مورالس: انتخابات عمومی برگزار نشود، «بسیجی دائمی» به راه می‌اندازیم

کدخبر: 2358446

رؤسای حزب رئیس‌جمهور سابق بولیوی تهدید کردند در صورت به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی، «بسیجی دائمی» به راه می‌اندازند.

رؤسای حزب اوو مورالس، رئیس جمهور سابق بولیوی، روز یکشنبه تهدید کردند در صورتی که دادگاه عالی انتخابات تاریخ ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) را برای برگزاری انتخابات عمومی تعیین نکند، "بسیجی دائمی" را به راه می‌اندازند.

دادگاه عالی انتخابات بولیوی روز پنجشنبه اعلام کرد این انتخابات را به علت شمار بالای موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور واقع در مناطق کوهستانی آند تا ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) به تعویق می‌اندازد.

مدیریت جنبش به سوی سوسیالیسم برای کوشاباما (واقع در مرکز بولیوی) در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورتی که دادگاه عالی انتخابات در تصمیم خود درباره روز برگزاری انتخابات تجدید نظر نکند، "ما به بسیجی دائمی از روز دوشنبه ۲۷ ژوئیه اقدام خواهیم کرد".

دادگاه عالی انتخابات بولیوی معتقد است تاریخ ۱۸ اکتبر "شرایط بهتری را برای محافظت از سلامت، تسهیل رای‌گیری در خارج و رسیدن ماموریت‌های نظارت بین‌المللی فراهم می‌کند".

در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، دور دوم احتمالی انتخابات روز ۲۹ نوامبر برگزار خواهد شد و مقامات جدید در ماه دسامبر وظایف خود را آغاز خواهند کرد.

در ابتدا انتخابات برای روز سوم ماه مه پیش‌بینی شده بود، اما برای نخستین بار به علت همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق افتاد.

مورالس که برغم زندگی در تبعید در بوئنوس آیرس رهبر حزب باقی مانده است، روز پنجشنبه فوری "دولت فعلی بولیوی را متهم کرد می‌خواهد برای تداوم آزار و اذیت رهبران جنبش سوسیالیستی و نامزد‌های آن زمان بخرد".

جنبش سوسیالیستی و طرفداران اتحادیه‌های صنفی آن معتقدند به تعویق انداختن انتخابات به بخت لوئیس آرس، نامزد آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، آسیب می‌زند. بر اساس نظرسنجی‌ها، لوئیس آرس با کارلوس مسا، رئیس جمهور سابق، در انتخابات ریاست جمهوری پا به پای هم حرکت می‌کنند. مسا از تعویق انتخابات حمایت کرده است.

تازه‌ترین انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در اکتبر ۲۰۱۹ برگزار شد و اوو مورالس، رئیس جمهور سوسیالیست سابق، که از سال ۲۰۰۶ قدرت را در اختیار داشت، خود را پیروز انتخابات اعلام کرد، اما مخالفان به تقلب در انتخابات اعتراض کردند. بعد از هفته‌ها تظاهرات مخالفان در بولیوی، ارتش و پلیس حمایت خود را از مورالس برداشتند و او دهم ماه نوامبر استعفا و بولیوی را ترک کرد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: