پکن: تجاوز آمریکایی‌ها به کنسولگری بی‌پاسخ نخواهد ماند

کدخبر: 2358432

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد اقدام برخی عوامل و مقامات آمریکا در ورود غیرقانونی به کنسولگری هیوستون را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

وزارت امور خارجه چین با ابراز نارضایتی از اقدام روز گذشته آمریکایی‌ها در ورود غیرمجاز به کنسولگری پکن در هیوستون اعلام کرد این رفتار را تلافی خواهند کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه خود با اشاره به اینکه عده‌ای از آمریکایی‌ها که گفته می‌شود میانشان مقامات وزارت خارجه این کشور نیز حضور داشتند، به کنسولگری پکن در هیوستون حمله کردند، آورده است: «چین واکنشی متناسب با این اقدام خواهد داشت، زیرا این ساختمان از دارایی‌های ملی کشورمان است.»

بنابر متن این بیانیه این اقدام واشنگتن ناقضِ مفاد «کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی و همچنین پیمان کنسولی میان چین و آمریکا» است.

روز گذشته اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن‌ها گفته می‌شود جمعه بعد از ظهر به وقت آمریکا و اندکی پس از اعلام تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون عده‌ای به آن حمله کرده و در پشتی آن را شکستند و وارد آن شدند.

مهلت تخلیه این کنسولگری ساعت ۴ بعد از ظهر جمعه به وقت محلی به اتمام رسید و با بیرون رفتن افراد داخل آن، عده‌ای به در پشتی آن هجوم برده و وارد آن شدند.

روز چهارشنبه آمریکا از چین خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را ظرف ۷۲ ساعت ببندد.

این دستور پس از آن صادر شد که ادارات آتش نشانی هیوستون و اداره پلیس منطقه تأیید کردند که سه شنبه شب گزارش‌هایی مبنی بر آتش‌سوزی در کنسولگری چین در بلوار ۳۴۱۷ مونتروز دریافت کرده اند. پس از تماس‌های همسایگان، آتش نشانان جلوی ساختمان ایستادند، اما وارد مجتمع نشدند.

چین نیز در اقدامی متقابل دستور داد تا کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو بسته شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: