برگزاری سومین جلسه محاکمه متهمان هلدینگ آفتاب

کدخبر: 2358550

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب به ریاست قاضی سید هادی منصوری در مشهد در حال برگزاری است.

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵ متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب به ریاست قاضی سید هادی منصوری و در قالب شعبه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان در نظام اقتصادی کشور مستقر در مشهد و با حضور متهمان و وکلای مدافع آنها، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات، جمعی از شکات و وکلای آنها، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی برگزار شد.

قاضی سید هادی منصوری پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و اعلام رسمیت جلسه، ضمن تشریح روند رسیدگی در ۲ جلسه گذشته، مجددا از متهمین خواست تا حقایق را بازگو کرده و صداقت در گفتار را مدنظر داشته باشند.

پس از سخنان رئیس جلسه، نماینده سازمان صدا و سیما به جایگاه فراخوانده شد تا مطالب خود را بیان کند.

نماینده این سازمان با تشریح روند واگذاری محل همایش‌های صداوسیما برای برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌ها، گفت: اقدامات متهمین دقیق و برنامه‌ریزی شده بوده و عناوین همایش‌هایی که از سوی این مؤسسه برگزار می‌شده معمولاً همسو با شعار سال بوده و این درحالی است که این سازمان طبق قانون مکلف است در راستای ارتقای آموزش‌های همگانی گام بردارد.

نماینده سازمان صداوسیما همچنین خاطر نشان کرد: اقدامات خلاف قانون این مؤسسه موجب خدشه وارد شدن به جایگاه این سازمان شده و حال آنکه تذکرات لازم به او داده شده بود.

پس از آن متهم ردیف دوم مجید نوروزی فرزند میرزایوسف در جایگاه قرار گرفت و رئیس دادگاه از وی خواست تا به موارد مطروحه در کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی پاسخ داده و از خود دفاع کند.

متهم نوروزی با تشریح اقدامات خود در شرکت گفت: اسناد طبق دستور مسؤولان شرکت صادر می‌شد.

نماینده دادستان از متهم ردیف دوم سئوال کرد: آیا شما فقط برای پرداخت حقوق کارکنان ماهیانه ۱۶ میلیون حقوق می‌گرفته‌اید؟ آیا شما نمی‌دانستید که مدارک جعلی است؟ مگر ممکن است اطلاعات مالی یک هلدینگ بدون آگاهی مسؤول مالی امحا شود؟

نماینده داستان گفت: اسناد و مدارک در مورد اتهامات او در پرونده موجود است.

قاضی با فراخواندن وکیل متهم مجید نوروزی گفت: چنانچه نسبت به اتهامات موکل خود از جمله پولشویی، تحصیل مال از طریق نامشروع و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور دفاعی دارید، بیان کنید.

پس از آن وکیل متهم مجید نوروزی به تشریح نحوه فعالیت‌های متهم در شرکت و دفاع از موکل خود پرداخت.

متهم ردیف سوم وحید پورمحمد شاندیز پس از قرائت کیفرخواست از سوی قاضی مبنی بر مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای، مشارکت در جعل رایانه‌ای ۹۹ سایت، تحصیل مال از طریق نامشروع و سایر اتهامات مطروحه، از خود دفاع کرد.

قاضی منصوری خطاب به متهم گفت: با توجه به اقاریرتان در مراحل مختلف دادرسی، صداقت را در بیان مطالب در محضر دادگاه در نظر داشته باشید.

متهم افزود: ممکن است برخی اقداماتم از روی جهل و قصور صورت گرفته باشد که قبول دارم.

وکیل متهم وحید پورمحمد شاندیز با تشریح عملکرد نامبرده گفت: دفاعیات طی لایحه‌ای تقدیم حضور دادگاه خواهد شد.

پس از اظهارات و دفاعیات متهم سوم و وکیل مدافع وی، قاضی متهم بعدی مهرداد دهر آزما فرزند خسرو را به جایگاه فراخواند و از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست متهم را قرائت کند.

طبق اعلام رئیس دادگاه، مهرداد دهر آزما در کنار سایر اتهامات مطروحه به تحصیل مال از طریق نامشروع، پولشویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و داخلی و مشارکت درجعل رایانه ای ۹۹ سایت متهم است.

متهم دهر آزما در تشریح فعالیت‌های خود درقالب هلدینگ آفتاب گفت: از سال ۹۱ به عنوان بازاریاب وارد مجموعه شدم و در سال ۹۳ به عنوان یکی از مدیران، مطرح شدم و تا سال ۹۶ نیز با این مجموعه همکاری می‌کردم.

متهم دهر آزما در بخشی از اظهارات خود گفت: اجرای برنامه‌های خارجی با من بوده و آن را قبول دارم.

در ادامه نماینده دادستان در خصوص اظهارات این متهم گفت: نامبرده از محتوای فعالیت‌های غیر قانونی مؤسسه اطلاع داشته و از او می‌خواهیم حقیقت را بیان کند.

وکیل متهم دهر آزما گفت: متهم ردیف اول اقرار کرده که اقدامات زیر نظر وی انجام می‌گرفته هرچند موکل اینجانب بر سر مسائل مالی بعد‌ها با مؤسسه دچار اختلاف می‌شود.

وی افزود: موکل اینجانب در مراحل مختلف با مراجع قانونی در مسیر روشن شدن حقیقت همکاری داشته که از محضر دادگاه تقاضا می‌کنیم این نکته را مد نظر قرار دهند.

در ادامه قاضی از وکیل متهم دهر آزما خواست تا لایحه دفاعیه خود را تقدیم دادگاه کند.

متهم جعفرصادقی یونسی فرزند مرتضی نفر بعدی بود که توسط قاضی به جایگاه فراخوانده شد تا به اتهامات خود پاسخ دهد.

نماینده دادستان اظهار کرد: بر اساس مدارک و اسناد موجود در پرونده، نامبرده از ماهیت فعالیت‌های غیرقانونی موسسه اطلاع داشته است. در این موسسه کتاب‌های قدیمی شناسایی و دوباره تایپ و بازنشر می‌شده که اقدامی قابل تأمل است.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات این موسسه ارائه خدمات (وی آی پی) در همایش‌ها از جمله چاپ کتاب به نام شرکت‌کنندگان بوده که باز هم در نوع خود قابل توجه است.

قاضی از متهم جعفر صادقی یونسی خواست تا مطابق کیفرخواست قرائت شده به دفاع از خود بپردازد.

متهم گفت: درسال ۹۴ وارد مجموعه شدم. در ابتدا به عنوان مشاور منابع انسانی فعالیت داشتم و حقوق ثابت می‌گرفتم، سپس با نیروهای فروش و بازاریابی فعالیت می‌کردیم، بعدها به پیشنهاد آقای ثابت دفتری تأسیس شد و من در آن چارچوب فعالیت می‌کردم و کارهای نظارت بر چاپ کتاب‌ها را انجام می‌دادم.

وی ادامه داد: در برگزاری همایش‌ها نقشی نداشتم؛ اما از ماهیت فعالیت ‌ا اطلاع داشتم و اگر اطلاع از اقدامات مجرمانه جرم است و مرتکب جرمی شده‌ام، در همان حدی که بیان کردم، قبول دارم.

وکیل متهم صادقی یونسی گفت: نجات در راستگویی است و ما هم معتقدیم در صورت بیان حقایق، نقش هریک از متهمان در ارتکاب جرم معین می‌شود؛ موکل اینجانب به میزان فعالیت‌هایش باید پاسخگو باشد و ما در این راستا و برای روشن شدن حقیقت گام برخواهیم داشت و لایحه مشروح دفاعیه را تقدیم حضور دادگاه خواهیم کرد.

نماینده دادستان در ادامه جلسه رسیدگی گفت: متهم یونسی اظهار می‌کند که برای صدور مدارک آموزشی با مؤسسه‌ای به نام فن پردازان قرارداد داشته‌ام؛ اما اسناد و مدارک نشان می‌دهد که بیانات او در این بخش نادرست است.

غرابادیان افزود: با عنایت به حضور تعدادی از مطلعین در جلسات علنی دادگاه، به افراد سودجو هشدار می‌دهیم که از هرگونه رفتار غیر معمول و قانون شکنانه در ادامه فرآیند رسیدگی و نشر اکاذیب نسبت به شهود، جدا خودداری نمایند چه آنکه در صورت بروز هرگونه جرمی با آن برخورد می‌شود.

با اعلام ریاست جلسه ادامه روند رسیدگی به صبح روز آینده موکول شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: