در فولاد و پتروشیمی از خام‌فروشی فاصله گرفته‌ایم

کدخبر: 2358519

رئیس جمهور با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی اقدام درستی است، گفت: وقتی یک محصول را خام عرضه می‌کنیم ارزش کمتری دارد اما امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم.

حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز (دوشنبه) در نشست با تولیدکنندگان صنایع فولاد و پتروشیمی، گفت: همه تولیدات برای ما بسیار ارزشمند است و سال هم جهش تولید است و اساسا پایه اصلی حرکت جامعه و تامین نیاز جامعه، اشتغال در جامعه، صادرات به دست آوردن بازارهای هدف و یافتن جایگاه تولیدی در منطقه و جهان تولید است. شرکت‌های پتروشیمی و فولادی هم بار سنگین تولید و هم صادرات غیرنفتی را بر دوش دارند و تامین ارز مورد نیاز در بازار نیما و ایجاد اشتغال لازم برای نسل جوان و تحصیلکرده، در این دو بخش صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه محصولات ما می‌تواند از نظر کیفیت با محصولات سطح جهان رقابت کند، خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی و فولاد ما، جزو صنایع پیشرفته دنیا است طبیعی است که از لحاظ کیفیت اگر نتوانیم رقابت کنیم نمی‌توانیم بازار پایداری را در اختیار داشته باشیم. خوشبختانه زنجیره ما در فولاد یک قدم جلوتر است اما زنجیره در پتروشیمی باید یک قدم فراتر از آنچه تا امروز بوده بردارد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: البته آن تقسیم بندی که در محصولات اصلی پتروشیمی انجام می‌گیرد و اسم برده می‌شود آن محصولات را امروز بدست می آوریم اما باید محصولات تا مصرف نهایی برای مصرف کننده تولید شود. امروز بخشی از محصولات پتروشیمی، بخشی دیگری از پتروشیمی را تامین می‌کند و آن بخش هم بخش دیگر را تامین می‌کند.

باید به سمت تولید محصولات تا انتهای زنجیره مصرف برویم

رئیس جمهور تصریح کرد: باید به سمت تولید محصولات تا انتهای زنجیره برای مصرف کننده نهایی برویم. در برخی از جاها باید زنجیره پائین دستی را آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر پتروشیمی و فولاد را نداشتیم میلیارد‌ها دلار باید مصرف می‌کردیم تا این منابع را بدست تولیدکنندگان برسانیم اما امروز در بخش اعظمی از این محصولات بی نیاز هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی اقدام درستی است، گفت: (جلوگیری) از خام فروشی ثروت جامعه را بالا و اشتغال بوجود می‌آورد. وقتی یک محصول را خام عرضه می‌کنیم ارزش کمتری دارد اما امروز در پتروشیمی و فولاد از خام فروشی فاصله گرفته‌ایم.

اهمیت صنعت‌های فولاد و پتروشیمی

روحانی با اشاره به اهمیت صنعت‌های فولاد و پتروشیمی، گفت: ما در تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به دو برابر ظرفیت رسیدیم. هرچه تولید در قبل و بعد از انقلاب و در دولت‌های گذشته بوده، در این هفت سال معادل تولیدات آنها تولید و کار شده است که ارزشمند است. این کار شما(تولیدکنندگان) و شرکت‌های بزرگ و جوان‌های تحصیلکرده و کار مدیران و کارگران ما است.

رئیس جمهور افزود: همه دست به دست هم دادیم و تحول بزرگ را در فولاد و پتروشیمی ایجاد کردیم. ما یک تحول بزرگ را در پتروشیمی و فولاد ایجاد کردیم. گاهی در روزنامه‌ها می‌نویسند دولت باید اقداماتی که انجام می‌د‌هد بدهی آن را دولت بعد پرداخت کند این جواب ندارد چون وقتی ما به دولت آمدیم بدهی زیادی از دولت قبل را پرداخت کردیم و حالا هم دولت بعد، بدهی را پرداخت می‌کند.

دو برابر شدن تولید بنزین در این دولت

وی با تاکید بر دو برابر شدن تولید بنزین در این دولت، اظهار داشت: در این دولت ۳۳ درصد محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن افزایش یافته است. ما بخش عمده‌ای از گندم را قبلا می‌خریدیم اما الان برای نیاز و نان مردم خودکفا شده‌ایم. ما ۵ سال پشت سر هم در گندم خودکفا هستیم.

مسئولین در کشور باید به فکر منافع ملی باشند

رئیس جمهور تصریح کرد: ما مسئولیت کشور را بر عهده داریم نه اینکه فقط مسئولیت دولت را برعهده داشته باشیم. رئیس جمهور یا دیگر مقامات که به ‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب می‌شوند مسئولیت‌ آنها، منافع ملی، اهداف ملی و نیازهای ملی است. دوران مسئولیت محدود است و ممکن است ۴ سال یا ۸ سال باشد ولی اساس مسئولیت حفظ کشور است.

روحانی با اشاره به اینکه مسئولین در کشور باید به فکر منافع ملی باشند، خاطر نشان کرد: ما الان در ۱۴ میلیارد دلار برای جهش دوم در پتروشیمی سرمایه گذاری کرده‌ایم و ۸ میلیارد هم برای جهش سوم که سال ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد، سرمایه گذاری کرده‌ایم.

روحانی: در این دو سال بیش از ۲۳ بار از من تقاضای ملاقات برای مذاکره کردند

وی با بیان اینکه دوسال و سه ماه است در شدیدترین شرایط تحریمی هستیم، خاطر نشان کرد: آنها فکر می‌کردند پس از مدتی با آمریکایی ها تماس می‌گیریم همانطور که گفتند شماره تلفن دادیم اما در این دو سال اخیر بیش از ۲۳ بار از من تقاضای ملاقات برای مذاکره کرده اند.

رئیس جمهور بیان داشت: در سفر نیویرک در سال ۹۶، هشت بار از من تقاضای تماس (با آمریکا) کردند و در سال گذشته در سفر نیویورک تمام سران کشورهای غربی و اروپایی از ما خواستند (با آمریکا) مذاکره و ملاقات کنیم. ابایی از مذاکره نداریم اما دنبال نمایش نیستیم دنبال حل مساله هستیم.

وی تصریح کرد: تحریم آنها تروریسم اقتصادی بوده و در شرایط شیوع کرونا هم یک تروریسم دارویی را علیه ملت ایران اعمال کرده اند، اول باید کار خلافی را که شروع کرده اند خاتمه دهند و تحریم را بردارند. این نه یک پیش شرط بلکه یک واقعیت است.

روحانی تاکید کرد: ما در این دوساله و سه ماه همه مردم و تولید کنندگان در خط مقدم و صنعتگران فولاد و پتروشیمی هم در خط جلوی این مبارزه بودند. صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و فولاد ، ارز خود را به موقع به کشور آوردند. مردم مطلع باشند اگر دولت می‌گوید در برابر تحریم می‌ایستم منوط به کمک همه است.

باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم

وی اظهار داشت: باید آب دریاها را به فلات قاره برسانیم و الحمد الله امسال سدهای فراوانی را به افتتاح رساندیم و تا آخر سال هم به افتتاح می‌رسانیم. تا اوایل سال آینده هم ۹ سد علاوه بر آنچه قول داده بودیم می‌سازیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت به تعهدات خود متعهد است، خطاب به تولید کنندگان فولاد و پتروشیمی بیان داشت: هر جا بین بنگاه و کشور دو راهی ایجاد شد، منافع کشور را در نظر بگیرید. بازار سرمایه بهتر از بازار پولی است و رقم درشت‌تری به شما می‌دهد. اینجا می خواهم به عنوان رییس‌جمهوری ملت ایران از این عزیزان برای اینکه کار بزرگی را انجام دادند در این ۲ سال و سه ماه انجام دادند، تشکر و سپاسگزاری کنم. من مطمئن هستم امسال و سال آینده هم با همان قدرت و شهامت و تولید بیشتر کار ادامه می‌یابد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: