در التحریر بغداد چه خبر است؟

کدخبر: 2358449

منابع عراقی از برگزاری مجدد تظاهرات شهروندان در میدان التحریر بغداد و کشته شدن یک معترض خبر دادند که در این زمینه بیانیه‌ای از سوی سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق منتشر شده است.

میدان التحریر بغداد بار دیگر شاهد تظاهرات شهروندان در اعتراض به وضعیت خدمات رسانی و در راس آن مشکل برق بود.

با افزایش شدید دمای هوا و شراره گرمای طاقت فرسای تابستان، اعتراضات مجددا در بغداد و دیگر استانهای عراق آغاز شد، علت این اعتراضات، وضعیت نابسامان خدمات رسانی و در راس آن بحران قطع مکرر برق بوده که بار دیگر معترضان را به خیابانها کشانده است.

معترضان در تظاهرات خود خواستار برکناری مسئولین دولتی شده و بر ضرورت دستیابی به راه حل هایی برای مشکلات انباشت شده طی این سالها تاکید کردند.

اما اعتراضات میدان التحریر در بغداد شاهد کشته شدن یک معترض در جریان تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن این تجمع اعتراضی بود و علاوه بر آن چهار معترض دیگر زخمی شدند.

معترضان، با آتش زدن لاستیک، میدان الطیران را به سمت میدان التحریر با لاستیک های شعله ور در آتش مسدود کردند.

در اوایل اکتبر گذشته هم اعتراضات به وضعیت خدمات رسانی مناطق مختلف را فرا گرفته بود.

بیانیه رسمی درباره حوادث میدان التحریر بغداد

یحیی رسول سخنگوی رسمی مصطفی الکاظمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بیانیه ای درباره حوادث میدان التحریر بغداد صادر کرد.

در بیانیه این سخنگو آمده است : نیروهای امنیتی مامور حمایت از تظاهرات مسالمت جو، دستور صریح و قاطعی دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه متعرض هیچ تظاهرات کننده ای نشوند حتی اگر به تحریک آنها دست بزنند و اینکه مانع توسل به وسایل خشونت آمیز شوند مگر در صورتی که واقعا ضرورت اقتضا کند و نیروهای امنیتی در معرض خطر کشته شدن قرار گیرند.

یحیی رسول در ادامه بیانیه خود افزود برخی حوادث تاسف بار در میادین تظاهرات رخ داد که دستور تحقیقات درباره ابهامات آن صادر شده است تا حقایق مشخص شده و هر فردی که مقصر یا متجاوز بوده هم بازخواست شود.

این بیانیه آورده است : تحریک نیروهای امنیتی با هدف کشاندن آنها به سمت رویارویی از سوی طرفهایی است که خواهان عراق باثبات نیستند.

این سخنگو افزود : همه ما سختی های معیشتی را که مردم کشورمان با آن دست به گریبان هستند، درک می کنیم و دولت هم تلاش می کند در سایه شرایط اقتصادی و بهداشتی فوق العاده آنها را حل کند، ما نمی توانیم شهروندان را به خاطر بیان نظراتش به شکل مسالمت آمیز سرزنش کنیم، تظاهرات کنندگان برادرمان و فرزندان ما هستند همانطور که نیروهای امنیتی هم مامور حفظ جان آنها هستند و تعدی به هر یک از طرفین مسئله ای است که درباره آن تحقق خواهیم کرد و نمی توان درباره آن سکوت کرد.

شبکه اسکای نیوز عربی هم با اشاره به تظاهرات شب گذشته در بغداد و برخی مناطق دیگر البته با جهت گیری و رویکرد خاص ضد عراقی خود در این باره گزارش داده است که دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز در برابر چالش بزرگی برای حل بحران برق قرار دارد که سبب بروز مشکلات فراوانی در بخشهای صنعت، تجارت و کشاورزی شده است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: