سالم هستند و هیچ کس خلافی نمی‌کند و هیچ‌کس اشکالی ندارد و ما همگی انسانیم و ممکن است دچار مشکل شویم.

نماینده مجلس در معرض خیلی اتفاق‌ها قرار می‌گیرد و آنجا خیلی لغزش‌ها بیشتر از آن طوری نیست که یک مدیر در مجموعه خودش فقط هست نماینده به همه مجموعه ها دسترسی دارد پس خیلی در معرض است ممکن است این اتفاق ها هم بیفتد اما اینکه ما یک نگاهی درست کنیم که این مجلس دهم مجلس فساد دزدی و رانت خواری بوده و بعد هم یک نفر را دادگاه فرا نخوانیم که این ظلم به نظام جمهوری اسلامی است و این همه آدم فاسد بروند دنبال کارشان ما واقعاً در عجب هستم. مجلس یازدهم را تا اینجای کار چگونه دیدید؟

یکی از بهترین ویژگی های مجلس یازدهم این نکنه است که ۲۴۰، ۲۵۰ نفر یک‌دست هستند که این خیلی خوب است چون بالاخره یک تابلوی مشخص دارند و می توانند بعد از چهار سال پاسخگوی عملکرد خود باشند. بنابراین نمی توانند بگویند ما اکثریت نبودیم، ما کاری نمی توانستیم بکنیم بالاخره ۲۵۰ نفر در یک فراکسیون عضو هستند. این ویژگی مثبتی است اگر از آن خوب استفاده شود. مسئله دوم پاکدست و سالم بودن اکثر نمایندگان مجلس یازدهم است. اکثر نمایندگان آدم‌های سالم و پایبند به نظام هستند. پایبندی به نظام خیلی مهم است کسی که در نظام مسئولیت می‌گیرد باید معتقد به نظام باشد نمی‌شود کسی وزیر نظام شود بعد منتظر سقوط آن باشد. اکثر نمایندگان پایبند به نظام و متعهد و متدین و ولایتمدار هستند و زندگی سالمی دارند و بالاخره روی صلاحیت آنها کار شده و این نکته مثبتی است.

به نظر شما رابطه دولت و مجلس در چه سطحی قرار دارد؟ من در این زمینه یک دیدگاهی دارم برداشتم این است که مجلس در حال حاضر سیر تقابل را طی می کند به نظرم اصلا مصلحت نیست ما در شرایطی قرار داریم که دشمن حداکثر فشار را می آورد و چنگ و دندان نشان می‌دهد. من به دوستان خودم در مجلس یازدهم عرض می کنم کسی که آن موقعی که روحانی و تیمش در اوج بودند من در مقابل آقای روحانی مستقیم ایستادم و حرف زدم الان که دیگر شرایط کشور شرایط خاصی است و وضعیت این افراد معلوم است. پس نمایندگان در عین حفظ روحیه انقلابی، صلابت، نظارت قاطع و مقابله با کج روی ها باید تیزی تقابل با دولت را یک مقدار کم کنند. مانند مجلس هفتم که تجربه موفقی در این زمینه بود. مجلس هفتم وقتی انتخابات شد سال آخر ریاست جمهوری آقای خاتمی بود. نمایندگان مجلس هفتم این راهبرد را اتخاذ کردند که در یک سال پایانی دولت وارد تقابل نشده و فقط به دولت کمک کنند. به نظرم این تیزی را مجلس باید مدیریت کند. از سوی دیگرجملاتی مثل خروج از NPT ،خروج از برجام ، استیضاح و عدم کفایت رئیس جمهور همه اینها تنش درست می‌کند و دودش در چشم مردم می‌رود. یک سال دیگر از ریاست جمهوری مانده است پس مصلحت در این است که نمایندگان کمک کنند تا این یک سال هم سپری شود تا دولت بعدی انشاالله یک دولت انقلابی همراه با مجلس تشکیل شود.

بازخوانی از تصویب برجام در مجلس نهم داشته باشیم. آقای نقوی حسینی تحلیل و ارزیابی شما از تصویب برجام در مجلس و وضعیت فعلی در مورد این پرونده چیست؟

واقعیت این است که آقای روحانی وقتی رئیس‌جمهور شد گره مشکلات کشور را در عرصه بین‌المللی می‌دید و ماهیت آن را سیاسی می دانست این را عرض می‌کنم چون مقام معظم رهبری می‌فرمودند گره حل مشکلات کشور داخلی است و آقای روحانی می گفت خارجی است. آقا می فرمود ماهیت اقتصادی است اما آقای روحانی می‌گفت سیاسی است. به همین جهت روحانی می‌گفت من اگر این گره را در عرصه بین‌المللی باز کنم همه مشکلات کشور حل می شود. جام ماحصل چنین دیدگاهی بود لذا دولت تمام تخم مرغ های خود را در سبد مذاکره قرار داد.

البته ما هم با مذاکره مخالف نیستیم. اتفاقاً جمهوری اسلامی با منطق ترین کشورها در مذاکره است اما باید ببینیم با چه کسی و در چه شرایطی مذاکره می کنیم. یک بار با مثلا با عراق مذاکره می کنید که کشور مسلمان است این طرف هم مسلمان است و ارتباط دینی و عاطفی بین هر ود کشور برقرار است اما در برجام ما با دشمنان خودمان مذاکره می کردیم. در برجام آن ها می خواستند سر ایران را ببرند. همه حرف ما این بود ما که با مذاکره مخالف نبودیم و مذاکره هم از دوره قبل شروع شده بود. بالاخره با تمام اشکالاتی که در روند مذاکرات بود برجام به عنوان نتیجه این مذاکرات آماده شد.

ماهیت برجام اشکال داشت. مقام معظم رهبری ۸ شرط برای برجام گذاشتند که انصافاً این شرایط رعایت نشد مجلس باید روی شروط حضرت آقا می ایستاد ما حرفمان این بود می گفتیم مجلس شورای اسلامی باید شرایط رهبر را ببیند اگر این شرایط نیست نباید تصویب کنیم حرف ما این بود که با این وجود مجلس هم نه شرط دیگر گذاشت که نه شرایط مقام معظم رهبری و نه شرایط مجلس هیچکدام رعایت نشد.

در تصویب برجام هم آقای لاریجانی اقدام درستی انجام نداد. آقای دکتر لاریجانی آن روز وقتی پشت صندلی خود نشست آمده بود که برجام را تصویب کند و کار تمام شود. لاریجانی گفت دستور جلسه قرائت شود. اجازه اعتراض به هیچ کس نداد و خلاف آیین نامه مجلس عمل کرد. هر چی داد زدنم و تذکر دادیم ما مخالفیم اجازه صحبت نداد فقط طرح قرائت شد که برای خواندن آن هم بیست دقیقه زمان صرف شد بعد برجام تصویب شد. من از میکروفون گفتم شما ۲۰ دقیقه‌ای تصویب کردید و ایشان ناراحت شد و گفت ۲۰ دقیقه ای نبود. بعد رفتم بالا گفتم آقا ۲۰ دقیقه است گفتند نه ما بیرون از مجلس جلسات زیادی داشته‌ایم چرا شما می گویید ۲۰ دقیقه ای تصویب شده است.

بالاخره برجام با همه فراز و نشیب ها اجرایی شد. خب طبق پیش بینی ها آمریکا زیر تعهد خود زد. اروپایی ها هم جرات نکردند مخالفت جدی انجام دهند. با یکی از روسای کشورهای عضو برجام مذاکراتی داشتیم یک ساعت طول کشید آنها می‌گفتند ما پایبند هستیم و ادامه می‌دهیم تا آخر که مذاکرات تمام شد یکی از این افراد به من گفت شما مشکلاتتان را با امریکا حل کنید. اینطوری بود که اروپایی ها بدون آمریکایی‌ها نمی‌توانستند تصمیم بگیرد چون آمریکا با کل اروپا سالانه ۴۸۰ میلیارد دلار مراوده اقتصادی دارد و کل اروپا با ایران در بهترین شرایط ۱۵ میلیارد دلار مراوده دارد.

ما نباید از برجام خارج شویم

اما از طرف دیگر با اجرای برجام فضای بین‌المللی نسبت به ایران آرام شد فشار علیه ایران کاهش یافت و جمهوری اسلامی ایران توانست نفس بکشد. اما آمریکایی‌ها بازی را به هم زدن و دوباره سر جای اول برگرداندند. حالا ما در چه شرایطی هستیم. ما چوب را خوردیم پس دیگر پیاز را نباید بخوریم. من همیشه در مصاحبه های خودم گفتم که اگر پنج به علاوه یک یعنی ۶ تا کشور برجام را رها کردند و رفتن ما باید برجام را محکم نگه داریم چون پیاز را نباید بخوریم چون کشورهای مقابل ما از خدا می خواهند که بگویند خوب پس ما دیگر تعهدی نداریم و ما حالا می دانیم که با شما باید چیکار کنیم. از برجام ما به هیچ وجه نباید خارج شویم یعنی اگر همه هم رفتن ما باید برجام را حفظ کنیم در حالی که ما برجام را قبول نداریم مخالف آن بودیم ولی در شرایط فعلی به هیچ وجه نباید خروج از برجام طرح شود.

ارسال نظر: