ترامپ: آمریکا در عرصه هوافضا رقیب ندارد

کدخبر: 2358257

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود از دستاورد‌های هوافضای کشورش سخن گفت و مدعی پیشتازی آن در مقابل روسیه و چین شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس نیوز با تمجید از پیشرفت کشورش در عرصه هوافضا مدعی پیشتازی از روسیه و چین شد.

دولت ترامپ سال گذشته شاخه مستقلی از سیستم هوا فضا بنا نهاد که از حدود ۱۰ هزار پرسنل و ۷۷ ماهواره تشکیل شده است. هدف این اقدام «محافظت از منافع آمریکا» در حوزه جنگ افزار عنوان شده است.

او در مصاحبه خود با مجری فاکس نیوز مدعی شده این اقدام دولتش برنامه‌های روسیه و چین در حوزه هوا فضا را خنثی کرده است و افزود: «این اولین بار در ۷۶ سال گذشته است که ما نیروی هوافضای مستقل داریم. ما پیش از این نیرو‌های مهمی مثل نیرو‌های دریایی، هوایی، ارتش، تفنگداران دریایی و گارد ساحلی داشتیم و هم‌اکنون نیور‌های هوافضا نیز به آن اضافه شد.»

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با اشاره به آنکه با ورود به کاخ سفید نیاز به این نیرو را احساس کرده است گفت: «روسیه و چین در نظر داشتند جهان را تسخیر کنند و ما نمی‌توانستیم چنین اجازه‌ای به آن‌ها بدهیم. اکنون این ما هستیم که دنیا را به تسخیر خود در می‌آوریم و آن‌ها از این مسئله خشنود نیستند.»

ترامپ در مصاحبه خطاب به مجری گفت این راه را تا جایی ادامه خواهیم داد که آمریکا را دوباره در اولویت قرار دهیم.

تقریباً دو ماه پیش ترامپ در دفتر هوافضای آمریکا پرچم آن را بالا برد و کمک هزینه ابتداییِ ۲.۴ میلیارد دلاری برای این نیرو در نظر گرفت. بعد از آن کاخ سفید نیز درخواست ۱۵.۴ میلیارد دلار دیگر برای سال ۲۰۲۱ ارائه داد.

هفته گذشته این نیرو با پرتاب ماهوار‌های به فضا کار خود را آغاز کرد، اما «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روسیه، در واکنش به این اقدام آمریکا گفت کشورش همچنان مقابل هرگونه سلاح در فضا ایستادگی خواهد کرد و به آن متعهد است.

پیش از این روسیه و چین بار‌ها به مخالفت با استفاده از سلاح در فضا پرداخته‌اند. در حال حاضر کنترل این مسئله به دست معاهده «پیمان فضای بیرونی» است که در دهه ۱۹۶۰ بسته شده و مخالف حضور سلاح هسته‌ای و غیر آن در فضاست.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: