آغاز روند جان باختن مردم در یمن بر اثر قحطی

کدخبر: 2358286

سازمان ملل اعلام کرد: نگرانی‌ها درباره وقوع قحطی در یمن رو به افزایش بوده و روند جان باختن مردم این کشور بر اثر قحطی آغاز شده است.

میدل ایست مانیتور نوشت: سازمان ملل روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد: یمن در حال بازگشت به سطوح نگران کننده‌ای از ناامنی غذایی است. محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، کاهش انتقال پول از طرف افراد شاغل در خارج از کشور، وجود ملخ ها، سیل‌ها و نیز کاهش کمک‌ها در سال جاری، موجب تشدید وخامت گرسنگی مردم پس از ۵ سال جنگ شده است. از سر گرفته شدن خشونت در هفته‌های اخیر بین طرف‌های متخاصم به رغم تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح نیز موجب کشته و زخمی شدن غیر نظامیان می‌شود.

وقوع قحطی در یمن هرگز به طور رسمی اعلام نشده است. هشدار‌های سازمان ملل در اواخر سال ۲۰۱۸ درباره قریب الوقوع بودن بروز قحطی موجب افزایش کمک‌ها شد و برنامه جهانی غذا هر ماه، به ۱۳ میلیون تن در این کشور کمک غذایی کرد.

الیزابت بایرز، سخنگوی برنامه جهانی غذا، گفت: اکنون همه بهبود‌هایی که در اوضاع به وجود آمده در معرض خطر قرار گرفته است.

مرزام محمد، کودک ۱۰ ساله، فقط ۹ کیلو گرم وزن دارد. او به دلیل سوء تغذیه‌ای که صد‌ها هزار کودک یمنی دیگر هم با آن روبرو هستند، به اندازه‌ای نحیف است که دیگر نمی‌تواند راه برود.

مادر مرزام گفت: فرزند من مریض است و نمی‌دانم او را کجا ببرم. تب دارد و من چیزی برای درمان او ندارم. من حتی به آب دسترسی ندارم. برخی اوقات روز‌ها می‌گذرد و ما نمی‌توانیم خودمان را بشوییم.

اعضای خانواده مرزام که پنج بار به دلیل جنگ آواره شده اند، اکنون در منطقه‌ای روستایی که یکی از فقیرترین نقاط یمن است، بدون داشتن درآمد، زندگی می‌کنند.

مکیه الاسلامی، مدیر یک بیمارستان مخصوص افراد دچار سوء تغذیه در یمن که پدر مرزام، فرزندش را که قادر به راه رفتن یا واکنش نشان دادن نیست، به این بیمارستان می‌آورد، گفت: مرزام مشکلات سلامتی ندارد. مشکل او، گرسنگی است. او مانند همه کودکان نیاز دارد بازی کند و به مدرسه برود. انگار در یک قفس قرار دارد و گرسنگی موجب افزایش افسردگی‌اش می‌شود.

بزرگترین برنامه کمک غذایی جهان به سبب فشار‌های فزاینده اقتصادی و سلامتی در یمن به سبب ناکافی بودن بودجه، در حال کاهش است.

خدمت رسانی برای تغذیه دو و نیم میلیون کودک ممکن است تا پایان ماه اوت متوقف شود. برنامه جهانی غذا ماه آوریل کمک‌های غذایی خود را در شمال یمن به نصف کاهش داد.

الیزابت بایرز خطاب به کمک کنندگان گفت: مردم یمن در آستانه قحطی قرار دارند، اما هنوز قحطی آغاز نشده است و هنوز برای کمک کردن دیر نیست.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد: تعداد کودکان زیر پنج سال و مبتلا به سوء تغذیه به سبب کمبود بودجه تا پایان سال، ممکن است با ۲۰ درصد افزایش، به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد.

ائتلاف تحت امر عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵، در یمن مداخله نظامی کرد تا دولت این کشور را که از قدرت کنار گذاشته شده بود، بازگرداند. اکنون ۸۰ درصد از مردم یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، ۴۰ درصد از مردم جنوب یمن در فاصله ماه‌های ژوئیه تا دسامبر امسال، با سطوح بالایی از ناامنی شدید غذایی روبرو می‌شوند. این رقم ۲۵ درصد از فاصله زمانی فوریه تا آوریل بیشتر است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: