دخالت بی‌سر و صدای اسرائیل در لیبی

کدخبر: 2358535

یک تحلیلگر صهیونیست فاش کرد که نیروهای موساد(سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) تاکتیک‌های جنگی و همچنین جمع آوری و تحلیل و ارزیابی داده‌های اطلاعاتی و نیز اقدامات کنترل و فرماندهی را به افسران اصلی حفتر در مصر آموزش داد‌ه‌اند.

هر چند در ظاهر به نظر می رسد اسرائیل از صحنه حوادث در لیبی دور است، ولی گزارش های مطالعاتی و رسانه ای متعددی به حمایت این رژیم از ژنرال خلیفه حفتر در رویارویی با دولت قانونی طرابلس یعنی دولت الوفاق اشاره می کند با توجه به اینکه منافع این رژیم با شبه نظامیان شرق لیبی همسو و منسجم است.

اسرائیل که اکنون خود در مشکلات داخلی اش غرق شده است، تلاش می کند همچنان رابطه خود با ژنرال حفتر را مخفی نگه دارد تا حفتر در برابر افکارعمومی عربی و اسلامی به ویژه طرفدارانش در شرق لیبی و در راس آنها جریان سلفی و ملی گرایان عرب در تنگنا قرار نگیرد.

ولی این رابطه پنهانی از طریق گزارشهای متعدد رسانه ای و پژوهشی اسرائیلی و عربی آشکار شده است.

روزنامه عبری جروزالم پست فاش کرد که افسران اسرائیلی مسئولیت آموزش شبه نظامیان حفتر را در جنگ خیابانی در اراضی تحت سیطره شان در خلال ماههای آگوست و سپتامبر 2019 میلادی برعهده داشتند.

این روزنامه افزود امارات، شبه نظامیان حفتر را به سامانه های دفاع موشکی اسرائیلی برای مقابله با پهپادهایی که ارتش لیبی وابسته به دولت الوفاق استفاده می کند، مجهز کرده است.

این در حالی است که یوسف میلمان خبرنگار اسرائیلی در مقاله ای که در روزنامه میدل ایست آی منتشر شد، فاش کرد که نیروهای موساد(سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی) اسرائیل ، به افسران اصلی حفتر، تاکتیکهای جنگی و همچنین جمع آوری و تحلیل و ارزیابی داده های اطلاعاتی و نیز اقدامات کنترل و فرماندهی را در مصر آموزش داده اند.

این خبرنگار صهیونیست افزود ژنرال حفتر طی سالهای 2017 و 2019 میلادی با فرستادگان موساد در مناسبتهای متعددی در قاهره دیدار کرده بود . نیروهای موساد به حفتر در خرید تجهیزات دید در شب و قناصه کمک کرده بودند.

اما روزنامه «موند داوریک» فرانسه در گزارشی که دوم جولای جاری منتشر کرده بود، گفته بود که حفتر در سال 2015 میلادی پس از مذاکرات با فرستادگان موساد در اردن پناه برده بود.

این رسانه فاش کرده بود که نیروی هوایی اسرائیل به ژنرال حفتر و شبه نظامیانش در بمباران شرق طرابلس کم کرده بود این رسانه تاریخ این بمباران و طرفی که هدف قرار گرفت، مشخص نکرد.

بدیهی است که ژنرال حفتر که اینگونه به طرفداراش ادعا کرده که در جنگ اکتبر 1973 علیه اسرائیل شرکت کرده است، آماده ائتلاف با همین رژیمی است که در مقابل طرفدارانش این رژیم را دشمن خطاب می کرد، هدف وی از ائتلاف با اسرائیل تحقق هدفش یعنی قبضه کردن حکومت در لیبی است. افسران تحت فرمان حفتر با وجود درجات بالای نظامی حرفه ای نیستند و به همین سبب به آموزش به ویژه در زمینه برنامه ریزی و جنگ شهری نیازمند هستند.

علاوه بر نیاز ژنرال حفتر به سلاحهای کیفی بریا مقابله با هواپیمایی پهپادی ارتش لیبی که نقش اساسی در شکست آنها در محله های جنوبی طرابلس و پایگاه هوایی الوطیه در 140 کیلومتری جنوب غربی طرابلس و به ویژه شهرهای ساحل غربی ایفا کرد، وی تلاش می کند از امکانات اسرائیل به ویژه از نفوذ لابی یهودی در ایالات متحده آمریکا برای تاثیرگذاری بر تصمیم گیرندگان کاخ سفید استفاده کند.

تلاشهای ژنرال حفتر برای نزدیک شدن به تل آویو در اظهارات عبدالسلام البدری معاون نخست وزیر در دولت طرفدار حفتر در بنغازی(که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است)، نمایان شد که در گفتگو با یک رسانه صهیونیستی گفته بود آنها هرگز دشمنان اسرائیل نبوده و نخواهند بود.

البدری حتی فراتر از اینها عمل کرد هنگامی که به تل آویو تشکیل ائتلافی با حضور لیبی، مصر، یونان، قبرس یونانی نشین و حتی لبنان را پیشنهاد داد و گفت این ابتکار امضای توافق دریایی مشترک برای مقابله با توافق ترسیم مرزهای آبی است که ترکیه با دولت لیبی در طرابلس امضا کرده است.

با این حال البدری پس از سر و صدایی که این اظهاراتش به وجود آورد، آنچه را روزنامه مکورریشون اسرائیلی در مصاحبه انجام شده با وی منتشر کرد، منکر شد.

تل آویو منافع مختلفی در لیبی دارد، پس از سقوط نظام معمر قذافی در سال 2011 میلادی، گزارشهای رسانه ای از ورود سلاح از لیبی به نوار غزه از طریق اراضی مصر سخن گفت که اسرائیل آن را به عنوان تهدیدی برای امنیت خود قلمداد و از آن ابراز نارضایتی کرد.

ظهور ستاره حفتر در سال 2014 میلادی و سیطره وی بر شرق لیبی پس از آن، سبب شد تا اسرائیل از آن همچون دیواری برای جلوگیری از انتقال سلاح از لیبی به غزه استفاده کند.

سیطره حفتر بر تمام لیبی به معنای پایان خطری است که طرابلس برای اسرائیل تشکیل داده است، همچنانکه این امکان جدی وجود دارد که لیبی نفت خیز به وارد کننده سلاح های اسرائیلی تبدیل شود که منبع درآمد مهمی برای اقتصاد این رژیم قلمداد می شود.

با توجه به اینکه اسرائیل برای ائتلاف با امارات، مصر و عربستان در رویارویی با ایران و جریانهای اسلامگرا تلاش می کند، حفتر مورد حمایت این ائتلاف نزدیک تر از دیگران به آن است.

رژیم صهیونیستی سیاست دوست دوست من، دوستم و دشمن دشمن من، دوستم است، در پیش گرفته است.

در این چارچوب، گریگوری شوباک استاد مطالعات رسانه از آمریکا در گفتگو با پایگاه دی رییل نیوز از رسانه های محلی گفته است یکی از مهمترین دلایلی که تل آویو را به حمایت از حفتر سوق می دهد در این است که ایالات متحده آمریکا تلاش می کند با دیکتاتورهای خاورمیانه(اشاره به رژیمهای عربی مزدور آمریکا) و اسرائیل، ائتلاف دشمنی با ایران را تشکیل دهد و اینکه دیکتاتورهای عربی را وادار کند به طور کامل و برای همیشه از مسئله فلسطین چشم پوشی کنند.

ما در برهه آتی شاهد دخالت بیشتر اسرائیل در نزاع لیبی اما با هیاهو و سر و صدای کمتری خواهیم بود به ویژه پس از شکست همپیمانش، خلیفه حفتر در منطقه غربی که بیش از 400 کیلومتر به سمت خط سرت-الجفره در مرکز کشور عقب نشینی کرد.

در این زمینه، مرکز مطالعات امنیتی رژیم اسرائیل در گزارشی اعلام کرده بود که پیروزی های ارتش لیبی بر شبه نظامیان حفتر، سبب تقویت جایگاه دولت الوفاق ملی خواهد شد و به همان مقدار که سبب تقویت جایگاه مرکزی ترکیه می شود، در مقابل تضعیف اردوگاه دیگر شامل اسرائیل، مصر، یونان و قبرس یونانی نشین را در پی خواهد داشت.

ائتلاف تشکیل شده از اسرائیل، مصر، یونان و قبرس یونانی نشین برای تقسیم ذخایر عظیم گازی که به تازگی در شرق دریای مدیترانه کشف شد، با نگاه شک و نگرانی به توافقی نگاه می کند که اخیرا ترکیه با دولت الوفاق در طرابلس لیبی برای ترسیم مرزهای دریایی امضا کرد که با منافع این ائتلاف همخوانی و همسویی ندارد.

رژیم اسرائیل برای احداث خط لوله انتقال گاز از زیر دریا به سمت یونان و ایتالیا از طریق قبرس یونانی نشین تلاش می کند، ولی این خط از منطقه دریایی بین ترکیه و لیبی عبور می کند که مستلزم موافقت آنکارا است، مسئله ای که ائتلاف کشورهای شرق دریای مدیترانه با آن مخالفت می کنند.

به همین سبب حمایت اسرائیل از ژنرال حفتر یکی از اهرم های فشاری است که تل آویو تلاش می کند علیه ترکیه استفاده کند.

ولی حمایت اسرائیل از حفتر ممکن است خشم و نارضایتی کشورهای مخالف اسرائیل در منطقه همچون الجزایر و تونس و حتی جریانهای طرفدار ژنرال حفتر مانند ملی گراهای عرب و سلفی ها را به دنبال داشته باشد، مسئله ای که سبب می شود اسرائیل به صورت سری و با احتیاط در لیبی و با هماهنگی قاهره فعالیت کند به شکلی که خشم ملتهای منطقه عربی به ویژه مغربی ها را علیه حفتر شعله ور نکند تا اینکه متهم به مزدوری وخیانت نشود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: