سیگنال ضد چینی و ترکیه‌ای آمریکا با حضور ناو «نیمیتز» و «آیزنهاور»

کدخبر: 2358315

رسانه‌‌ها از اعزام ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس‌نیمیتز» به اقیانوس هند برای رزمایش مشترک با دهلی نو و اعزام ناو «دوآیت آیزنهاور» آمریکا به دریای مدیترانه برای رزمایش با یونان خبر دادند.

در ادامه نظامی‌گری‌های آمریکا در مناطق مختلف جهان، واشنگتن دو ناو هواپیمابر خود را به مقصد اقیانوس هند و دریای مدیترانه ارسال کرد.

«دیفنس اویایشن پُست» و دیگر رسانه‌های هندی، از ورود ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس نیمیتز» به اقیانوس هند برای مشارکت در رزمایش مشترک با ناوهای جنگی نیروی دریایی هند در نزدیکی جزایر اندمان و نیکوبار خبر دادند.

رسانه‌های هندی، این اقدام آمریکا را ارسال «یک سیگنال قوی در برابر چین» توصیف کرده‌اند چرا که این رزمایش در نزدیکی منطقه مورد مناقشه بین هند و چین برگزار می‌شود.

طبق گزارش «تایمز هند»، نیمیتز در صدر یک ناوگروه آمریکایی امروز شنبه از تنگه مالاگا وارد اقیانوس هند شده است.

این ناوهواپیمابر آمریکایی پیش از ورود به اقیانوس هند، در یک رزمایش مشترک با ناو «یواس‌اس رونالد ریگان» در دریای چنی جنوبی مشارکت کرده بود.

از سوی دیگر، رسانه‌های یونانی و برخی خبرنگاران آمریکایی حوزه مسائل دفاعی- نظامی از اعزام ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور» به دریای مدیترانه خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، قرار است این ناو در رزمایش مشترک با یونان در حوالی جزیره «کرت» (بزرگ‌ترین جزیره یونان و پنجمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه) شرکت کند.

برخی رسانه‌های یونانی از قبیل «نیوز بامب»، حضور این ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای مدیترانه را به تنش‌های اخیر یونان و ترکیه در خصوص حفاری‌های اکتشافی در قبرس و دریای مدیترانه مرتبط دانسته‌اند.

رسانه‌های یونانی حضور این ناوگروه را «اولین مداخله مهم ایالات متحده» به دنبال تشدید تنش‌ها اخیر یونان با ترکیه توصیف کرده‌اند.

طبق این گزارش‌ها، یو‌اس‌اس دوایت آیزنهاور به همراه ۱۲ ناو جنگی آمریکا وارد دریای مئیترانه شدند و قرار است در رزمایش مشترک با یونان طی روزهای دوم و سوم آگوست مشارکت کنند.

این ناو هواپیمابر و ناوگروه آمریکایی قرار است امروز شنبه از کانال سوئز عبور کرده و خود را به جزیره کرت برسانند.

طی روزهای اخیر تنش‌ها بین آتن و آنکارا بالا گرفته و نخست‌وزیر یونان با متهم کردن ترکیه به تضعیف ثبات مدیترانه هشدار داد، این کشور به هر اقدام تحریک‌آمیز ترکیه با «جدیت» واکنش نشان می‌دهد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: