حرکت آمریکا مصداق بارز نقض منشور حقوق بین الملل است

کدخبر: 2358232

یک کارشناس حقوق بین الملل گفت: اقدام جنگنده‌های آمریکایی در تعرض به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی در حریم هوایی سوریه‌ مصداق بارز نقض حقوق بین الملل است.

الهام امین زاده کارشناس حقوق بین‌الملل با اشاره به حادثه شب گذشته و نزدیکی دو فروند جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان در آسمان سوریه اظهار داشت: اقدام جنگنده‌های آمریکایی در تعرض به یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی در حریم هوایی سوریه‌ مصداق بارز نقض بند ۴ ماده ۲ منشور حقوق بین‌الملل است که هر نوع توسل به زور را منع می‌کند.

وی افزود: تهدید هواپیمای غیر نظامی توسط جنگنده‌های آمریکا، اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق حقوق مدنی و اقتصادی را نقض کرده و با این اتفاق امنیت و حیات جان انسان‌ها در شرایطی که در آسمان بودند و وضعیت بسیار مخاطره آمیزی داشتند را به خطر انداختند.

امین زاده با تأکید بر اینکه اقدام شب گذشته امریکایی‌ها نقض آشکار منشور حقوق بین‌الملل و اسناد حقوقی است، تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی باید مراتب اعتراض ایران را به این اقدام غیرانسانی آمریکا به شورای امنیت اعلام کند و از مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد بخواهد که این اقدام آمریکا را محکوم کنند و آمریکا را ملزم به پاسخگویی در این خصوص کند و از سوی دیگر آمریکا مجبور به جبران خسارات مادی و معنوی به مسافرانی شود که دچار وحشت شدند.

این کارشناس حقوق بین‌الملل ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید اعتراض ایران به این اقدام را در شورای امنیت ثبت کند تا آمریکا مورد محکومیت قرار گرفته زیرا با ابزار نظامی، هواپیمای غیر نظامی را که مسافرانی غیر نظامی داشته تهدید کرده است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: