باخت سنگین شبکه ‌سعودی در مقابله با قرارداد ایران و چین

کدخبر: 2358501

بیش از نود درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی شبکه سعودی ایران اینترنشنال در پاسخ به اینکه «نظر شما درباره قرارداد ایران و چین چیست؟» گزینه «موافقم» را انتخاب کردند.

پس از رسانه‌ای شدن قرارداد راهبردی 25 ساله همکاری بین ایران و چین، رسانه‌های ضدایرانی از جمله بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، من‌وتو رادیو فردا و.... همسو با مقامات آمریکایی و صهیونیستی در شرایطی که هیچ جزئیاتی از سند همکاری بین دو کشور منتشر نشده، در اقدامی هماهنگ ادعاهایی را با هدف تاثیرگذاری بر اذهان مخاطبان و تحریک افکارعمومی، در خصوص این توافق نامه منتشر کردند از جمله اینکه از این توافق به عنوان "ترکمنچای دوم"نام بردند که قرار است طبق آن، ایران جزیره کیش را به مدت ۲۵ سال به چین واگذار کند، پنج هزار نیروی نظامی چینی در ایران مستقر ‌شود، نفت ایران با تخفیفات ویژه به چین فروخته شود و....

شبکه سعودی ایران اینترنشال که در روزهای اخیر با پخش زنده نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین و سخنرانی ضدایرانی مریم رجوی، سرکرده این گروهک، دشمنی‌اش با مردم ایران را به نمایش گذاشت از جمله رسانه‌هایی بود که از لحظه رسانه‌ای شدن این قرارداد راهبردی، تخریب و سیاه نمایی علیه آن را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داد.

در این نظرسنجی تنها 9.2 درصد گزینه "مخالفم" را انتخاب کرده‌اند.

نظر برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی درباره اهمیت توافق راهبردی ایران و چین را در ادامه بخوانید.

سیاه نمایی رسانه های ضد ایرانی علیه توافق راهبری ایران و چین درحالی است که به گفته بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، این توافق از جنبه‌های مختلف بویژه اقتصادی و نظامی به نفع ایران خواهد بود و باعث نجات اقتصاد تحت تحریم ایران خواهد شد.

پروفسور «آشوک سواین»، استاد دانشگاه «اوپسالا» سوئد در گفتگوی اختصاصی با جام نیوز گفت: قرارداد ایران و چین بسیار جامع است و مراودات اقتصادی، نظامی و سیاسی بین این دو کشور را در سطوح بسیار بالایی رقم خواهد زد و این برای ایران مفید خواهد بود.

شبکه WION هند در گزارشی از قرارداد ایران و چین: آمریکا حق دارد از این قرارداد نگران باشد چرا که شرایط ویژه ای در آسیای غربی ایجاد خواهد کرد و نشان می دهد سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده است.

کارشناس شبکه فرانس 24 با اشاره به اهمیت "توافق راهبردی" بین ایران و چین: این توافق نه تنها به نفوذ آمریکا در منطقه ضربه می‌زند بلکه سیاست‌های تحریمی علیه ایران را ناکارآمد می‌کند و باعث نجات اقتصاد ایران می‌شود.

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست: مذاکرات ایران و چین در خصوص یک توافق اقتصادی-امنیتی ۲۵ ساله چند میلیارد دلاری دلایل بسیاری در اختیار اسرائیل قرار میدهد تا نگران شود و حتی احساس خطر کند. همکاری نظامی با چین می تواند قدرت نظامی ایران را تقویت کند وممکن است دولت چین به شرکتهای چینی اجازه دهد که اطلاعاتی در خصوص اسرائیل در اختیار تهران قرار دهند تا از این طریق نفوذ و مساعدت طرف ایرانی را کسب کنند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: ایران و چین بی‌سر و صدا یک همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را ترسیم کرده‌اند که راه را برای میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چین در صنعت انرژی و بخش‌های دیگر ایران هموار می‌کند و تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا را برای منزوی کردن دولت ایران ناکام می‌گذارد. سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین»، مشارکت چین در پروژه‌های بانکداری، مخابرات، بنادر، راه‌آهن و ده‌ها پروژه دیگر را به طرز وسیعی گسترش می‌دهد.

آسیا تایمز: اگر مجلس ایران قرارداد ایران و چین را تصویب کند، این طرح ضربه بزرگی به تلاش های بی امان دولت ترامپ برای منزوی کردن اقتصاد ایران در جامعه جهانی خواهد بود. قرارداد ایران و چین موضوعی بسیار مهم برای بخش انرژی ایران است که به شدت نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی برای بهسازی صنعت نفت کشور دارد.

پایگاه خبری اویل پرایس: اضافه شدن بند همکاری های نظامی به قرارداد ایران و چین باعث خواهد شد که بالانس قدرت ژئوپولیتیک در منطقه خاورمیانه کاملا [به نفع ایران] تغییر کند.

پس از چند روز هجمه گسترده رسانه سعودی علیه"قرارداد ایران و چین"، ایران اینترشنال با انجام یک نظرسنجی معنادار، نظر مخاطبان خود را درباره این توافقنامه جویا شد.

اما بر خلاف انتظار مدیران و مسئولان این شبکه سعودی، بیش از 90 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی ایران اینترنشنال در پاسخ به اینکه «نظر شما درباره قرارداد ایران و چین چیست؟» با انتخاب گزینه "موافقم" تمام برنامه ها و تلاش‌های این شبکه را نقش برآب کردند.

«جام نیوز»

ارسال نظر: